Kéri Gáspár írása a Mandiner hetilapban
Ma már csak egy ferencvárosi tűzfalon felejtett halvány kontúrvonal jelzi annak a Blue Box mozinak a helyét, ahol egy kilencvenes évek eleji tavaszon megnéztük a Szürkületet. A Kinizsi utcáról az áztató eső zavart be a moziba, hogy a hosszan kitartott snittekből, mindössze néhány tucat vágással elkészített filmben újfent az eső mosson el minden határvonalat a rögvaló és a metafizikus között.
Talán csak Tarkovszkij filmjeiben tud úgy esni az eső, mint Fehér György (1939–2002) Szürkületének éteri szépséggel megkomponált, melankolikus középhegységi tájain.
Persze hamar túlléptünk a párhuzamon, mégiscsak a magyar filmművészet sajátos mozgalma, az úgynevezett fekete széria legfrissebb darabja pergett a vásznon. Az ötvenes évei elején járó első filmes rendező munkájára való rácsodálkozásunk egészen 1994-ig, a Sátántangó és a Woyzeck premierjéig kitartott.
A hivatalosan krimiként illetett Szürkület megalkotása igazi odüsszeia volt.
A nyolcvanas évek elején megkezdett előkészület sok viszontagság után az évtized végén jutott a megvalósítás fázisába, a film a rendszerváltozás idejére készült el; Locarnóban pedig rögtön díjazták Gurbán Miklós operatőri munkáját.
A forgatókönyv Friedrich Dürrenmatt bűnügyi regénye, Az ígéret alapmotívumainak felhasználásával született. Ahogy a svájci író irodalmi rangra emelte a krimi műfaját, az eredendően tévéfilm- és színházi rendező Fehér úgy alkotott a zsánerből érzékeny költőiséggel megkomponált lélektani mozit.
Bár a film a cselekményt a két háború közötti évekre pozicionálja, valójában tértől és időtől függetlenül szemléljük egy sorozatgyilkos utáni nyomozás folyamatát. Két detektív (Haumann Péter és Derzsi János) eltérő módszerekkel próbálja felgöngyölíteni három azonos módon elkövetett gyermekgyilkosság szálait, miután az első számú gyanúsított – akit a filmet látványtervezőként jegyző Pauer Gyula alakít – bűnössége bizonyítása előtt öngyilkosságot követ el. Az egyik detektív lezártnak tekinti az ügyet, a másik viszont egy erdőszéli benzinkúton csaliként használva egy kislányt el akarja kapni a valódi elkövetőt.
A Szürkület nem is annyira a cselekményre, hanem inkább a bűn lényegére és annak lélektani hatásaira fókuszál.