Mikor azonban vitatottabb jogról van szó, akkor a szubszidiaritás jelentős szerephez jut. Még az Emberi Jogok Európai Bírósága is mérlegelést tesz lehetővé például az azonos neműek házassága terén. Ebben a kérdésben nincs európai konszenzus, így a demokratikus politikai folyamatnak kell rendeznie. És ha nincs európai konszenzus, akkor biztosak lehetünk abban, hogy globális konszenzus sincsen. Vagyis az ilyen természetű kérdések szabályozása terén kellő mozgásteret kell adni az államoknak.
Ha ez nincs így, akkor jól pénzelt nyüzsgő emberi jogi aktivisták a legitimitás látszatát keltve próbálják az egyetemes emberi jogok mögé bújtatni politikai céljaikat azokban a kérdésekben, amelyekben nincsen egyetemes konszenzus és támogatottság. Mindazonáltal nemcsak az új jogi igények tekintetében, hanem az olyan régóta bevett jogok, mint például a szólásszabadság értelmezése terén is létezik ilyen nézeteltérés. Ezt minden bizonnyal társadalmi összefüggés alakítja, és a szólásszabadság amerikai típusú, libertariánus értelmezése a kivételhez, nem pedig a fő szabályhoz tartozik. Vessük össze például az USA becsületsértésről kialakított megközelítését a többi „commonwealth” joghatóság alá tartozó szabályozással. Vagy ott vannak a vallási érzület megsértését szankcionáló példátlan törvények az USA-ban. Egyes ázsiai országokban, így például Thaiföldön szigorú törvények tiltják a „királyi fenség ellen elkövetett rágalmazást”, ami sokak szerint nem felel meg a nemzetközi jogi normáknak. Ezek valóban nehéz kérdések. Hogyan oldjuk meg őket? A magam részéről ellenzem, hogy visszaessünk a kulturális relativizmus csapdájába, mert gonosz dolgok legitimálhatók a kultúra, az ideológia vagy a vallás nevében.
Nem kerülhető meg a jó és a rossz megkülönböztetéséért vívott küzdelem.
De vajon hogyan hivatkozhatunk ezekre a fogalmakra egy plurális és posztmodern világban? Van valami csodafegyver ehhez? Bizony ez sok fejfájást elmulasztana. Én azt gondolom, hogy az emberi jogok általános szabálytól való jogszerű és jogellenes eltérésének megítélése terén játszhatnak szerepet, és nem az egyetlen helyes utat jelölik ki. Az emberi jogoknak meg kell tiltaniuk a legalapvetőbb emberi jogok megsértését, és meg kellene határozniuk, hogy mi tartozik a szürke zónához, melyek azok a vitatott jogi igények, amelyeket jobb lenne a nemzeti demokratikus folyamatok keretei között, nem pedig felülről diktálva megoldani.
Mi a szubszidiaritás elvének szerepe az emberi jogok védelmében, és mi az ázsiai perspektíva sajátossága ezen a téren?
Először is, nem csak egyetlen ázsiai nézőpont létezik. Inkább „ázsiai értékekről” beszélhetünk többes számban, éppen úgy, ahogyan Európában is sokféle érték létezik. Ázsia sokszínű kontinens, ahol liberális, közösségi, vallási, kapitalista, kommunista, államvallási világnézetet képviselő emberek és közösségek egyaránt megtalálhatók.
Ami tehát Ázsia egészét illeti, azt hiszem, nagyjából azt mondhatjuk, hogy komolyan vesszük a közösségeinket,
és nem feltétlenül fogadjuk el azt a felfogást, hogy az egyének elszigetelt egységek, ahogyan azt az uralkodó amerikai vagy liberális megközelítés hiszi. Hozzátenném, hogy az egyetemes nyilatkozat víziója nem a libertárius, atomizált egyén képét tárja elénk. Sokkal közelebb áll az európaiak által ismert megközelítéshez, amelyben az ember nem egyedül, hanem szolidaritásban, testvériségben és családban jelenik meg. A világon csaknem kétszáz ország van, amely egymástól eltérő kulturális örökséggel bír, de elkötelezett egy közös mérce iránt. Ez a forrása a feszültségnek. Úgy vélem, hogy a kulturális sajátosságokat mindaddig ápolni kell, amíg az elfogadott egyetemes emberi jogi normákat emelik, de mindig óvakodnunk kell azoktól, akik önös érdekből hivatkoznak a kultúrára. Annak elkerülésére, hogy az emberi jogok maguk is egy kultúra, pontosabban egy liberális individualista kultúra részévé váljanak, ügyesen kell navigálnunk a mindannyiunk által osztott egyetemes és a partikuláris értékek között, amelyek nem közösek. Ez egy rendkívül nehéz, ám nélkülözhetetlen feladat.
Nyitókép: Szingapúr látképe
Forrás: Shutterstock