Baranya Róbert írása a Mandiner hetilapban.
2006 tavaszán, túl az újabb baloldali győzelmet hozó országgyűlési választáson a Navracsics Tibor csapatában dolgozó Mráz Ágoston Sámuel egy kutatói műhely létrehozásának ötletével rukkolt elő. Ehhez az újdonsült képviselő-frakcióvezető segítségét kérte, ő pedig támogatta az elképzelést. „Korábban ösztöndíjasként láttam, hogyan működnek Németországban az ilyen politikaközeli alapítványok, ez adta az ötletet” – mondja a kezdetekről Mráz. A tervet tettek követték, így nyáron létre is jött a cég, amelyet először még Látókör Intézetnek akartak keresztelni, aztán a Nézőpont Intézet nevet adták neki.
A társaság első tulajdonosa és egyben vezérigazgatója Győri Tibor volt, Mráz Ágoston Sámuel kutatásvezető lett. A Nézőpont először elemzéseket gyártott, igazi antréját a nyilvánosságban egy szakértői kormányra és tagjaira vonatkozó javaslat jelentette, amellyel a 2006. őszi önkormányzati választás után rukkolt elő – amikor az őszödi beszéd miatt forrongó ország államfője, Sólyom László bizalmi szavazás megtartására szólította fel Gyurcsány Ferencet.
„Nem gondoltuk komolyan, hogy Gyurcsány lemondana, de abban a kiélezett helyzetben ez látványos ötletnek tűnt” – eleveníti fel a történteket Mráz Ágoston Sámuel. A Nézőpont szakértői kormányának élén egyébként Bihari Mihály, az Alkotmánybíróság elnöke állt, aki némi meglepetésre nem utasította el az ötletet, azt azonban leszögezte: az Ab-elnöki és a kormányfői posztot nem tudná egyszerre ellátni.
Leépítés helyett építkezés
„Mi nem titkos munkát végző szervezet vagyunk, a kezdetektől igyekszünk részt venni a nyilvánosságban, a politikai elemző üzenetek megfogalmazása a küldetésünk” – jelenti ki Mráz, hozzátéve, hogy mint cég egyéb megrendelésekkel, kutatásokkal, tanácsadással is foglalkoznak. Az intézet igazán csak 2007 nyarán kezdett el közvélemény-kutatással foglalkozni, ezt a profilt erősítette 2010-ig, amikor is a választás után sokan távoztak, szerepet vállalva a kormányzati munkában.
A megcsappant létszámmal a tevékenységek leépítése helyett építkezni kezdtek, és alapítottak két céget, a Kutatópont Kft.-t és a Médianéző Kft.-t. Ekkor vette át a vezérigazgatói posztot Mráz Ágoston Sámuel. „Elkezdtünk professzionális módon foglalkozni a médiafigyeléssel, kitöltve egy űrt, hiszen ilyen szolgáltatással senki nem foglalkozott korábban, pedig a politikának szüksége lett volna rá” – magyarázza. A médiafigyelési, -elemzési munkát olyannyira komolyan vették, hogy 2018-ban az Observert is hozzávásárolták a cég portfóliójához.
A Nézőpont hírösszefoglalói vezető döntéshozóknak készülnek, így Orbán Viktor asztalára is kerül ilyen”