Kaotikus közlekedés, szemétkupacok és hajléktalanok hada – dokumentumfilm mutatja be a főváros tragédiáját (VIDEÓ)

Hiánypótló film mutat rá, miként épült le Karácsony Gergely főpolgármestersége alatt az egykor szebb napokat látott magyar főváros.

Óriási késlekedés után öt nagyszabású közlekedésfejlesztési projekt bénítja meg tartósan a fővárost. A kormányfőnek készülő Karácsony Gergely alighanem már megválasztásakor lemondott Budapestről.

Joó István és Pálfy Dániel Ábel írása a Mandiner hetilapban.
„Hát szálljon ki a kocsiból, és menjen gyalog” – üzente Karácsony Gergely azoknak, akik szóvá tették a lezárások miatt lassan ellehetetlenülő fővárosi közlekedést. Bár eddig is egyre csak szaporodtak a dugók a járvány után kinyitó Budapesten – többek között a kerékpársávok átgondolatlan felfestése miatt kulcsfontosságú útvonalakon –, a napokban talán soha nem tapasztalt mértékű és kiterjedésű forgalombénulások korszaka kezdődik el. Ezektől nemcsak az autósok, hanem a tömegközlekedéssel utazók is tartósan szenvednek majd.
A fő ok: a főváros egyéves késéssel, ütemezésre nem ügyelve fog neki nagy felújítási beruházásoknak, illetve vesz el sávokat az autósok belvárosból való kiűzése, elterelése céljából. A budapesti közlekedést alapjaiban fenyegető, egybecsúszott dátumú beruházáskivitelezések abból a szempontból persze nem tűrtek halasztást, hogy a miniszterelnöki székbe vágyó Karácsonynak másfél év főpolgármesterkedés után fel kellene mutatnia tetterejét és annak valamiféle eredményeit.

Egy időben feltúrni, lezárni, sávtalanítani
Nézzük, hogy mely projektek indultak, indulnak, illetve futnak egyszerre. A Széchenyi lánchidat éppen lapszámunk megjelenése előtt egy nappal, június 16-án zárták el a forgalom elől, hogy 2022 végéig felújítsák. Érdemes megjegyezni: a Lánchíd felújításának kivitelezésére szóló pályázatot hosszas késlekedés után csak tavaly augusztusban írták ki. Idén február elején írta alá a szerződést az illetékes fővárosi cég, a BKK az A-Híd Zrt.-vel. Ugyanazzal a céggel, amely már 2019-ben is a legjobb árajánlatot adta a Tarlós Istvánék által kiírt tenderen, csak ötmilliárd forinttal drágábban, megfelezett késedelmi kötbérrel, sokszorosára emelt előleggel. A nyertes pályázó azzal indokolta a durva drágulást, hogy a híd állapota sokat romlott 2019 óta.
A baloldali-liberális városvezetés máig adós annak megválaszolásával, hogy miért nem írta alá az előd hivatali ideje alatt előkészített szerződést.
Egy másik, ugyancsak a város megbénításáért felelős projekt a pesti rakpart felújítása. Az Országház és Margit híd közötti szakaszról 2021. június 6-ától elterelik a forgalmat, így év végéig biztosan kiesik mint igen fontos északi–déli gépkocsiútvonal. Az átépítésnek köszönhetően összefüggő gyalogossétány létesül, s a rakpart ezen az oldalon nélkülözhetetlen felvonulási terepet is biztosít a Lánchíd-projekt kivitelezéséhez.

