Extraprofit a Molnál: fenntartható az üzemanyagárstop?

2022. április 27. 19:10

Piaci folyamatok összjátéka vezetett oda, hogy a magyar nagyvállalat által vásárolt orosz olaj ára csökkent, így a cég az ársapka ellenére is jelentős haszonkulccsal tud dolgozni.

2022. április 27. 19:10
null

Mihálovics Zoltán írása a Mandiner hetilapban.

A magyar kormány 2021. november közepén vezette be az üzemanyagárstopot, amellyel a 95-ös benzin és a dízelolaj árát 480 forinton rögzítette. Az intézkedéssel kapcsolatban éles kritikákat fogalmaztak meg ellenzéki oldalról, ám egyelőre minden problémát sikerült kezelni, s az elmúlt hónapok a kormányzati lépéseket igazolják.

Nem új modell: átmeneti védelem

A novemberi kormányzati intézkedés nélkül a fogyasztók folyamatos áremelkedést tapasztalnának. Április 16-ától a benzin beszerzési ára bruttó 12, a gázolajé 15 forintos emelkedést mutatott. A hatósági ár nélkül az előbbi 588, az utóbbi pedig 656 forintos literenkénti átlagárat ért volna el. Áprilisban tovább emelkedhetnek a piaci árak, így a hónap végére árstop nélkül az előrejelzések szerint a gázolajért 674 forintot kellene fizetni a kutakon. Az ársapka tehát jelentős áremelkedéstől óvja meg a fogyasztókat, ezen a ponton beigazolódott az intézkedés helyessége.

Fotó: Ficsor Márton
Fotó: Ficsor Márton

De vajon fenntartható-e az üzemanyagárstop? „Az ár­plafont elsősorban azért vezette be a kormány, mert felismerte, az üzemanyagpiac változékonysága oly mértékben kiszámíthatatlan, hogy jelentős károkat okozhat a fogyasztóknak” – mondja a Makronómnak Hortay Olivér, a Századvég Gazdaságkutató energetika-üzletágának vezetője. Hozzáteszi: félrevezető fenntartható árstopról beszélni, „mert az intézkedés nem új piaci modellt, hanem átmeneti védelmet jelent a viharos olajpiaci körülmények között. A kormány az árstop bevezetése óta világosan azt kommunikálja, hogy amint a helyzet stabilizálódik, kivezeti a hatósági ársapkát”. A piaci változékonyság pedig nem csak egyirányú lehet. „A múlt év végén például az üzemanyagárak egy időre 
480 forint alá süllyedtek, jelenleg a Brent és az Urals típusú nyersolaj árának szétválása enyhíti a nyomást a nagykereskedőn. Az ősz óta a baloldalról folyamatosan érkező kritikák, amelyek a rendszer összeomlásával riogatnak, nem váltották be a hozzájuk fűzött reményeket, de a piac továbbra is kiszámíthatatlan, és a fogyasztóknak nagy segítséget jelent a védelem”
– értékel a szakértő.

Tovább növekvő nyereség

Az ellenzéki politikusok annak ellenére támadták az ár­stopot, hogy a 20. század számos válságos időszakában hasonló intézkedések bizonyultak eredményesnek az infláció mérséklésére. A kínálat időhöz jutott a felzárkózáshoz, és sikerült megakadályozni, hogy a válság vámszedői, egyes nagyvállalatok társadalmi károk árán szerezzenek extra­profitot. A baloldal neoliberális érvek mentén fogalmazta meg aggályait, amikor az intézkedés piactorzító hatásáról beszélt: alacsonyabb árak esetén a fogyasztók felelőtlen fogyasztásnövelését vetítette előre, és egy válság kellős közepén a munkavállalók és családok szempontjai elé helyezte a nagyvállalatokéit.

A Mol műszaki adottságai miatt rövid távon nem tudna váltani az orosz olajról”

Ez súlyos hiba volt, áprilisra ugyanis kiderült, hogy a Mol olajfinomítási tevékenysége kapcsán talán még sosem volt ekkora az árrés. A koronavírus-járvány begyűrűzéséig hordónként 9,3 dolláros nyereséget könyvelhetett el a cég a finomítással, idén márciusban ez a nyereség hordónként 34,9 dollár volt. A várakozásokkal ellentétben tehát a Mol a háborús válságban is tovább tudta növelni a nyereségét. Az okokat keresve kézenfekvő a magyarázat: az olcsó orosz kőolaj a sokkal drágább nyugatival szemben. Az előbbit ugyanis a vállalat jóval kedvezőbb áron képes ma beszerezni, miután a nyugati gazdaságok és cégek önként fordulnak el tőle. Ennek köszönhető lényegében, hogy a Molnak nem okoz számottevő veszteséget az üzemanyagárstop, az olcsó orosz olaj kárpótol a hatósági ár okozta károkért. Ez azt is jelenti, hogy árstop nélkül a magyarok akár a nyugati, energia­válság sújtotta országokban jellemző árakat fizetnék a tankolásért, a magyar olajcég pedig a mostaninál is nagyobb haszonkulccsal dolgozhatna.

Nagyobb felbontásért kattintson jobb egérgombbal a képre, majd válassza a „Kép megnyitása új lapon” opciót!
Nagyobb felbontásért kattintson jobb egérgombbal a képre, majd válassza a „Kép megnyitása új lapon” opciót!
Ez a tartalom csak előfizetők részére elérhető.
Már előfizetőnk?

Összesen 1 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
fatman
2022. április 28. 16:40
senki ne irigykedjen! ez az elcseszett háború óriási károkat okoz nekünk, a menekültek ellátása, az árak elszabadulása mindenhol, a külkereskedelem csökkenése, beszállítási gondok... a mocskos amcsik persze most halálra keresik magukat, a sok évre megugró fegyvereladások miatt (ráadásul most csatlakozik majd Svéd- és Finnország is), meg a magas áron eladható kurva palagázuk, aztán majd fillérekért felvásárolhatják, ami megmarad Ukrajnából, sőt, az igazi főnyeremény az lenne nekik, ha az oroszoknál sikerülne egy Jelcinhez hasonló bábot beültetni, aki beengedné az amcsi cégeket lerabolni az országot...
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!