„A magyar szabadságvágy nélkül nem omlott volna le a berlini fal” – Leslie Mandoki a Mandinernek
A Németországban élő zenésszel új lemeze apropóján beszélgettünk forrongó világról, az egykorvolt szabad Európáról és Woodstock mai örököseiről.
Maurer Dóra egyik ismert munkáját gondolta újra a Franz Ferdinand.
Nyitókép: Maurer Dóra, Önarckép a Hét fordulattal, 2011 (Fábián Évi/Wikipédia)
A nemzetközileg is igen magasan jegyzett magyar képzőművész, Maurer Dóra egyik ismert munkája inspirálta a Franz Ferdinand zenekar új lemezének borítóját. A skót rockegyüttes hét év szünet után megjelent, sorrendben hatodik albuma a The Human Fear címet viseli, az énekes-gitáros Alex Kapranos korábban így nyilatkozott a születéséről:
„Ennek az anyagnak a létrehozása a legéletigenlőbb dolgok egyike volt életemben, a címe (Az emberi félelem) ellenére is. A félelem ugyanis arra emlékeztet bennünket, hogy élünk. Úgy érzem, valamilyen módon mind fügői vagyunk annak a fajta bizsergésnek, amit ez az érzés adhat nekünk. Hogy miként reagálunk rá, megmutatja, mennyire vagyunk emberek.
Vagyis most egy csomó dalon át az emberi lét izgalmát keressünk – a félelmeken keresztül.”
A Franz Ferdinand által felhasznált Maurer-fotó az 1937-ben, Budapesten született sokoldalú alkotó – akinek első magyarként nyílt önálló tárlata 2019-ben a londoni Tate Modernben – Hét fordulat vagy másként Hét elforgatás című önarcképsorozatának egyik darabja.
Az 1979-es fotósorozatról korábban Maurer Dóra azt nyilatkozta, hogy az első része egy olaszországi szimpóziumot követően jött létre, aminek a végén az összes résztvevő egy 20×20 centiméteres kis művet készített a vendéglátó számára.
„Egy sarkára forgatott üres kartonnal fotóztattam le magam, ez volt az ajándék művem. Később, már itthon, rájöttem, hogy a képet tovább lehet forgatni, amíg a kiinduló négyzet egészen kicsire nem zsugorodik; ennek az aránya érdekelt” – mondta.
A sorozathoz különleges alkotói technikát használt. Az első fényképen egy csúcsára állított, négyzet alakú fehér papírt tartott az arca elé, a következőnél már a korábbi önarcképet tartotta maga elé a valós látványhoz képest további 45 fokkal elforgatta, és így tovább. Ezt az ötletet használta fel aztán a Franz Ferdinand is,
csak amíg az eredeti alkotáson értelemszerűen Maurer-portrék ismétlődtek, itt az együttes tagjainak önarcképeit láthatjuk.
A vizuális ötletekben jellemzően erős zenekar ezzel a különböző művészeti ágak – jelen esetben a fotóművészet és a zene – közötti párbeszéd lehetőségeire is igyekszik ráirányítani a figyelmet, Alex Kapranos pedig előzőleg az Instagramon már hosszan dicsérte a Hét fordulatot.
„Dóra munkája nagyon erős, különösen ez a kép, amely ugyanazt a hatást éri el, mint amire mi törekszünk a zenénkkel: erős, felejthetetlen, azonnali hatást, ami ugyanakkor saját érzelmi reakciókat vált ki, és a mélysége miatt újra visszatérhetünk hozzá. A Hét fordulat geometriai merészségén túlmenően ugyancsak nagyon mély önvizsgálatot sejtet, tükrözve az emberi félelem lírai rétegeit. Nem tudnék megfelelőbb képet elképzelni arra, hogy vizuálisan is közvetítse azt, amit mi szeretnénk a zenénkkel átadni" – írta, majd megköszönte a művésznek a jóváhagyást a sajátos felhasználáshoz, értelmezéshez.