Sokakban joggal merül fel, hogy Budán, a Hegyalja úton miért éppen most teszik összefüggővé a buszsávot; az igazán nem sok munkálatot igénylő, 2021. június 19-ei akcióval több helyütt mindössze egy sáv marad az autósoknak. A cél, hogy hosszabb távon meggátolják a nyugati–keleti átmenő forgalmat a Belvároson keresztül, ezzel drasztikusan csökkentsék a Kossuth Lajos utca és folytatása, a Rákóczi út telítettségét. Kérdés, hogy miért nem mondjuk egy-másfél éve, a pandémia miatt szinte üres városban kísérleteztek az ilyen, munkálatot alig igénylő forgalomcsillapítással.
A Nagykörúton gépkocsival közlekedők eleve el vannak keseredve a korábban felfestett kerékpársáv miatt, s az útvonal egyik kulcspontján, a Blaha Lujza téren július elején megkezdődik a felújítás és a gyalogos-aluljáró födémszigetelésének javítása. Ez további útszűkületet okoz – egészen 2022 végéig – a térhez kapcsolódó ágakban, beleértve a Rákóczi utat. Utóbbi enélkül is extrán szenved majd a Lánchíd-lezárás után az Erzsébet híd felé terelődő járművek miatt.

De ez még nem minden: a Lánchídhoz közeli Batthyány tér és buszvégállomás felújításába is most, június 5-én kellett belevágnia a fővárosnak és vele közösen V. Naszályi Márta budavári polgármesternek. A forgalmi rend több hónapos változása mellett az is kellemetlenséget okoz, hogy a buszok megállóját, parkolási helyét a szélrózsa minden irányában szétszórták véglegesen, így az átszállók egy része sokat kényszerül gyalogolni. Nem is szólva arról, hogy bár a Batthyány tér zöldítését hangoztatják, valójában kevesebb lesz az igazi zöldfelület – amint azt a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület is felrója V. Naszályinak. A tér aszfaltos közepét, ahol a most száműzött buszok dekkoltak, pázsit, virág, fa telepítése helyett egyszerűen letérkövezik.
Eközben folyik tovább az M3-as metróvonal középső, Lehel tér és Nagyvárad tér közötti szakaszának tavaly novemberben megkezdett infrastruktúra-rekonstrukciója is. Egészen 2022 végéig lesz szükség metrópótló autóbuszokra, illetve addig tartanak az idevágó építkezések föld alatt és föld felett.
Sorozatos városinfarktus várható
A Mandinernek szakértők azt jósolják: nem közvetlenül a Lánchíd lezárásával következik be a metropolisz sorozatos napi „infarktusa”, legrégebbi hidunkon eddig is lépésben haladt a forgalom szinte egész nap. Az öt-hat egyidejű beavatkozás okozta káosz fő „szervezőereje” a pesti rakpart lezárása. Tény, hogy a lezárás elkerülhetetlen volt, mivel a Lánchíd-munkálatokhoz szükség van a gépek akadálytalan felvonulására. Csakhogy a rakpart után következő észak–déli útvonal-lehetőség a belvárosi Kiskörút, amelyen a metrópótló buszok közlekednek, s emiatt már elvettek egy autósávot. Valamivel távolabb a Nagykörút kínálkozik ilyen irányú haladásra, ám annak a biciklisáv tavalyi felfestése, illetve a Blaha-rekonstrukció miatt „véres a torka”.

