Jogállamisági vita – elmozdulás a holtpontról?

2022. szeptember 02. 12:03

Végigkíséri az uniós jogfejlődés történetét a jogállamiság eszméje, ami az utóbbi időben vitaponttá vált a tagállamok és Brüsszel között. Hazánk esetében a felek végre nyitottak a békés rendezésre.

2022. szeptember 02. 12:03
null

Dobozi Gergely írása a Mandiner hetilapban.

Augusztus 22-én éjfélkor járt le a határideje annak, hogy a magyar kormány elküldje az Európai Bizottságnak címzett válaszlevelét. Ebben a kabinet konstruktív megoldási javaslatait közölte a Brüsszel által vele szemben megfogalmazott jogállamisági aggályokra vonatkozóan. Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter rendkívüli kormányinfón nyomatékosította, hogy a kormányzat több mint tíz törvény módosítására tett javaslatot ennek jegyében.

Miközben Ön ezt olvassa, valaki máshol már kattintott erre:

Hoppá: a Tisza legszűkebb vezetése olyan információhoz jutott, ami nagy hatással lesz az áprilisi választásokra

Hoppá: a Tisza legszűkebb vezetése olyan információhoz jutott, ami nagy hatással lesz az áprilisi választásokra
Tovább a cikkhezchevron

A kormányzat megoldási javaslatai elméletileg nyitott kapukat döngetnek. Jóllehet az egyeztetés részletei titkosak, ha a sajtóhíreknek hinni lehet, az Európai Bizottság prioritásai három pontban összefoglalhatók: egyrészt hazánknak megfelelő kereteket kell kidolgoznia az állami hatóságok jogellenes döntéseinek megelőzésére, másrészt dolgozni kell az összeférhetetlenség megelőzését biztosító mechanizmusokon, harmadrészt pedig növelni kell a hatékonyságot az európai források terhére elkövetett csalások felderítésének területén, egyúttal a felelősségre vonást korlátozó tényezőket is meg kell szüntetni.

Az Európai Bizottság és a magyar kormányzat helyzetértékelése eltér a tekintetben, hogy a jelenlegi jogszabályok kellőképp biztosítják-e az uniós költségvetés védelmét. A jogállamisági aggályok egy része a hazai jogrendszer meg nem értéséből fakad, tisztázásuk jelenleg is zajlik. Ezen túlmenően a kormány amellett, hogy megfelelő garanciaként tekint a hazai keretekre, a Brüsszel által kért szigorításokat is elfogadhatónak tartja a megegyezés érdekében. „Nincs semmi titkolnivalónk a bizottság előtt” – rögzítette a Miniszterelnökséget vezető miniszter.

Budapest gesztust gyakorol

Az Országgyűlés asztalán lapzártakor legalább két jogszabályi előterjesztés szerepel, amely abba az irányba mutat, hogy Brüsszel prioritásai rövidesen összhangba kerülnek a kormányzat javaslataival. Az egyik ilyen előterjesztés a hazai büntetőeljárás „forradalminak” tekinthető reformja. Eljárás közhatalom gyakorlásával vagy közvagyon kezelésével kapcsolatos kiemelt bűncselekmény esetén – ez a címe annak a hazai büntetőjogban példátlan külön eljárásnak, amellyel a kormány a kiemelt korrupciós ügyekben szavatolná a vádkikényszerítést. Ez utóbbi jogintézmény az eljárási reform kulcsfogalma: az érintettségre tekintet nélkül minden ember számára lehetővé tenné azt, hogy ha például az ügyészség elutasítaná is a büntetőeljárás lefolytatását, az igazukhoz ragaszkodó polgároknak maradjon eszköz a kezükben.

