Több szempontból is érdekes kutatás kezdődött 2022-ben a Baranya megyei Kárász község határában, az egykori Petrőc falu helyén.
2023. március 25. 21:21
p
25
1
7
Mentés
Kovács Gergő írása a Mandiner hetilapban
Petrőc falu utolsó írásbeli emléke 1582-ből való, a kisnemes Petrőczi család és jobbágyok lakták, feltehetőleg a tizenöt éves háború idején menekültek el. Most
egyetemi kutatók, néprajzosok, helytörténészek, régészek, geológusok, etnobiológusok együtt nyomoznak a falu múltja után,
és a nyomozás kivételes kalanddá bővült: a szakemberek sikeresen össze tudták hangolni a környezeti paraméterek feltérképezését a régészeti feltárással és a néprajzi gyűjtőmunkával, így már a kezdeti fázisban jól látszik, hogy a kutatás követendő példa lehet a múlt újszerű, komplexebb megismerésére.
Máté Gábor néprajz- és tájkutató, a Pécsi Tudományegyetem adjunktusa lapunknak elmondja: „Petrőc gyönyörű hely! Nagyjából ez volt a kiindulópont, ami, valljuk be, nem hangzik túl tudományosan, de sokszor a tudományt is befolyásolják az érzelmek. A szubjektív szempontokat félretéve, feltétlenül szerencsésnek tűnt, hogy a gyepes felszínen szemmel láthatóan is sok a törmelékanyag, így Petrőcön ép föld alatti struktúrákat – alapozást, falat – remélhettünk.”
Mint kiderült, Petrőc a történeti források tekintetében inkább az átlagost, semmint a kivételest képviseli, kevés közép- és török kori forrás szól róla. „Más a helyzet, ha rendszerben szemléljük a faluhelyet, így mindjárt más minőséget képvisel” − hangsúlyozza a kutató.
Petrőcöt a Máré-vár köré fonódó kisnemesi falvak képviselőjének tekinthetjük
– ezek szinte mindegyike elpusztult a török uralom alatt –, s nemcsak egy falu, de egy kisebb táj jellegzetességeit is magán hordozza. A hódoltság korában sok száz hozzá hasonló felépítésű kis falu pusztult el a Dél-Dunántúlon, elenyésző ismeretünk van róluk. „Itt nem egy jól ismert, ikonikus rom, hanem a különféle tudományos szempontok – régészet, néprajz, történelem, környezet – összhangja és a helyiek támogató hozzájárulása avatta kutatásra érdemesnek a helyet” – magyarázza az adjunktus.
A bemutatás egyik eleme természetesen a tudományos publikáció lesz; a téma kiválóan alkalmas arra, hogy videó, esetleg animáció segítségével mutassák be a táj változását, benne a település életének, szerkezetének átalakulását.
„De még rengeteg tennivalónk van, az út elején járunk. Inkább nyitott kérdésekről, semmint lezárt fejezetekről beszélhetünk, de ez benne a legvonzóbb. Egyszerűen nem tudhatjuk, hogy mit rejt a település többi, föld alatti része, és azt sem, hogy a környezeti információk milyen új összefüggésrendszert rajzolnak majd ki. Mindenképpen cél lehet majd egy emlékhely kialakítása, információs tábla, padok elhelyezése és a terület bekötése a turisztikai vérkeringésbe” − fejtegeti Máté Gábor.
A kutatásban a Pázmány Péter Katolikus Egyetem régészhallgatói és a Pécsi Tudományegyetem néprajz szakos hallgatói vesznek részt. A régészhallgatók az ásást, tisztítást, dokumentálást végezték,
a néprajzosok pedig a környéken élőkkel beszélgettek a tájhasználat változásáról, erdőségek, legelők, források használatáról,
„ha a csákány nem szólította őket is a munkába”.
A stabil tíz-tizenkét fős létszám mellett az egyes szakterületeken dolgozó kollégák és múzeumbarát fémkeresősök is segítették a munkát. A műszeres talajfelmérést Lóki Róbert, a drónozást Szabó Máté, a kőzetelemzést Jáger Viktor végezte, az etnobotanikai terepkutatást Varga Anna irányította.
„Fontos, hogy elvárt eredmények és szoros határidők nélkül vágtunk bele a munkába, megtartottuk a szakterületek elemzési önállóságát, tehát koordináltuk, nem felülről irányítottuk a munkát. Sok önzetlen ember közreműködése kellett a projekthez, a legnagyobb szponzor a kárászi önkormányzat volt,
ékes példáját adva annak, hogy a helyi emberek, közösségek mennyire kötődnek a lakhelyükhöz”
– meséli a tájtörténész.
