Sándor Lénárd interjúja a Mandiner hetilapban
Thio Li-Ann 1968-ban született Szingapúrban. A National University of Singapore jogászprofesszora, nemzetközi közjogot, emberi jogokat és alkotmányjogot tanít, e területeken publikál.
***
Idén ünnepeljük Az emberi jogok egyetemes nyilatkozata elfogadásának 75. évfordulóját. A nyilatkozat elsősorban azért egyedülálló, mert különböző történelmi, vallási, politikai és kulturális hagyományú népek és nemzetek konszenzusát tükrözi. Ázsiai perspektívából hogyan látja a dokumentum jelentőségét?
Utólag visszatekintve azt tartom figyelemre méltónak, hogy 1948-ban, vagyis még közvetlenül a hidegháború kitörése előtt sikerült a dokumentumot elfogadni. Valóban egyetemes jellegű, hiszen valamennyi emberre vonatkozik, beleértve a gyarmati területeken élőket is. Igaz ugyan, hogy sok egykori gyarmati terület nem vett részt a nyilatkozat előkészítésében, de a későbbiekben mindegyiküknek lehetősége nyílt ezt megerősíteni, ahogyan azt az 1993-as bécsi nyilatkozat és cselekvési program is rögzíti. Ennek megfelelően a legtöbb ázsiai ország az emberi jogokról zajló párbeszéd kiindulópontjaként fogadja el az egyetemes nyilatkozatot. Nem tudok olyan államról, amely hivatalosan elutasította a dokumentumot.
Nagyrészt az egyetemes nyilatkozatnak köszönhető, hogy az emberi jogok mára meghatározó jelentőségűek lettek a közéleti viták során. Ezzel párhuzamosan a nyugati világban az emberi jogi igények elszaporodásának lehetünk tanúi. Ha azonban minden emberi joggá válik, akkor valójában semmi nem az. Önök hogyan látják ezt a kihívást?
Mivel az egyetemes emberi jogok eszméje tényleg nagy népszerűségre tett szert, mindenki fel akarja használni arra, hogy saját politikai törekvéseit és kívánalmait emberi jogként legitimálja. És valóban, ha minden ilyen törekvést emberi jogként ismernek el, az erodálja a valódi és széles körben elismert emberi jogok értékét. A globalizáció hozadéka, hogy az emberi jogi aktivisták a világ minden részén jelen vannak, így az ázsiai bíróságok is szembesültek már ilyen esetekkel. Például a Fülöp-szigeteki legfelsőbb bíróság előtt merült fel az a kérdés, hogy egy homoszexuális jogvédő csoport pártként bejegyzésének megtagadása sérti-e az egyetemes nyilatkozatban rögzített elveket. A kérelmezők a szexuális irányultságról és nemi identitásról szóló Yogyakarta-alapelvekre hivatkoztak, amelyet egy szakértői csoport magánminőségében készített. Az alapelvek szerzői úgy vélik, hogy ez egy elfogadható módja a nemzetközi emberi jogi egyezményekben rögzített jogegyenlőségi klauzulák bővítésének, mások viszont nem értenek egyet ezzel, és úgy látják, hogy mindez csak egy vita tárgyát képező politikai program kikényszerítését szolgálja. Érvelésük szerint ugyanis a nemzetközi szerződések nem tartalmaznak olyan emberi jogi szabályt, ami szexuális orientáción alapuló megkülönböztetésre vonatkozik. Vagyis ezt a kérdést az államok nem vitatták meg semmilyen hivatalos fórumon. A legfelsőbb bíróság azért utasította el a kérelmet, mert az nem igazolta az alapelvek nemzetközi jogi státuszát. A bírók megjegyezték, hogy nem minden minősül automatikusan emberi jognak, amit a társadalom egy bizonyos csoportja követel vagy akar. Rögzítették, hogy
az emberi jogok felhígulásához vezet, ha minden kívánságot vagy igényt jognak tekintünk.