A mából visszatekintve a hatvanas-hetvenesévek Magyarországa más és jóval kedvezőbb színben sejlik fel az azóta született nemzedékeknek. Az inkább idillinek tűnő képet az idő múlása, a megszépítő közemlékezet, valamint a torz és felemás interpretációk egyformán alakítják. A dokufilmes Kisfaludy András, a legendás Kex zenekar dobosa kezdeményezésére Szabad tér árnyakkal címen olyan vándorkiállítás, vele tartalmas katalógus született, mely a korszak tűrt és tiltott képzőművészetéből, irodalmi, zenei és filmes alkotásaiból ad gazdag merítést. „Szeretném, ha az utánam jövő generációknak lenne valamilyen fogalmuk arról, hogy mi is történt a hatvanas-hetvenes évek ifjúsági kultúrájában. Amikor föltettük a képeket a falra, az derült ki, hogy fantasztikus anyag jött össze, ráadásul ilyen formában és mennyiségben még nem volt látható a magyar pop-art művészet” – mondta Kisfaludy, amikor a kiállítással kapcsolatban megkerestük.
A művek reprodukciókon, a filmek, zenék és versek videókon elevenednek meg, első alkalommal a Budapesti Metropolitan Egyetem kampuszán. A szervezők szándékai szerint a vándorkiállítással tisztulhat a fiatal nemzedék képe arról, hogy mit jelentett valójában a gulyáskommunizmusnak is hívott diktatúra szűk levegőjében létezni és alkotni, elmenekülni vagy kalandvágyból itthon maradni. A hatvanas-hetvenes évek progresszív neoavantgárd művészete jellemzően nyugati mintákból táplálkozott, kint a konzumkultúra ellenében, nálunk pedig a politikai és társadalmi rendszer kritikájaként lépett fel. Míg el nem lehetetlenítették őket, a zenében a Kex mellett a Syrius képviselte a hatalom által támogatott polbeat alternatíváját, s ekkor indult többek között Balaskó Jenő, Bereményi Géza, Hajnóczy Péter és Petri György pályája. A kiállítás gerincét adó képanyagban sok más mellett Baranyay András, Csernus Tibor, Erdély Miklós, Frey Krisztián, Haris László, Lakner László, Keserü Ilona, Nádler István, Tót Endre és Vető János munkáit ismerheti meg a nagyközönség.
Fotó: Budapesti Metropolitan Egyetem
(Szabad tér árnyakkal – Összművészeti kiállítás a 60-as, 70-es évek fiatal pop art alkotásaiból. A kiállítás május 26-áig tekinthető meg a Budapesti Metropolitan Egyetemen)
Sőt, fenti kérdésre is közel megnyugtató választ kap, aki ellátogat a Light Art Museum (LAM) új tárlatára. A More Than Human azzal játszik, ami ma már talán nem is olyan távoli valóság: mi jön vagy jöhet az emberközpontú világ után.
A több mint négyszáz olvasó kvízjátékon vehetett részt, meghallgathatta, mit gondol Schmidt Mária a világról és élvezhette Lotfi Begiék szenzációs koncertjét.
Egy raktárban, feltekerve porosodott Barcsay Jenő monumentális szénrajza, ami nem csak a mérete és a kiemelkedő művészeti értéke miatt kuriózum, egy tragikus családi történetet is magába zár. A hét robusztus nőalakot ábrázoló, restaurált alkotás július 16-ától a Magyar Képzőművészeti Egyetem Barcsay Jenő-életmű-kiállításán látható.