Baán László: Orbán Viktor az Európai Unió fenegyereke
A Szépművészeti Múzeum főigazgatója az Indexnek adott nagyinterjút.
A zsűri kiválasztása is érdekes lehetne – esetleg ezt utólag is érdemes lenne nyilvánosságra hozni.
„Az idén sok vitát kiváltva a Műcsarnok élére került Gulyás Gábor a harmadik helyen landolt, a Ludwig Múzeumot főigazgató Bencsik Barnabás, és Baán László, a Szépművészet Múzeum főigazgatója mögött. Pőcze Attila a legbefolyásosabb műkereskedő, Somlói Zsolt és Spengler Katalin a legbefolyásosabb műgyűjtők, Maurer Dóra a legbefolyásosabb művész, és Mélyi József a legbefolyásosabb kritikus.
Talán nem véletlen, hogy épp a Ludwig Múzeum adott helyet az első alkalommal felállított 50-es lista bemutatójának, december 1-én. Az ötletgazda Emőd Péter a Műértő (és az Artportal) munkatársa volt, a minta pedig az ArtReview 100-as listája. A cél: hagyományt teremtő módon áttekinteni az év művészeti eseményeit, s megpróbálni összeállítani azok listáját, akik ebben az évben, ezen a színtéren a legnagyobb befolyással bírtak. Az ArtReview-ban alkalmazott nyílt vitán történő helyosztóval szemben az itthoni lista összeállítása a színfalak mögött zajlott. (...)
Nyilvánvalónak látszik, hogy a magyar kezdeményezés jó és támogatandó, ha módszertanában nem is támadhatatlan. Hisz a kezdeményező lap nyilván maga is részese a hazai művészeti szcénának, így már a zsűri kiválasztása is érdekes lehetne – esetleg ezt utólag talán érdemes is lenne nyilvánosságra hozni, a lista hitelességét erősítendő. Fontos továbbá megjegyezni, hogy a lista összeállításához szükséges, a művészeti élet működésére vonatkozó statisztikák ma még nem, vagy csak bizonyos szegmensekben érhetők el. Továbbá fontos különbség a nemzetközi listához képest az, hogy a magyar művészeti életet még most is igen nagy mértékben befolyásolja az állami szerepvállalás.”