A munka során együttműködik a jelenből közelítő néprajz és a múltat feltáró régészet egy-egy hazai műhelye. „Házhelyeket sikerült azonosítanunk, kiástunk egy objektumot, és annak a kőanyagában üvegolvasztással összefüggésbe hozható anyagot találtunk. Ez már maga a környezettörténet, hiszen az üvegolvasztás erdőirtással járó folyamat, amelynek a középkori történetéről alig vannak ismereteink. Felmértük a terület vízrajzi viszonyait, egykori legelőerdeit, és hozzávetőleges kronológiával rendelkezünk a tájváltozásra vonatkozóan. Elértük, hogy minden szakterületen problémaérzékeny kutatói kérdéseink vannak. Ez jó alap lehet a folytatáshoz” – fogalmaz a szakember.
- Ami a templom alapozásából megmaradt
Papp Adrienn, a Pázmány Péter Katolikus Egyetem régésze elmondja, hogy Petrőc kutatásával reményeik szerint egy hosszú távú projektet kezdtek meg, amelyben a régészet különféle módszereit, legmodernebb technikáit használják. Hozzáteszi: a korábbi talajvizsgálatok képén egy templom alaprajza vált láthatóvá. Elsőként a templom állapotának, alaprajzának tisztázását és a környező terület további roncsolásmentes vizsgálatát tűzték ki célul. A templomról kiderült, hogy a környező települések lakói építőanyagként használták a köveit, és valójában csak az alapfalak árkait találták meg, amelyekbe a felhasználhatatlan kicsi köveket visszaszórták.
„A Kelet-Mecsek a szívem közepe, így amikor Máté Gábor szólt, hogy nézzem meg a templom ásatásakor felszínre kerülő kőzetanyagot, nagy izgalommal mentem a helyszínre.
Váratlan felfedezés volt az építőkövek között üvegsalakot találni.
Ez egyértelműen utalt arra, hogy a templom közvetlen környezetében egykor üveget olvasztottak, vagyis egy üveghuta maradványaira is számítani kell” − meséli Jáger Viktor geológus, földtudományi szakreferens.
Mindez azt mutatja, hogy az egykori ipari tevékenységek nyomai sokszor mozaikdarabkák: a kirakósban fakitermelés, üvegolvasztás, érckutatás, kőbányászat, kőzúzó malmok, szén-, mész- és téglaégetők és még egy sor kiszolgáló tevékenység nyomainak összefüggő és összeilleszthető darabkái fedezhetők fel. A részletekből pedig itt és a többi lelőhelyen is kirajzolódik a középkori Magyarország valósága.
Fotók: Facebook / PPKE BTK Régészettudományi Intézet
XIV. Leó megjegyezte, sokan Jézust kizárólag „karizmatikus vezetőként vagy szuperemberként” tartják számon még a megkereszteltek között is, ami tényleges ateizmusnak felel meg.
Milyen nevekből hányat viseltek a pápák? Mióta vesznek fel pápai nevet, és ki használta utoljára a saját nevét? És mik a problémák a számozásukkal? Papalógiai cikkünk.
Drakula középkori mércével mérve is kimagaslóan kegyetlen volt, ám a havasalföldi fejedelmek lavírozása a geopolitikai realitás következménye: hasonlóan politizált később az Erdélyi Fejedelemség is.
A Timok-völgyi román kisebbség prominense saját YouTube-csatornát üzemeltet, több parlamenti választáson is próbálkozott, de sosem szerzett mandátumot.
Eredményei ugyanakkor magukért beszélnek: Mátyás területi és tekintélybeli gyarapodást hozott a Magyar Királyságnak. A Hun-Ren BTK Történettudományi Intézet tudományos főmunkatársával beszélgettünk.
Pócza István kérdezte a példátlan ukrán kémbotrányról Horváth Józsefet, a polgári elhárítás és a katonai titkosszolgálat korábbi főigazgató-helyettesét.
p
0
0
2
Hírlevél-feliratkozás
Ne maradjon le a Mandiner cikkeiről, iratkozzon fel hírlevelünkre! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és elküldjük Önnek a nap legfontosabb híreit.
Összesen 7 komment
A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
egripeti77
2023. március 26. 12:46
Kérdés: a kisnemesi falvak kisnemeseit honnan lehet beazonosítani?
Amikor az általános iskolában azt tanultam, hogy Szent István korában minden 10 falunak kötelező volt 1 templomot építenie, akkor nem igazán értettem, hogy ez hogyan működhetett.
Mekkora nagy terület már tíz falu!
A mai helyzet alapján igen.
Csakhogy 1526. előtt sokkal sűrűbb volt a faluszerkezet mint ma, sokkal több falu volt.
Ez az iskolában nem derült ki.