Európai vezetők az Európai Tanács 2022. június 23–24-ei ülésén <br> Fotó: AFP / Ludovic Marin
Európai vezetők az Európai Tanács 2022. június 23–24-ei ülésén
Fotó: AFP / Ludovic Marin

A kormány másik, ma ismert előterjesztése a jogszabályok előkészítésében való társadalmi részvétel garanciáit erősítené. Eszerint a jogszabály-­előkészítésben a Központi Statisztikai Hivatal is részt venne, a kormányzat pedig vállalta, hogy 90 szá-
­zalék lesz azon jogszabálytervezetek aránya, amelyek társadalmi egyeztetésen vesznek részt. A továbbiakban nem lehetne mellőzni a társadalmi egyeztetést arra hivatkozva, hogy a sürgős elfogadáshoz kiemelt közérdek kapcsolódik.

A jogállamiság pontos értelmezési körével kapcsolatban az uniós jogrend szűkszavúan fogalmaz”

Bővülne a Kormányzati Ellenőrzési Hivatal jogköre is: a Kehi ellenőrizni fogja, hogy az ellenőrzött miniszterek teljesítik-e a társadalmi egyeztetés előírásait. E körben a hivatal eljárási bírságot, mulasztás esetén pedig szankcióként pénzbírságot szabhat ki. Az általános társadalmi egyeztetésre minimum nyolc napot kellene biztosítani, miniszteri rendelet, kormányrendelet esetén pedig öt nap lenne a rendelkezésre álló idő.

„Új luxemburgi kompromisszum”

A jogállamiság kikényszerítését a 2000-es évek óta kétféle eljárás szolgálja, a két eljárás mellé pedig néhány éve egy harmadik is besorolt. Habár bizonyos jogállamisági aggályok miatt a 2000-es években Ausztriát is megcsapta a „hetes cikkely” szele, a jogállamiság kérdése végül Magyarországgal és Lengyelországgal forrott össze a 2010-es évek második felére.

A fősodratú európai médiában a két országot jellemzően olyan helyként aposztrofálták, mint ahol a jogállamiság „visszaesőfélben” van (backsliding). A negatív politikai keretezéshez az Európai Bizottság prominens politikusainak nyilatkozatai további fűtőanyagként szolgáltak.

Habár a 2000-es években Ausztriát is megcsapta a »hetes cikkely« szele, a jogállamiság kérdése végül Magyarországgal és Lengyelországgal forrott össze”

Az Európai Bizottság által előterjesztett jogállamisági kondicionalitási rendeletet végleges formájában 2020 decemberében fogadta el az Európai Tanács. Az uniós csúcs jelentősége abban áll, hogy ekkor rögzítették: bármilyen újfajta jogállamisági eljárás csak akkor indítható egy tagállam ellen, ha a jogállamisági problémafelvetésnek uniós költségvetési vonzata is lehet.

A magyar és a lengyel fél érdeke az volt, hogy ha a jogállamiság fogalmának parttalanságára vonatkozó érveket bárki alulértékelné, legalábbis valamiféle kapaszkodót sikerüljön beépíteni a joganyagba a méltányos kikényszeríthetőség biztosítása céljából. Lengyelországnak és Magyarországnak a konszenzusos döntéshozatalban rejlő tárgyalási potenciált kiaknázva sikerült mindezt elérnie. Ugyanezzel a stratégiával Charles de Gaulle francia elnök is élt a hatvanas években, az üres székek politikájának alkalmazásakor.

Jogelvből érték

A jogállamiság elképzelése az uniós joganyagban alapelvi szinten először az 1990-es évek elején jelent meg. Ekkor még azonban csak a preambulumban, vagyis a jogszabály azon részében, amelyhez közvetlen joghatás nem fűződik. Ezzel összességében semmi probléma, az alapelvek funkciója ugyanis kettős: egyrészt jogalkotási érdeket közvetítenek, másrészt iránytűként szolgálnak arra vonatkozóan, hogy kétség esetén a jogszabályokat milyen szellemiségben kell alkalmazni.

Nagyobb felbontásért kattintson jobb egérgombbal a képre, majd válassza a „Kép megnyitása új lapon” opciót!
Nagyobb felbontásért kattintson jobb egérgombbal a képre, majd válassza a „Kép megnyitása új lapon” opciót!

