Tervezi, hogy visszaköltözik Csángóföldre?
1990 után haza akartam menni pár évre, mert biztos voltam benne, hogy valamit meg tudok majd mozdítani, de megfenyegettek, hogy bilincsek várnak rám, ha hazamegyek, és a szüleimet is bajba sodortam volna. Teljesen lenulláztak a szülőfalumban. Szó szerint kiszorítottak a kapun. 1991-ben, amikor a pápa Magyarországon járt, ezer csángót utaztattunk el népviseletben. Nem sokra rá a szülőfalum egyik miséjén a pap az oltárról kiabált, hogy elárultuk az országot egy tál lencséért. „Román kenyeret esztek, és magyarul beszéltek!” – ordította. Az egyik RMDSZ-kongresszuson én mondtam a beszédet a bákói csángó szervezet elnöke helyett, mondván, én úgyis Magyarországon tanulok, nem eshet bajom. A beszéd előtt elmondtam, ki vagyok, és hogy azért vagyok most itt, mert Perka Mihályt megfenyegették. „Magyarország kutyái” – így beszéltek rólunk. Amikor vége volt, a román média körbevett, s nekem álltak: „Ki hazudta neked, te, hogy magyar vagy?” Onnantól fogva egyfolytában cikkeztek a moldvai csángókról. Édesapám és édesanyám is ott ült a misén, mikor a pap azt mondta, hogy Diószénen nincsenek igazi férfiak, mert ha lennének, akkor az ilyen elemeket – mint én és Duma János – már rég bottal zavarták volna el. Sajnos Csángóföldnek már csak egészen kicsi része az, ami kellene, hogy legyen. Kívülről pirosak vagyunk, mint egy alma, de a belsőnket megették a nyüvek.
Mindezek fényében mit tart a hazájának?
A Kárpát-medencét mindenképpen. Sokfelé megfordultam már a világban, és megmondom őszintén, ahol magyarok voltak, és éhség a magyar kultúrára, ott sosem éreztem idegenben magam. Azt hiszem, kultúrafüggő vagyok. Nem véletlen, hogy milyen gyökerű az ember. Én az utamról le nem szálltam, kíváncsi vagyok, meddig élek, és hogy fog alakulni a sorsom.
Sokfelé megfordultam már a világban, és megmondom őszintén, ahol magyarok voltak, és éhség a magyar kultúrára, ott sosem éreztem idegenben magam”
Hírnök lett a Nemzetközi eucharisztikus kongresszuson. Mit jelent ez önnek, és mit jelenthet a magyaroknak, hogy itt került sor erre a világeseményre?
Amikor felkértek, először el akartam hárítani, hiszen annyi jó ember van Magyarországon; de mondtam, ha még marad hely számomra, akkor szívesen. Amikor átadták az oklevelet, elkezdtem aggódni, mi van, ha nem tudok megfelelni az elvárásoknak. Azt mondták: „Mária, te már eddig is mindent megtettél.” A magam részéről megpróbáltam a legnagyobb alázattal szolgálni ezt a feladatot. Ami az országot illeti, ez hatalmas lehetőség volt arra, hogy megismerjenek bennünket. Hiába cincálta szét Trianon a Kárpát-medencét, Magyarország kulturálisan hatalmas ország, tele tehetséges emberekkel. A világ végre láthatta, hogy egyáltalán nem olyan sötét a helyzet, ahogy azt külföldön leírják. Az emberek udvariasak, kedvesek. A kongresszus sokat tudott adni azoknak is, akik labilisabbak a hitben. Én a műsoron többször is elsírtam magam. Hihetetlen volt, amit sugárzott magából. Úgy éreztem, most végre egész lett a magyar népművészet, mert ott van benne a hit is. Ott a tánc, az ének, a zene, a formák, s már ott van a hit is. Most kerek egész, hiszen kapcsolódik a felsőbb erőkkel is. Pont, mint régen – a tömjénfüst, a harangszó, a csillogás és a tisztaság mellett meg kellett teremteni egy állapotot is: az ünnepet, a vibrálást. Ez többrétű állapot, amelyben már a szellem is benne van, és az ember szinte csak beereszkedik, beengedi a lelkét ebbe az emelkedett mezőbe, táncol az e világ és a túlvilág között. Nem szabad visszafognunk magunkat, nem szabad félni, csak mert ordítanak a farkasok. Nekik az a dolguk. Minél hangosabban ordítanak, mi annál erősebben tartsuk magunkat ahhoz, ami a dolgunk.
Petrás Mária
1957-ben született Diószénen. Prima Primissima és Magyar Örökség díjas népdalénekes, keramikus, a Magyar Művészeti Akadémia rendes tagja. Az 52. Nemzetközi eucharisztikus kongresszus hírnöke.
1957-ben született Diószénen. Prima Primissima és Magyar Örökség díjas népdalénekes, keramikus, a Magyar Művészeti Akadémia rendes tagja. Az 52. Nemzetközi eucharisztikus kongresszus hírnöke.