Egy zseni erkölcsi hullája – megnéztük a Tár filmet
2023. március 02. 16:51
Cate Blanchett játéka intenzíven élvezhető – a Tár filmben megformált karmesteri karaktere utalás a régi értelemben vett, süllyedőben lévő „magas műveltségre”, akinek lassan összeomlik a világa.
2023. március 02. 16:51
p
17
2
20
Mentés
Ha karmesteres filmekről van szó, akkor Federico Fellini Zenekari próbája jut először az eszembe. Távol álljon tőlem, hogy önkényes ideológiai szempontok szerint kategorizáljak műalkotásokat, de a fellázadt zenekarról szóló, poszthatvannyolcas parabola minden jobboldali filmes kánon alapdarabja lehetne.
Mert mit üzen Fellini tévéfilmje?
A hierarchia: szükségszerűség;
a tekintély nem olyan adottsága a közösségi életnek, amit szimplán meg lehet kerülni. Hiszen elzavarhatjuk az idegbeteg, de legalább hús-vér voltában megragadható karmestert, hogy odaállítsuk a helyére a lélektelenül kattogó metronómot, de ezzel pont hogy az elnyomást totalizáljuk, míg aztán be nem üt az anarchia.
Tár – az előzetes
Nos, a most bemutatott, hat Oscarra jelölt Tár nem efféle allegorikus mű, az viszont talán nem véletlen, hogy egy karmestert a történet középpontjába állítva „üzen hadat” (már amennyiben egy ilyen hadüzenet lehet célja, „tartalma” egy filmnek) az identitáspolitikának meg a cancel culture-nek.
A vezénylés a mai „koráramlatba” igencsak kevéssé illeszkedő dolog;
egy szimfonikus zenekar életében nincsen bázisdemokrácia,
működése a 19. századi, romantikus alapképzetekre van szabva: a nagyszerű, de külön nem „nevesített” zenészek hada a kvázi „ellenükbe állított”, zseniális és korszakalkotó művész irányításával juttat minket a katarzis felé.
Főszereplőnk, Lydia Tár különös, hideg-meleg karakter. A Berlini Filharmonikusok vezetője, nemzetközi kiválóság, a kortárs élenjárók között is a legnagyobbak egyike, Karajan, Abbado pálcájának méltó örököse. Lezseren ugrál világnyelvek és kontinensek között, otthonos a világ összes prominens koncerttermében, a The Juilliard School auditóriumában, s a Deutsche Grammophon lemezborító-fotósa előtt zsigerből hozza a partitúrába révedő, elmélyült zsenit. Mondatait valósággal megszoborja, minden élethelyzetre van valamilyen nagyon szellemes kultúrutalása,
de hát az egész lénye utalás a régi értelemben vett, süllyedőben lévő „magas műveltségre”.
.
Nagyon felette van a köznek, s a filmet nyitó pódiumbeszélgetés során kissé arrogáns benyomást kelt. Aztán látjuk, hogy mennyire ember ő. Van humora, az emelkedett-pátoszos művészdumát megnyerően vegyíti az önironikus megjegyzésekkel. Magával ragadó, szuggesztív egyéniség, és még csak zsarnoki allűrjei sincsenek; nem őrjöng, mégis kihozza zenészeiből a maximumot. Irigylik is a kollégák, pedig nincs nagy titka, csupán az, hogy posztmodern idézőjelek nélkül nagyon hisz a zenében.
Bár azonosul a liberális világértelmiség ügyeivel, nőként és homoszexuálisként pedig pláne oda van tolva a progresszió kirakatába, szelleme messze túllendíti a mai kocsmán.
Tanórája az affirmative action alapján összeválogatott egyetemistákkal vérfagyasztó. Hiába is próbálja elmagyarázni a fekete és őslakó felmenőkkel bíró, „pángender”, s ezért Bachot élből elutasító hallgatónak, hogy a művészi értéket nem lehet személyes és társadalmi tényezőkkel mérni.
Mintha egy fekete lyukkal beszélgetne, ami magába szippant múltat és jövőt, kultúrát és nagyságot.
A film végére, nem nagy spoiler, beszippantja magát Tárt is. A nagyság ugyanis kicsinységek egész sorával jár együtt. A maestro mindennapjaiban mind mélyebbre hatolva – jó komótosan haladunk egyébként, két és fél óra játékidő; nem baj, érdekes a közeg, Cate Blanchett játéka pedig intenzíven élvezhető – egyre jobban meg- és kiismerjük a gyengeségeit is. Hogy mennyire manipulatív. Fittyet hány az etikai és szakmai szabályokra, tele van kisszerű érzelmekkel, ő, a nagyember. Nem tud ellenállni egy csinos pofinak, ahogy annak sem, hogy bosszúhadjáratot indítson egy volt szeretője-protezsáltja ellen.
Todd Field filmje – amellett, hogy bemutatja a karrierhalál egyre sötétebb stációit – mesterien hullámoztatja bennünk a dilemmákat. A kiválóság adhat felmentést a magánbűnök alól? Másfelől: mit szolgál az, ha megsemmisítjük a nagy művészt? Mire jó egy zseni erkölcsi hullája?
Ha a düh-kór már nem elég, akkor a klasszikus, jól bevált veszettség is megteszi, vagy legalábbis egy variánsa. Ettől pedig a francia veszettek szinte szó szerint tépik szét egymást.
Dunaszerdahelyi beszélgetés Tősér Ádámmal, a kerek születésnap alkalmából a sportklubról készült egész estés dokumentumfilm rendezőjével és Nagy Krisztiánnal, a DAC kommunikációs vezetőjével.
A nem túl bizalomgerjesztő előzetes ellenére a Demjén Ferenc dalaira komponált Hogyan tudnék élni nélküled? közelről sem olyan rossz, ami főleg a szerethető, szimpatikus szereplőknek és a jó ízléssel adagolt zenei betéteknek köszönhető.
Magyarországon is bemutatták a DAC filmet, a dunaszerdahelyi futballklubról szóló mozit, amely a felvidéki magyarság közösségteremtő erejének szimbólumává vált.
A válogatott védő felbontja a szerződését Cipruson és Magyarországra igazol.
p
5
0
2
Hírlevél-feliratkozás
Ne maradjon le a Mandiner cikkeiről, iratkozzon fel hírlevelünkre! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és elküldjük Önnek a nap legfontosabb híreit.
Összesen 20 komment
A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
simonvitéz
2023. március 03. 08:47
Ezt a filmet még nem láttam. Azt tudom, a Freddy Mercury életéről szóló filmet jórészt azért húzta le a kritika, mert nem igazán tolták túl benne a buzi vonalat. Egyébként teljesen rendben volt.
Ha nem kapnék permanens hányingert a homokos jelenetektől, tán meg is nézném. Ez a nő a legnagyobb színészek egyike, ebben a pár perces kis összefoglalóban is látszik. Jó találat volt Galadrielként is, de annak ellenére, hogy remekül játszotta, akkor kicsit úgy éreztem, elfecsérli vele a tehetségét. A Benjamin Buttonban is szenzációs volt.