Budapest egy macskakőnyit se lett jobb hely Karácsonyék alatt

2023. június 23. 12:51

A Demszky-korszak utáni fellendülés megtört. Újra „világvárost építünk”, és sajnos megint beszűkült várospolitikával tesszük. Constantinovits Milán írása.

2023. június 23. 12:51
null
Constantinovits Milán

Egy év múlva ilyenkor túl leszünk az önkormányzati és az európai parlamenti választáson, új közéleti helyzetképet festhetünk fel. Az állampolgárok az ország jövője mellett a közvetlen életlehetőségeikről is döntenek, amelyeket lakóhelyük virágzása vagy hanyatlása határoz meg.

Budapest sorsa viszont – nagysága révén – egész Magyarországra kisugárzik.

Egy város önmagában is bonyolult szövet, gazdálkodási, környezeti, kulturális és szociális életközösség. Hát még ha főváros! Történelem és jövő összefonódása, többnemzedéknyi, szerteágazó élettörténet egybeszövődése. Mégis a város utcáit koptató másfél millió lakosban, több százezer ingázóban és számtalan turistában közös, hogy szeretné itt jól érezni magát. 

Budapest mindannyiunké, és a közös érdekekben gondolkodó városvezetésnek minden lépésével efelé kell törekednie. Meg kell adnia az otthonosság és biztonság érzetét minden lakónak és látogatónak. Tetteiben és gesztusaiban a közösség egészét kell megszólítania, intézkedéseivel Budapest élhetőségét, ebből fakadóan az ország jövőképességét kell szolgálnia. Egy gondoskodó városvezetés elfogulatlanul kikéri polgárai véleményét, mérlegel, a közjó érdekében cselekszik. Döntéseiben nem befolyásolják szélsőséges szellemi körök és társadalommérnöki ideák.

Az utóbbi évek várospolitikája sajnos nem ebbe az irányba mutat, gyakran inkább érdekcsoportok és lobbik mentén szerveződik.

Csak a felszínt karcolgatva, ha az utóbbi évek Budapestjére gondolunk, útjait járjuk, szembesülünk a köztisztaság fájó hiányával, a hajléktalanság kezeletlenségével, a közlekedés kaotikusságával. Félreértés ne essék, Budapest e kérdések örök foglya, ám a Demszky-korszak utáni fellendülés érezhetően megtört. Újra „világvárost építünk”, és sajnos újra beszűkült várospolitikával tesszük.

Úgy tűnik ugyanis, a jelenlegi vezetés szűk érdekkörök igényeit igyekszik kielégíteni a teljes közösség szolgálata helyett. A tragikusan félreértett zöldgondolkodás jegyében megbénítja a főutak forgalmát, a szabadság helyett a szabadosság elvét alkalmazza a szociális politikájában, és a felújítások is inkább a látványt, mintsem a funkciót jelentik (lásd Blaha Lujza tér). Az egyetlen jelentős fejlesztés, a hármas metró rehabilitációja befejeződött, ám az is ciklusok közötti, megörökölt projekt volt.

Talán azzal a kettősséggel írható le a legjobban a jelenlegi állapot, hogy a szórakozónegyed tényleg égető ügyében nincs érdemi előre­lépés,

a diktatúra kiépítésében szerepet vállaló Horn Gyuláról viszont már van elnevezve közterületünk.

Ettől Budapest egy macskakőnyit nem lett jobb hely.

Arra számos példát láttunk már a rendszerváltozás után is, hogy a rövid távra szóló, politikai érdekekből fakadó döntések nem építenek jövőt.

A múlt köreit pedig már lefutottuk a megboldogult Demszky-érában.

Budapesten a kényszerszünet után épp ideje az építkezésnek. A főváros jövője mindannyiunk jövője. 

 

(Nyitókép: MTI / Kovács Attila)

Összesen 62 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
evpus
2023. június 25. 08:20
Majd a szavazásnál meglátjuk a sok idióta kire szavaz! Én karigrit mindenre alkalmatlannak tartom.
VerdbenekhyKeményFarkas
2023. június 23. 16:05
Budapest tarlós idején is koszos volt, csak sokkal drágábban volt koszos. A hajléktalanságot megoldotta lecsukással, fenyegetéssel, kitiltással...mi is volt akkor jobb a fővárosban? Demszky idején utak, hidak épültek, Karácson idején Orbán kirabolta a fővárost, csak stadionokkal lett gazdagabb, a bevételeitől Orbán megfosztotta!
WLaci
2023. június 23. 14:58
Akkor költözz Kiskőrösre, te buzi.
Szekértábor
2023. június 23. 14:56
Én arra a jelöltre szavazok, aki végre érdemben tesz azért, hogy pl. Káposztásmegyerről Árpádföldre tömegközlekedéssel egy órán belül el lehessen érni. Könyörgöm, az M0-n autóval csak 16 perc, tömegközlekedéssel pedig 80 perc!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!