A papi hivatást a lelkiséggel foglalkozók – és az egyház maga – Istentől kapott dolognak vallják, Isten dicsőségére, az egyház és a hívek szolgálatára, ergo az nem pusztán magánügy. Ha valaki már felszentelt pap, késő a „hivatástisztázás”, ekkor már benne van a hivatásban. Egy pap úgy fogalmaz a Mandinernek, olyan ez, mintha valaki a házasságkötés után gondolkodna azon, hogy valóban neki való-e a házasság.
„VISSZAVÁRUNK, ANDRÁS!”
„Az utóbbi három évben ő a hetedik fiatal pap ismerősöm, aki pár év szolgálat után elmegy” – írta a 777 blogon Szilágyi Szabolcs piliscsabai plébános, aki húsz éve áll baráti kapcsolatban Hodász Andrással. A paptestvér írásában figyelmeztetett: „papi mivoltunk nem lehet más, mint Isten emberének lenni az emberekért. Ha ettől eltérek, akkor a papságom lényegétől térek el, és lassan elveszítem azt, amire feltettem az életemet”. A konkrét esettel kapcsolatban mindenkit együttérzésre hívott. „Kedves Andris! Eddig is melletted álltam, ezután is melletted leszek! […] Várunk vissza, az Egyházunk nem engedte és nem engedi el a kezedet!” – írta barátjának Szabolcs atya. Korábbi alkotóközössége, a 777 pedig így búcsúzott: „Rengeteg kedves közös élményben volt részünk, amelyre örömmel emlékezünk vissza. Sokat köszönhetünk neki, abban bízunk, hogy ő is örömmel gondol vissza a velünk töltött évekre. A mostani helyzetben is empátiával és szeretettel gondolunk személyére, imádkozunk érte!”
– írta a 777 blogon Szilágyi Szabolcs piliscsabai plébános, aki húsz éve áll baráti kapcsolatban Hodász Andrással. A paptestvér írásában figyelmeztetett: . A konkrét esettel kapcsolatban mindenkit együttérzésre hívott. – írta barátjának Szabolcs atya. Korábbi alkotóközössége, a 777 pedig így búcsúzott: Van segítség?
Hodász esete ritka, de Dobogókőn a jezsuiták tartanak egy két-három hetes lelkigyakorlatot, a Kairosz kurzust, amelynek célja egyenesbe hozni a kiégett vagy túlterhelt, megfáradt papokat. Ez néhány napos mentális terápiával, lelki beszélgetéssel kezdődik, majd nyolcnapos Szent Ignác-i lelkigyakorlattal ér véget, ami az önismeret és a szembenézés lehetőségét nyújtja. A jezsuiták mellett más katolikus közösségek és műhelyek is kínálnak alkalmat a kiégéssel és elbizonytalanodással küzdő papoknak arra, hogy pihenjenek és hivatásukban megújuljanak.
Egy forrásunk megjegyzi, hogy tévedés mindent a pszichológiára bízni: bár szükséges lehet a terápia is, megfelelő spirituális elvonulás és gyakorlatok nélkül önmagában nem sokat ér. Ráadásul nem mindegy, hogy a terapeuta milyen antropológiával dolgozik, azaz milyen emberképre építi munkáját, egy keresztény ember világlátásához az a terapeuta és az a pszichológiai megközelítésmód illik, amely elismeri a transzcendens létét, és teremtettségében szemléli az embert. Megtudjuk, hogy van olyan püspök, aki egy hasonló helyzetben lévő papjának mindent megadott, fizette a pszichológusát, lelkigyakorlatokra küldte, az illető végül mégis kilépett.
Mindegyik egyházi forrásunk hangsúlyozza, hogy csak akkor tudnak segíteni, ha az akarás, a hivatás még alapvetően megvan. Ha valaki lélekben már feladta, akkor a tapasztalat szerint nem lehet visszatartani. Akárcsak a párterápiában: van, hogy az egyik fél a másik kedvéért még elmegy rá, de már csak azért, hogy elmondhassa, mindent megpróbált, valójában lélekben már kifelé néz. Abban minden forrásunk egyetért, hogy akár pár hétre, akár egy évre, akár szervezett, akár egyéni keretek közt megy egy pap szabadságra, hogy egyenesbe jöjjön, ennek lényegi eleme a visszavonultság – beleértve természetesen a (közösségi) médiától való távolságot is.
