A PISA-i ferde torony

2013. december 09. 14:58

Kézeljük el kicsiben a PISA-mérést: János bácsinak van egy fia, Jancsika. Jancsikát tanítja a kedves tanító nénije, és Jancsika hűségesen és szeretettel tanul tőle mindenféle ingyom-bingyom ismereteket.

2013. december 09. 14:58

„Iskoláinkból sokszor hiányzik az emberség. A gyermek iránti őszinte odafordulás és szeretet. Az irgalom és elnézés. A pedagógus önkorrekciója, hovatovább tökéletesedési igénye. Az empátia. Ezeknél a hiányoknál el is dől a motiváció kérdése. Nem tudja érdekeltté tenni a gyerekeket, és hamarosan bekövetkezik az a pont, ahol már a piros pont sem jelent majd kellő vonzerőt arra, hogy jól teljesítsen a gyermek. Mivel pedig így van, kizárólag az erőszakos motiválás lenne a megoldás. Ha eredendően demotivált maga a pedagógus, akkor őt is a kényszer, az elvárások alatti nyomás vezeti, és ezt átviszi a tanítványaira is. Azt a stresszt, amit átél az állandó verseny révén, a gyermekek hajtásában vezeti le. Elindul görögve az a rossz verseny, amit eleve a külső elvárások gyilkos kényszere indít el. A folyamat csakis rossz irányba tarthat. Rossz, mert rossz az elgondolás. Az igazi jó verseny pozitív, belső indíttatású küzdőszellemből születik. Ha a tudásalapú versenyről van szó, akkor a szellemi kihívás bennünk lévő ösztökéje indítja el. Érdekel, kíváncsi vagyok valamire, vagy szeretném tudni, mennyit ér az én tehetségem. A nemzetközi tanulmányi mérés ugyanakkor egy piacorientált szemléletet hoz be. Egyetlen ország számára sincs következménye a méréseknek, aki kitalálta, mégis tudja, hogy a helyben tapasztalt rossz eredmények majd egy-egy országon belül elindítják a nagy lavinát. A végén úgyis az általuk diktált módszerek lesznek mérvadóak.

Ránézek saját gyermekeimre és azt kérdezem magamtól, számít-e, hogy egy nemzetközi felmérésben hol állnak? Érdekel egyáltalán? Űzzem őket egy teljesítménykényszerben? Mert úgy gondolom, a kínai gyerekekkel kellene mérnem az ő tehetségüket és tudásukat? A kínai gyerekek vezetnek a PISA-méréseken. És Kínában a legnagyobb az öngyilkossági arány közöttük. Erwin Wagenhofer filmjében hangzik el egy kínai felnőtt szájából a megdöbbentő mondat: „Gyermekeink nyernek a startnál, és vesztenek a célnál.”

A kérdés nem csupán az, milyen a nevelési rendszerünk, hanem az is egyben, hogy mi társadalmunk alapja? A piacorientált versenyszellem, a gazdasági szisztémák diktatúrája, vagy a boldog, személyiségükben érett és kibontakozott egyedek által fenntartott és működtetett világ?”

Összesen 21 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Robinzon Kurzor
2014. április 03. 14:34
Gyopárka drága, ez a PISA-teszt, egészen pontosan a kudarc pont azt mutatja, hogy a magyar oktatás baromi rosszfelé megy. Nem gondolkodó, az információt értő és azt használni, feldolgozni tudó embereket nevel, hanem a bemagolt elvárást visszaböfögő droidokat. Persze ha egy totál megvezethető, önálló véleményalkotásra képtelen droidot szeretnél a gyerekedből, akkor nyugodtan szard le az ilyen PISA-tesztek eredményét.
nyugalmazott tanár
2013. december 23. 15:12
Ilyen filmet az készítsen, aki legalább egy félévet lehúzott Tiszaburán. Vagy valamely hasonló település iskolájában. Utána hiteles. Addig? propaganda hablaty.
StG
2013. december 11. 09:44
"Számít-e, hogy egy nemzetközi felmérésben hol állnak? Érdekel egyáltalán?" Abban persze igaza van a szerzőnek, hogy nagyon fontos a gyerekek képességeinek nyugodt kibontakoztatása a túlzásba vitt versenyeztetéssel (karácsonyra már ismerje a betűket az elsős!) szemben. Másrészt viszont ha ugyanabban a versenyszámban magunkhoz képest rontunk, akkor az gáz. Arra nem adekvát válasz, hogy hát baromság az egész felmérés, ezért nem is mérvadó az eredmény, mi belülről bomlasztjuk a rendszert. Ráadásul most éppen nem az egyedi oktatási műhelyek virágkorát éljük, hanem az uniformizált közoktatás felé tolódik a renccer. Nem Kínát kell utolérni, hanem magunkhoz (esetleg a környező országokhoz) képest szinten maradni ill. javulni valamelyest. Részletesen nem ismerem a PISA-felmérést, viszont a szövegértést és a matematikai-logikai készségeket 15 évesektől azért nem érzem túlzott elvárásnak.
persephone
2013. december 11. 09:44
Ajánlom mindenkinek a Rogers Iskola honlapján fellelhető kompetencia eredményeiket. http://www.rogersiskola.hu Személyközpontú iskola, (le sem merem írni...) liberális nevelési elvek, sokszínűség, szabadság, személyre szabottság, tisztelet, elfogadás és még sorolhatnám... És kiemelkedő mérési eredmények. Innen is gratulálok. Talán ezen kellene elgondolkodni, ebből kellene kiindulni. Természetesen a mai magyar oktatás éppen ellenkező irányba igyekszik, meglehetősen lebutított emberkép mentén. Pedig Államtitkár Asszony neveléselméleti phd-je nem ezt indokolná. Sajnálom, hogy így esett. Szenvedek tőle minden nap és igyekszem tompítani a tanítványaim felé, amennyire csak lehet.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!