Lényeges változást 1997 hozott: az amszterdami szerződés már a kötelező erejű normaszövegbe építve is tartalmazott jogállamiságra vonatkozó rendelkezést, s ez ma is így van. Ma pedig már „értékként” kell hivatkozni a jogállamiságra. Ez a tény pedig sajnálatos módon lehetőséget ad arra, hogy a politika területére szivárogjanak át jogállamisághoz kapcsolódó olyan részletkérdések, mint például a demokratikus felhatalmazás vagy a férfi-nő kapcsolat megítélése.

Ezekre a kérdésekre a tagállamok eltérő módon tekintenek, a jogállamiság pontos értelmezési körével kapcsolatban pedig az uniós jogrend azóta is szűkszavúan fogalmaz. Ez nem véletlen: az elvek és az értékek között a különbség épp az, hogy előbbi tartalommal tölthető meg, utóbbi viszont sokszor parttalan viták táptalajává válik.

Ez az uniós jogrend esetében azért jelent problémát, mert az EU-s jogot végső soron az Európai Unió Bírósága érvényesíti – vagyis egy túlságosan megfoghatatlan fogalom túlságosan nagy hatást gyakorol a mindennapi életviszonyokra. Kis túlzással éppúgy, mint amikor a színpadi lőfegyverbe éles lőszer kerül. A diskurzus jelenlegi állása szerint az Európai Bizottságnak harminc napon belül kell értékelnie Budapest válaszát. Ha idén megállapodás születik, nagyjából húszezermilliárd forint érkezhet Magyarországra.

Röviden megjegyzem

Budapest és Varsó perelt
Az Európai Parlament és az Európai Tanács 2020. december 16-án fogadta el a jogállamisági feltételrendszerről szóló rendeletet. Magyarország és Lengyelország keresetet nyújtott be az Európai Unió Bíróságához a rendelet megsemmisítése érdekében. A két ország a rendelet megfelelő jogalapját hiányolta, és úgy ítélte meg, hogy a mechanizmus a meglévő eljárások megkerülésére és a tagállamok belügyeibe való beavatkozásra szolgál. A bíróság idén februárban elutasította a két tagállam keresetét, ítéletében helyénvalónak mondta ki a jogállamisági mechanizmust.

Nyomás alatt a bizottság
Az Európai Bizottság végre partnerként, nem pedig ellenfélként tekint Magyarországra és Lengyelországra. Az Európai Parlament ezt rossz szemmel nézi. Tavaly októberben a testület beperelte az EB-t, mivel szerinte jogellenesen tartózkodott a jogállamisági mechanizmus megindításától. Az EP célja, hogy a mechanizmus útján meg lehessen fosztani tagállamokat uniós forrásoktól, különösen Magyarországot, Lengyelországot és Bulgá­riát. A keresettől végül elállt az Európai Parlament, a Politico szerint azért, mert „rossz lapjárással” bocsátkozott perbe.

*** 

Mechanizmus mechanizmus hátán
Az EU jogrendje három jogállamisággal kapcsolatos mechanizmust ismer. Ezek közül kettőt az Európai Unióról szóló szerződés 7. cikke alapján lehet megindítani, egyet az (1), egyet pedig a (2) bekezdés alapján. A „hetes cikkely” szerinti eljárás az (1) bekezdés kapcsán vált a közbeszéd részévé. Ezt akkor lehet megindítani, ha a politikusok úgy találják, fennáll az egyértelmű veszélye annak, hogy egy tagállam súlyosan megsérti a jogállamiság értékeit. Ez az eljárás van folyamatban ma is Lengyelország és Magyarország ellen, hazánk esetében Judith Sargentini jelentése alapján. A (2) bekezdés szerinti eljárás akkor kezdeményezhető, ha egy tagállam súlyosan és tartósan megsérti a jogállamiság értékeit. Lényeges különbség az előbbi eljáráshoz képest, hogy ilyet az Európai Parlament nem indíthat. A jogállamisági mechanizmusként ismert eljárás eltér a fenti kettőtől. Egyrészt azért, mert külön rendelet szabályozza, másrészt azért, mert anélkül fűz költségvetési következményeket a jogállamiság Brüsszel által vélt általános leromlásához, hogy a veszélyeztetettséget bárki megállapította volna.

