Joób Kristóf írása a Mandiner hetilapban
Szinte egymást érik a hírek az olyan karaktergyilkosságokról, amelyek főleg az angolszász világban sújtják az óvatlan egyetemi oktatókat és kutatókat. A progresszív ideológia nevében végrehajtott zaklatás és hajtóvadászat elől senki nincs biztonságban, akire egyszer rásütik a transzfóbia vagy esetleg a rasszizmus bélyegét. A tendencia immár komolyan fenyegeti a felsőoktatás és a tudományos kutatás szabadságát.
Ahogyan Gavin Williamson brit oktatásügyi államtitkár nemrég találóan megfogalmazta: „Hallgatók a világ különböző részeiről azzal az elvárással utaznak hazánkba, hogy egyetemeinken a vélemények és nézetek széles spektrumában mélyedjenek el. Nem számítanak arra, hogy ehelyett véleményeket szigetelnek el előlük, még mielőtt ők találkozhatnának velük, ahogy arra sem, hogy akár magukat a hallgatókat hallgattatják el.” Williamson álláspontját egyébként az Academic Freedom in the U.K.: Legal and Normative Protection in a Comparative Context című, 2017-es tanulmány is megerősíti, amely szerint Nagy-Britanniában sem jogi szempontból, sem a tények szintjén nem valósul meg a felsőoktatás szabadsága.
Nagy-Britanniában sem jogi szempontból, sem a tények szintjén nem valósul meg a felsőoktatás szabadsága”
A feminizmus már semmire sem elég
Kathleen Stock, az elismert skót feminista filozófus meghurcoltatása is jól illusztrálja a fent leírt helyzetet. A Sussexi Egyetem tanára nemrég állása feladása mellett döntött az őt ért ideológiai alapú támadások miatt. A Stockot vádoló nyílt levelet közel hatszázan írták alá még az év elején, de nemcsak brit, hanem más európai egyetemek oktatói is. A tudós állítólagos vétsége nem más volt, mint a transzfóbia. A levél szerint „a transznemű emberek súlyos diszkriminációnak vannak kitéve a társadalom részéről”, ezért sértő rájuk nézve, ha valaki kétségbe vonja azt a jogukat, hogy szabadon megválaszthassák, a férfiak vagy a nők számára fenntartott öltözőt és mosdót használják.
Stock „bűne” az volt, hogy több írásban és interjúban is hangot mert adni annak a véleményének, miszerint „semmi kivetni való nincs abban az elképzelésben, hogy két nem létezik”. A tudós szerint ha az olyan férfiak, akik nőnek érzik magukat, bejuthatnának a nőknek fenntartott helyiségekbe, a legtöbb országban súlyos problémákhoz vezetne, „tekintettel a férfiak által nők ellen elkövetett erőszakos cselekmények magas számára”. Ebből a szempontból Stock a genderelméletet félelmetes filozófiai eszmének tartja. Mindez elég volt ahhoz, hogy szabályos hajtóvadászat induljon a filozófus ellen. Már a női emancipációért és egyenjogúságért vívott harcban szerzett erényei sem voltak elegendők ahhoz, hogy segítsenek rajta.