A főpolgármestert védelmezők úgy érvelnek a Fidesz–KDNP vagy akár Fürjes Balázs miniszterelnökségi államtitkár idevágó kritikáival szemben: „Eddig az volt a baj, hogy nem csinál semmit, most az, hogy csinál? Mindig is a nyár a szezonja a felújításoknak Budapesten.” Előszeretettel hivatkoznak arra is, hogy Tarlós István idején is pénzszűke volt, ami miatt jegeltek bizonyos projekteket, így például a Blaha Lujza tér rekonstrukcióját vagy a pesti rakpartét, igazából az M3-as metróvonalé volt a közlekedési beruházások közül az, aminek a felújítása pöröghetett. Maga Karácsony Gergely kulcsmondata – hol máshol, mint a Facebookon – a következő volt június 10-én: „Tarlós István főpolgármestersége idején a másfélszeresére nőtt a városban az autóforgalom, viszont elmaradtak fontos beruházások, amiket most nekünk kell pótolni.”
Azt már nem indokolja a közösségi oldalon sem, mi az oka a késlekedésnek, miért ragadtak egybe kivitelezésük időpontjai. „A kormányzati elvonások súlyosan érintették a főváros költségvetését, de mi mindent megteszünk, hogy ennek ne a városlakók lássák kárát. […] Beton helyett mi inkább újabb zöldterületeket hozunk létre a város szívében” – írja posztjában a főpolgármester, vagy stratégiai főtanácsadója, Gál J. Zoltán. Feltűnő különben, hogy Karácsony Gergely hivatalos főpolgármesteri Facebook-oldalára napi két-három bejegyzése kerül ki, de ezek elenyészően kevésszer szólnak a szóban forgó közlekedési kihívásokról. Itt jegyezzük meg, hogy elődjével ellentétben a regnáló főpolgármester továbbra sem tart a sajtó képviselői számára kérdezési lehetőséget biztosító Budapestinfót, annál többet foglalkozik a nagyjából másfél év múlva reális Fudan-projekttel vagy éppen a miniszterelnökjelölt-jelölti elindulását segítő 99 Mozgalmával.
Eközben Fürjes Balázs, a Miniszterelnökség Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkára firtatja, miért egyszerre indulnak el a szóban forgó programok. Kifogásolja, hogy miért volt ekkora késlekedés a Lánchíd-ügyben, hiszen szerinte jószerivel már az átadási ünnepségre kellene mennünk. „Nem kellene az autósüldözést bevezetni Budapesten” – fogalmazott a Bayer show című műsorban. A biciklisávok felfestésére pedig úgy reagált, hogy egy vödör sárga festék ötletszerű fellocsolásával nem lehet megoldani Budapest közlekedését, csak tönkre lehet tenni.

Annyi bizonyos: a zöldpolitika fontosságát hangoztató, hivatalba lépésekor klímavészhelyzetet kihirdető Karácsony Gergely kíméletlenül távol tartaná az autósokat a belsőbb kerületektől. Ugyan továbbra is jól cseng a tántoríthatatlan környezetvédő meggyőződés, ettől még elsősorban az időhúzás és a túlmozgásos látványpolitizálás volt az oka annak, hogy összecsúsztak a nagy közlekedési beruházások.