Az EU jogrendje három jogállamisággal kapcsolatos mechanizmust ismer. Ezek közül kettőt az Európai Unióról szóló szerződés 7. cikke alapján lehet megindítani, egyet az (1), egyet pedig a (2) bekezdés alapján. Aszerinti eljárás az (1) bekezdés kapcsán vált a közbeszéd részévé. Ezt akkor lehet megindítani, ha a politikusok úgy találják, fennáll az egyértelmű veszélye annak, hogy egy tagállam súlyosan megsérti a jogállamiság értékeit. Ez az eljárás van folyamatban ma is Lengyelország és Magyarország ellen, hazánk esetében Judith Sargentini jelentése alapján. A (2) bekezdés szerinti eljárás akkor kezdeményezhető, ha egy tagállam súlyosan és tartósan megsérti a jogállamiság értékeit. Lényeges különbség az előbbi eljáráshoz képest, hogy ilyet az Európai Parlament nem indíthat. A jogállamisági mechanizmusként ismert eljárás eltér a fenti kettőtől. Egyrészt azért, mert külön rendelet szabályozza, másrészt azért, mert anélkül fűz költségvetési következményeket a jogállamiság Brüsszel által vélt általános leromlásához, hogy a veszélyeztetettséget bárki megállapította volna.

Nyitóképen: Louis Charles Moeller: Különböző vélemények. Fotó: Wikipédia  

Összesen 114 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
pemete jakab
2022. szeptember 02. 18:58
Az EB egy senki által meg nem választott testület. Ezt még a fideszesek is elismerik. Ahogy nálunk is a megválasztott képviselők döntenek a közpénzekről, úgy az Európai Parlament döntsön az EU-s közpénzekről. Nemde, fideszesek?
Válasz erre
0
0
olajfa1
2022. szeptember 02. 18:42
Az a baj, hogy az EU-ban megszavazzák a jogtalanságot, és onnantól az EU-nak NINCSEN "JOGI TÖRVÉNYE"!!! hanem ad-hoc "MEGSZAVAZZÁK" a jogtalanságot... és onnantól kezdve az "EURÓPAI SZAVAZÁS JOGTALANSÁGA" lesz a "jog"... Ez egy gazdasági környezetben nonszensz dolog! Nem lehet menet közben EGYOLDALULAG MEGVÁLTOZTATNI A TÖRVÉNYEKET! Ilyet csak Gyurcsány Ferencék csináltak a "devizahitelesekkel"... Az Ali Baba és 40 társa meséjét ne alkalmazza az EU mert oda jut ahol Szíria meg Libanon van...
Válasz erre
0
0
csulak
2022. szeptember 02. 17:17
itt nem jogallamisagrol van szo ! Hanem arrol hogy a bruszelitak tejhatalmat akarnak a tagalalamok felett ! penzt meg nem fogunk kapni, ideje megtenni az ellenintezkedeseket e tekintetben!
Válasz erre
1
0
istvanpeter
2022. szeptember 02. 15:58
A jogállamiság fogalma ma még eléggé meghatározatlan és rendszerint csak, mint valami misztikus ködös szellemi értékre tekintenek rá. Pedig a jogállamiság egyszerűen csak azt jelenti, hogy a hatalom nép általi birtoklása és a hatalomgyakorlás mindenki által követhető, világos és előre meghatározott szabályozások - törvények és más jogszabályok - szerint történhet. Természetesen a társadalmi és gazdasági struktúrák és folyamtok összetettségéhez igazodva maguk a szabályok és normák is egy viszonylag bonyolult rendszert alkotnak, amibe bármikor bele lehet kötni, vagy megjegyzéseket és észrevételeket tenni rá.
Válasz erre
2
0
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!