Veszélyes frontvonal
Többekkel beszélgetve az is kiderül, hogy a katolikus egyház útkeresésben van: papjai leterheltek, és gyakran szervezettebb lelki-mentális segítségre lenne szükségük. Sokan azt sem tudják jól kezelni, ha akarva vagy még inkább akaratlanul a média érdeklődik irántuk. Van, aki arról számol be, hogy a média vagy épp elöljárói szívesen a frontvonalba tolták volna, és ehhez meg is van a tehetsége, de a lelki békéje megőrzése érdekében inkább megmaradt a nyugalmasabb élet mellett. A papoknak mindenesetre valamiképp meg kellene tanulniuk bánni a médianyilvánossággal – és a médiaszándékok felismerésével. Ha ugyanis egy pap jól jön valamiért a médiának, az újságírók – főleg, ha semmi közük az egyházhoz – nem fognak figyelni a lelkére, s ha úgy látják jónak, a szükséges pillanatban ki is hátrálnak mögüle, ott hagyva őt egyedül.
A Mandiner jó másfél évvel ezelőtt és azóta többször is kért interjút Hodász Andrástól, ám kérésünket azzal hárította el, hogy nem akar közéleti kérdésekről beszélni – majd ezek után több alkalommal szólalt meg közéleti kérdésekben különféle műsorokban.
Mennyien vannak a pedofil papok? Vannak-e hamisan megvádoltak közöttük? Mit hazudott el a botrányokat egykor kirobbantó Boston Globe? Tényleg létezik-e elnyomott emlékezet? Eloszlatunk pár alapvető tévedést!
MENNYIEN VANNAK A MOLESZTÁLÓ PAPOK?
Az érintett papok arányszámát világszerte 1 és 6 százalék közé teszik. Egyes kutatások szerint a tanárok, edzők és családtagok körében elkövetett visszaélések száma jóval magasabb, mint a papok által elkövetetteké. A nyilvánosságra került visszaélések száma a hatvanas és a hetvenes években megnövekedett, s a nyolcvanas évek elején volt a csúcson, majd jelentősen csökkent. Az amerikai fekete protestáns gyülekezetek köreiben az abúzusok áldozatai rendszerint kiskorú lányok, a katolikus egyházban viszont jellemzően kamasz fiúk. A magát nem hívő lutheránusnak valló Hans-Ludwig Kröber kriminálpszichológus a Cicero lapnak egyszer azt nyilatkozta, hogy a cölibátustól senki nem lesz pedofil, és hogy a vatikáni érsekek voltak a legjózanabb csoport, amellyel az abúzus témáját körüljárta. A szexuális zaklatási ügyek egyházi kivizsgálását XVI. Benedek pápa szigorította meg, a helyi egyháztól a Vatikánhoz rendelve a feladatot. Korábban a kánonjog a 16 éves korig elkövetett szexuális visszaéléseket nevezte pedofil bűncselekménynek, ezt a korhatárt Joseph Ratzingerék felemelték 18 évre, az elévülés idejét pedig ötről tíz évre úgy, hogy a nagykorúság betöltésétől számítják. Érdekes, hogy az amerikai statisztikák régiótól függően 17 és 50 százalék közé teszik a hamis áldozatok arányát; a Los Angeles-i Főegyházmegye területén egy FBI-ügynök becslése szerint a gyanúsítások fele volt hamis, azaz egyes ügyvédi irodák üzletet csináltak papok meggyanúsításából. Úgyszintén jó tudni, hogy sok hamis áldozat hivatkozott az „elnyomott emlékezetre”, azaz arra, hogy elfelejtette, mi történt vele, és csak a terápia hatására jutott újra eszébe – ilyen azonban nem létezik, tudományosan megcáfolták. Emellett sosem volt olyan egyházi jogszabály, amely az érintetteket titoktartásra kötelezte volna, az áldozatok akár rendőrségi ügyet is indíthatnak.