Ugródeszkázó szivárványkoalíció
A közlekedésberuházási intézkedések késlekedése, a pandémia okozta tavalyi forgalomhiány jelentette lehetőség elvesztegetése, illetve a projektek mostani kampányszerű elkezdése kapcsán a Mandiner baloldali források háttér-tájékoztatását is felhasználva vizsgálódott. Ez alapján feltételezhető: a most érlelődő dugókatasztrófa forrása az lehet, hogy 2019 októbere után hosszú hónapokig nem foglalkoztak a korábban többnyire előkészített beruházásokkal.
Az önkormányzati választást követően ugyanis az első teendő a belső, gyakran pártalapú hatalmi harcok, illetve a helyezkedési ügyek lerendezése volt, így még 2020 első fél évében is „állt a város”. Egyre nyilvánvalóbbá vált, hogy Karácsony és csapata a kormánnyal szembeni harc eszközeként használja Budapestet, és ugródeszkának tekintik a fővárosi pozíciót. Utóbbi csak idén május közepén vált egyértelművé, amikor Karácsony szülőfalujában, Nyírtasson – a vidékifiú-imázsát erősítendő – jelentette be indulását az előválasztáson. A párbeszédes Dorosz Dávid szintén beszédes esete gyorsabb volt. Ő Karácsony Gergely kampányfőnökeként tevékenykedett a helyhatósági választási harcban, a győzelem után klímavédelmi és fejlesztési főpolgármester-helyettes lett belőle. Legendás léhűtőként tartották számon a DK-sok is.
Globális összeomlásról szóló könyvét promózta inkább, munkatárgyalásokon jobbára csak mobilozott, olykor pedig fotóztatta magát. Fél év múlva elvették tőle a Lánchíd-projekt menedzselését, és az MSZP-s Tüttő Katának adták, ez selyemzsinórral ért fel. Dorosz egy év hivatalviselés után mondott le, amit a következővel indokolt: „A kormány mindent megtesz, hogy ellehetetlenítse a főváros munkáját, így a következő időszakban minden energiámmal a kormányváltásért dolgozva szeretném szolgálni a budapestieket és Magyarországot.” Ez előrevetíti, mire hivatkozva hagyná ott Karácsony Gergely is a fővárost a miniszterelnöki székért. Az idevágó érdemi feladatvégzést eleve Balogh Samu kabinetfőnökre igyekszik rányomni, aki szmsz-módosítással megkapta a BKK felügyeletét.
***
Fiatal családos: Azokba rúgnak bele, akik normális életet élnek
„Hazugság, hogy a buszsávnak már mindenütt megvan a hely a Hegyalja úton, a Citadella felé vezető úttól az Erzsébet hídig például biztosan sávot kell elvenni… Hogy fog így lemenni a Balatonra a magyar, vagy hogy fog hazajönni egy sávon? Én két kisgyerekkel nem tudok vonattal elmenni a Balatonra, csak gyereküléssel felszerelt autóval. Kimondom: Karácsony azokba az emberekbe rúg bele, akik normális életet élnek. Én hétvégi autós vagyok, hét közben a parkolási nehézségek és a dugók miatt tömegközlekedést használok. Hétvégén igenis át szeretnék menni a IX. kerületből az Óbudán élő szüleimhez, de már nem tudok egyenesen áthaladni, mert az egyik rakpartot Karigeri ilyenkor átadja a kerékpárosoknak és a gyalogosoknak, a másikat, a pestit meg a Lánchíd miatt lezárta. A körúton se tudok rendesen végigmenni, mert ott egy sáv van. A hétvégi forgalom is hétköznapi borzalommá vált, mégis úgy van kommunikálva, hogy én érezzem magam megbélyegezve, aki normális nagyvárosi, családbarát életet akarok élni.”
Kelenföldi taxis: Katasztrófa a város
„Hogy lehet egy egész belvárost egysávosra csinálni: körút, Andrássy út, Bajcsy meg minden? Kocsi viszi-hozza a Karácsonyt, ne mondjon már olyanokat, hogy más menjen gyalog… Vagy akkor adjon mindenkinek taxira pénzt, akkor én is jól járok. Katasztrófa, ami változás itt lesz: Blaha, Batthyány, Hegyalja, Lánchíd egyszerre. De hát a választás előtt föl kell mutatni valamit azokból a pénzekből, amik le vannak osztva, én is így csinálnám. Világos, hogy a Hegyalja úton is egy sáv lesz, de az éppenséggel jó lesz nekem, mert a taxi mehet rajta… Nyugi, csak viccelek, mert a város egésze mindennap katasztrófa, nem ül be a taxiba az se, akinek sok a pénze, mert tudja, hogy mindenütt dugó van.”
Bolti eladó: Hatperces utat fél óra alatt
„Tömegközlekedéssel járok munkába, reggelenként az Árpád hídtól próbálok eljutni a Corvinnegyedig, ami most a metrófelújítás miatt a Lehel tértől csak pótlóbusszal lehetséges. Hiába van elég metrópótló, hiába, hogy a Nyugatiig haladni is tud, mert onnantól a Deák térig a menetrend szerint hatperces utat fél óra alatt teszik meg a buszok. A Kiskörúton alig jobb a helyzet, az Üllői úton pedig megint lépésben haladunk… Teljesen elfáradok, míg beérek, nem tudom, mi lesz a kánikulában, amikor ez az egész még fokozódik.”
***

***

***
Fantombuszmutyi fővárosi módra – Joó István riportja a Mandiner hetilapban
Exkluzív buli, túlárazott tender – Kereki Gergő írása a Mandiner hetilapban
Üzentek az autósok Karácsonynak – Videóriport a Mandiner.hu-n
Nyitóképen: Készülés a Lánchíd lezárására. A Clark Ádám téren leaszfaltozták a virágágyást. Fotó: Mátrai Dávid