Karinthy Frigyes négy nappal a halála előtt adott, soha meg nem jelent interjúja bukkant fel 86 év elteltével
A 22 éves, kezdő újságíró cikke az író halála miatt nem került nyomtatásba.
Idén Magyarországon lesz a Giro d’Italia Nagy Rajtja. Az esemény nagykövete szerint hazánk történelmi lehetőség kapujában áll, és Valter Attila kimagasló teljesítménye felteheti a koronát a magyar rendezésre. Interjú Stephen Roche-csal, az írek 1987-ben Giro d’Italiát, Tour de France-t és világbajnoki címet nyerő legendájával.
Csisztu Zsuzsa interjúja a Mandiner hetilapban.
Bő egy hónap múlva Magyarországra figyel a nemzetközi kerékpáros-közösség. Ön szerint mi idehaza értjük, tudjuk, mit jelent ennek a hatalmas hagyományokkal bíró versenynek a részévé válni?
A Giro d’Italia rajtja, a Grande Partenza valóban a világ legjelentősebb sporteseményei között szerepel. Százmilliók köve-
tik a televízión keresztül, arról nem is beszélve, hogy az internetes felületeken mekkora – országokon és kontinenseken átívelő – rajongótábora van. Mindezek mellett a UCI World Tour-versenyek világában mozgók számára ez olyan, mint valamiféle „vallás”, kihagyhatatlan esemény, úgyhogy az európai szurkolók meg fognak mozdulni, és hatalmas számban indulnak majd Magyarországra. Óriási hagyománya és vonzereje van ennek a versenynek. Ilyenkor rózsaszínbe öltöztetnek mindent az útvonal legkisebb településeinek portáitól a legdrágább fővárosi luxusüzletekig, és a szakaszok mellett is rózsaszínben szurkol a több tízezer rajongó, ezzel kiáll egy csodálatos sportesemény és – ami talán még fontosabb – a kerékpáros életmód mellett.
A versenyhez kapcsolódó idegenforgalomra a pandémia miatti kétéves ínséges időszak után óriási szüksége van bármilyen világvárosnak, így Budapestnek is. A május 6. és 8. közötti három magyarországi szakasz megtervezésében ön is aktív szerepet vállalt, a főváros kiemelt hangsúlyt kap a szakaszokon.
Budapest ideális világváros a rajthoz. Azok a helikopteres vagy drónos képek, amelyek felülről kísérik majd a világ legjobb országúti kerékpárosainak mezőnyét, még a magyaroknak is új perspektívából fogják megmutatni ezt a csodálatos várost, a harmadik napon pedig a Balaton környékét. Imádom Budapestet, a feleségem, Csilla magyar, szívesen tartózkodunk itt, jövünk, amikor csak lehet. Ezért is izgalmas feladat volt az olasz jogtulajdonos RCS-csoport képviselőivel és magyar szakemberekkel, Eisenkrammer Károlyékkal és Balázs Tiborékkal megtervezni az útvonalat. Technikailag izgalmas pályavonalat kívántunk kialakítani, mindezt úgy, hogy a legtöbbet mutassuk be a város és az ország értékeiből.
Mit érdemes tudnunk a három szakaszról? Mik a főbb állomások?
Május 4-én már a Hősök terére figyel a világ, nagy ünnepnek ígérkezik a csapatok bemutatkozása. Két nap múlva, pénteken indul a verseny, szintén a Hősök teréről. Az első szakasz a Budapest–Visegrád-útvonalon 195 kilométer hosszú, érintik a versenyzők Székesfehérvárt, Esztergomot, és a szakasz végi emelkedőn a visegrádi vár tövében a Dunakanyar páratlan panorámájával a lábuk alatt fejezik be az etapot. A második napon egyéni időfutamot láthatunk majd Budapesten, Hősök terei rajttal és a budai Várban kijelölt befutóval, 9,2 kilométer hosszan.
Igaz, hogy a második szakaszba bekerült egy önről elnevezett kanyar is?
Inkább csak a humor kedvéért nevezzük így, de tény, hogy amikor terveztük az útvonalat, én a technikai kihívásokon túl azt is figyeltem, milyen szögből mutatják majd a kamerák a versenyzők hátterében álló emblematikus épületeket vagy éppen felülnézetből azt, ami igazán lenyűgöző. Mindenképpen szerettem volna az Országházat ebből a perspektívából is megmutatni a nyolcszázmillió tévénézőnek.
