A festőnő mesél
|Leimeiszter Barnabás|
Tavaly karácsonykor került kezembe Szántó Piroska könyvének első kiadása, most pedig olvasom, hogy az Európa Kiadó zsebkönyvsorozatában újra megjelennek Vas István képzőművész feleségének visszaemlékezései – amennyire váratlan választás ez, tekintve, hogy a házaspár utóélete nem nevezhető éppen intenzívnek (néhány éve emléklakásukat is bezárták), annyira üdvözlendő. Az Aktban benne van mindaz, amit baloldali értelmiséginek lenni jelentett a huszadik században: macska-egér játék a Horthy-rendszer rendőrségével, a háború alatt illegális szervezkedés, szabotázsakciók, bujkálás, később a Rákosi-korszak megaláztatásai, a forradalom tizenkét csodanapja. Szántó nem vihorássza át magát a mély és magas pillanatokon, de minden sorából süt a derűs erő, az életszeretet, a konvenciókra vajmi keveset adó szellemi függetlenség. Ha kiskunfélegyházi gyermekkorának tapasztalatai természetszerűleg sodorták is a baloldalra, a mozgalmi életben saját bevallása szerint a Marx-kötelezők bebiflázásánál sokkal jobban vonzotta a gyakorlat, a röplaposztogatás a gyárak előtt meg a „koltúrák”, vagyis a nagy, közös kirándulások a Budai-hegységben, ahol azzal keltett megütközést a puritánabb elvtársak előtt, hogy kirúzsozta magát, és cigarettára mert gyújtani – elvégre „egy becsületes kommunista nem dohányzik”. Való igaz, Szántónak később sem sikerült elég becsületes kommunistának mutatkoznia, nem ment neki, hogy szocreál propagandaképeket fessen – ki is szorították a művészeti életből, ugyanazokban az években, amikor a fordítói munkákra kárhoztatott Vas minden józan emberi számításra fittyet hányva kilépését kérelmezte a pártból. Máshol is olvashatunk ezekről a történelmi időkről, Szántó viszont olyan karakteres és lendületes, jó értelemben véve csevegős, erős képekben bővelkedő stílusban ír, mint senki más. Remek portrékat fest, így a fényes szelekkel a Juhász–Nagy–Kormos triászét, akikkel férje – Nemes Nagyék nem kis neheztelésére – nem átallott összebarátkozni, a badacsonyi turistaházat üzemeltető Tatay Sándorét, a Szántót orgiába csalni igyekvő Szentkuthy Miklósét vagy a boltmániás Szabó Magdáét, nem is beszélve „Vasnéniről”. A kötet utolsó, címadó írása különös darab, a szeretett férj testének nekrológja, aprólékos, és ismét csak Szántó festői tehetségét dicsérő, számbavétele annak, hogyan emésztette el balesetek és betegségek sora a költő fizikai valóját – de csak azt. Az Akt újrakiadásával talán Vas István költészetének felfedezéséhez is kedvet kapnak néhányan.