Itt lenne az ideje egy őszinte beszélgetésnek arról, mivégre működik a magyar Országgyűlés
Vagy beszéljük meg, hogy helyettük mi hogyan és mit tudunk a közvetlen demokrácia önkiszolgáló kasszájánál bepittyegtetni.
Hétfőn számol be eddigi tevékenységéről az Országgyűlés Alkotmányügyi Bizottsága előtt Handó Tünde, az Országos Bírói Hivatal elnöke, aki az MTI-nek elmondta: fontos a bíróságok szolgáltató jellege, ezért több területen is ügyfélbarát megoldásokat vezettek be az elmúlt időszakban.
Handó elsősorban a mediáció kiterjesztésének fontosságát hangsúlyozta, ami a bíróságok tehermentesítésének fontos eszköze lehetne, ha mind többen igénybe vennék. Családjogi ügyekben jövőre például már kötelező lesz igénybe venni közvetítőt, akinek a feladata, hogy a felek közös megegyezéssel tudják lezárni a bíróság elé kerülő konfliktusokat.
Bár nem kötelező, de létezik az ügyfél-elégedettségi kérdőív, amelyet az ügyfelek névtelenül tölthetnek ki, és amelytől ügyfélbarát igazságszolgáltatást remélnek. Emellett uniós fejlesztés keretében elektronikus ügyfélértesítő rendszert is kiépítenek, amely SMS-ben tájékoztatja majd az érintetteket például a tárgyalási időpontokról, vagy arról, hogy új irat érkezett az ügyükben.
Az ároktői banda két tagjának a házi őrizetből történt megszökése kapcsán Handó Tünde leszögezte: mint általában a kényszerintézkedéseknél, ebben az esetben sincs módja a bíróságnak arra, hogy a végrehajtás részletszabályait, az ellenőrzés módját közvetlenül befolyásolja. Kérdésre válaszolva elmondta azt is, a jelenlegi szabályozás nem egyértelmű a tekintetben, hogy a bíró csak a felek indítványára, vagy önállóan, hivatalból is elrendelheti-e a gyanúsítottra, vádlottra felszerelt nyomkövető alkalmazását házi őrizetnél, ezért jogszabály-módosításra lehet szükség.