Az érintett papok arányszámát világszerte 1 és 6 százalék közé teszik. Egyes kutatások szerint a tanárok, edzők és családtagok körében elkövetett visszaélések száma jóval magasabb, mint a papok által elkövetetteké. A nyilvánosságra került visszaélések száma a hatvanas és a hetvenes években megnövekedett, s a nyolcvanas évek elején volt a csúcson, majd jelentősen csökkent. Az amerikai fekete protestáns gyülekezetek köreiben az abúzusok áldozatai rendszerint kiskorú lányok, a katolikus egyházban viszont jellemzően kamasz fiúk. A magát nem hívő lutheránusnak valló Hans-Ludwig Kröber kriminálpszichológus a Cicero lapnak egyszer azt nyilatkozta, hogy a cölibátustól senki nem lesz pedofil, és hogy a vatikáni érsekek voltak a legjózanabb csoport, amellyel az abúzus témáját körüljárta. A szexuális zaklatási ügyek egyházi kivizsgálását XVI. Benedek pápa szigorította meg, a helyi egyháztól a Vatikánhoz rendelve a feladatot. Korábban a kánonjog a 16 éves korig elkövetett szexuális visszaéléseket nevezte pedofil bűncselekménynek, ezt a korhatárt Joseph Ratzingerék felemelték 18 évre, az elévülés idejét pedig ötről tíz évre úgy, hogy a nagykorúság betöltésétől számítják. Érdekes, hogy az amerikai statisztikák régiótól függően 17 és 50 százalék közé teszik a hamis áldozatok arányát; a Los Angeles-i Főegyházmegye területén egy FBI-ügynök becslése szerint a gyanúsítások fele volt hamis, azaz egyes ügyvédi irodák üzletet csináltak papok meggyanúsításából. Úgyszintén jó tudni, hogy sok hamis áldozat hivatkozott az , azaz arra, hogy elfelejtette, mi történt vele, és csak a terápia hatására jutott újra eszébe – ilyen azonban nem létezik, tudományosan megcáfolták. Emellett sosem volt olyan egyházi jogszabály, amely az érintetteket titoktartásra kötelezte volna, az áldozatok akár rendőrségi ügyet is indíthatnak.***
MIT TESZ A MAGYAR EGYHÁZ?
A honi egyházban 2011 óta van vonatkozó eljárásrend, 2016 óta etikai kódex, az egyházmegyék állandó gyermekvédelmi szolgálatokat állítottak fel, és számos képzést indítottak a megelőzésről. Külön honlapon lehet bejelentést tenni, a komolyanvehetőség miatt pusztán egy nevet kérnek. Akár évtizedekre visszamenő ügyet is kivizsgálnak, továbbá jogi és pszichológiai segítséget is nyújtanak az érintetteknek. Noha minél régebbi az ügy, annál nehezebb a bizonyítékok felderítése, ha mást nem, mentális segítséget mindenképp igyekeznek adni. A szerzetesrendek is közösen lépnek fel az ügyben. Mindenkit biztatnak, hogy ha molesztálták, tárja fel a szakembereknek, csak így tudnak neki segíteni. Értesüléseink szerint az előző öt évben kevesebb mint öt bejelentés érkezett, némelyik évtizedekre visszamenően, és mindegyikkel érdemben foglalkoznak. A Hodász-ügyben érintett papról időközben kiderült, hogy Benedek pápa már 14 éve, 2009-ben felmentette a szolgálat alól, és laicizálta, ami a létező legsúlyosabb egyházi büntetés egy pappal szemben.
A honi egyházban 2011 óta van vonatkozó eljárásrend, 2016 óta etikai kódex, az egyházmegyék állandó gyermekvédelmi szolgálatokat állítottak fel, és számos képzést indítottak a megelőzésről. Külön honlapon lehet bejelentést tenni, a komolyanvehetőség miatt pusztán egy nevet kérnek. Akár évtizedekre visszamenő ügyet is kivizsgálnak, továbbá jogi és pszichológiai segítséget is nyújtanak az érintetteknek. Noha minél régebbi az ügy, annál nehezebb a bizonyítékok felderítése, ha mást nem, mentális segítséget mindenképp igyekeznek adni. A szerzetesrendek is közösen lépnek fel az ügyben. Mindenkit biztatnak, hogy ha molesztálták, tárja fel a szakembereknek, csak így tudnak neki segíteni. Értesüléseink szerint az előző öt évben kevesebb mint öt bejelentés érkezett, némelyik évtizedekre visszamenően, és mindegyikkel érdemben foglalkoznak. A Hodász-ügyben érintett papról időközben kiderült, hogy Benedek pápa már 14 éve, 2009-ben felmentette a szolgálat alól, és laicizálta, ami a létező legsúlyosabb egyházi büntetés egy pappal szemben.Nyitókép: MTI/EPA/Massimo Percossi