A napokban az útvonal-bemutató alkalmával a külföldről érkező leghíresebb sportszakmai médiumok, például a Rai Sport, a Marca, a The Times, a Corriera della Sera vagy éppen az Eurosport újságírói önnel együtt járták végig a szakaszokat. Hogy tetszett nekik a harmadik etap Balaton környéki útvonala?
Nagyszerű bemutatót terveztek erre a pár napra a szervezők, és külön figyelmesség a részükről, hogy az újságírókkal együtt kerékpározhattam az útvonal egy részén, Tihanytól Füredig. Még ma is akkor érzem magam a legjobban, ha bringára pattanhatok. Nos, a harmadik etap május 8-án a Kaposvár–Balatonfüred-útvonalon, 201 kilométer hosszan halad, káprázatosan szép látványt mutat majd a magyar tengerről, és több szakaszon is feladja a leckét a versenyzőknek. A balatonfüredi befutó nagy szakasz végi sprintet hozhat. Már most jelezték a szervezők, hogy mennyire készülnek az útvonal menti települések, kóstoltunk rózsaszín cukormázzal bevont mézeskalácsot és számos helyi finomságot is.
Ha már a kerékpáros életmód népszerűsítését is említette a várható hosszú távú hasznok között, mi a tapasztalata, mennyi idő kell, mire a Giro szellemisége lecsapódik a civil emberekben?
Minden országban, ahová elvitték a rajtot, általában két-három éven belül érzékelhető volt a kerékpáros életmód iránti nyitás. Fontos persze, hogy azok az erőfeszítések, amelyek most látszanak önöknél az infrastruktúra nagyarányú bővítésével, ne maradjanak abba. Épüljenek kerékpárutak más régiókban is, ne csak a Balaton körül! Óriási hatással szokott lenni az útvonal menti településeken élő gyerekekre és családokra, ha látják a profikat a versenyen. Persze eltart egy ideig, amíg valaki hajlandó letenni az autóját a rövidebb, napi útvonalán, és ráveszi a családot a közös biciklizésre, de ez a hatás azért idővel megjelenik, és a társadalmi, sőt egészségügyi értéke felbecsülhetetlen. Ezek után születik meg az igény az úgynevezett gran fondo, vagyis a civileknek rendezett tömeges kerékpáros versenyek iránt. Hatalmas népszerűségnek örvendenek világszerte. Nem szabad azonban elfelejteni, hogy Magyarország, noha hatalmas világeseményeket rendezett már gyönyörű sportlétesítményekben, mozgó sporteseményt, amelyhez vinni kell minden technikai háttérszolgáltatást, a versennyel együtt mozgó nemzetközi médiát, a csapatok felszerelését, most fog először. Ha jól sikerül, ez a szép ország egy szinttel feljebb léphet a globális sportesemények szervezésében.
Mekkora pluszt adhat a versenynek az, hogy a tavalyi Girón az összetettben élen álló versenyzőnek járó rózsaszín trikót Valter Attila háromszor is viselhette, vagyis esélyesnek számít?
Hihetetlen az időzítés, mivel 2020-ban, az eredetileg tervezett, a pandémia által meghiúsított magyarországi rajt idején még a szakma se nagyon ismerte Valter Attila nevét. Most meg itt van egy fiatalember, akinek a trikóján ott villog a képzeletbeli felirat: potenciális győztes, ami óriási inspiráció, a magyar közönségnek pedig a legnagyszerűbb dolog. Van kiért szurkolni. Persze ez egyben hatalmas nyomás is, úgyhogy kérem is a magyar szurkolókat, hogy ne legyenek türelmetlenek. Ezt a kiírást nem az első három napon kell megnyerni, ez a verseny három hét alatt ér Veronába. Hiszem, hogy Magyarország ezzel a világeseménnyel történelmi lehetőség kapujában áll, és Valter Attila kimagasló teljesítménye felteheti a koronát a magyarok szereplésére.
***
Akiknek az indulásában reménykedünk, de hivatalos csapathirdetés még nem volt:
Valter Attila, Groupama FDJ
Dina Márton, Eolo-Kometa
Fetter Erik, Eolo-Kometa
Peák Barnabás, Intermarché Wanty
Nyitókép: Vanik Zoltán