Utóbbi forgatókönyvről Magyar György részleteket is elárult a Klubrádióban: „Ha sikerülne az ellenzéknek akár csak egyszerű többséghez is jutnia, azonnal hozzá kell nyúlni négy nagyon fontos jogi felülethez. Az egyik az alkotmánymódosításnak az a része, ami vadhajtás, és le kell nyesegetni, és természetesen egy esetlegesen módosított új alkotmányt népszavazással kell legitimálni. […] Választójogi törvényt kell tisztességesen, kétfordulóst, létrehozni, és nagyon fontos […] a független intézmények függetlenségének visszaadása.” A baloldal sztárjogásza a pártfinanszírozás reformjával kapcsolatban is kifejtette a véleményét, hangsúlyozva: látja annak a lehetőségét, hogy „az elvont pénzeket esetleg majd vissza lehet kapni rendelkezések folytán”.
A cél tehát világos: a jogrendszer ideiglenes megszakítása, akár egyszerű többség esetén is a teljes berendezkedés átalakítása – ami azért is érdekes, mert ilyen parlamenti arányt szerző hatalom számos tárgykörhöz, törvényhez, az államberendezkedés sarkalatos pontjaihoz nem tud hozzányúlni. Csak néhány példa: az alaptörvény, a választási törvény és a pártok gazdálkodásáról szóló jogszabály módosításához, az alkotmányos intézmények – a Magyar Nemzeti Bank, az Állami Számvevőszék, a Legfőbb Ügyészség és a bíróságok – átalakításához minősített többség, azaz kétharmad szükséges. Megjegyzendő, a családvédelem, a devizahitelezés, a migrációval kapcsolatos önrendelkezés, az állami eladósodás korlátja is ebbe a körbe tartozik.
Vissza a jövőbe?
A balliberálisok meghatottan emlegetik az 1989–90-ben kialakított államberendezkedést; és szerintük a rendszerváltozás kori Alkotmánybíróság volt az igazi. Ha valóban az akkori rendszert tartják követendőnek, akkor tisztában kell lenniük azzal, hogy a kommunizmus bukása után is felmerült a jogrendszer folytonosságának kérdése. Érdemes lenne a szinte bálványozott akkori, Sólyom László vezette alkotmánybírák döntéseit tanulmányozniuk – Vörös Imre is felidézheti, milyen határozatokat írt alá a taláros testület tagjaként.
Az 1956-os sortűzperek elrendelőinek, a lövetőknek a felelőssége is akkoriban merült fel. 1991-ben a Zétényi–
Takács-féle igazságtételi törvény – amely az NSZK-ban, illetve Csehországban meghozott törvények mintájára készült – célja volt, hogy a legsúlyosabb, politikai okokból évtizedekig nem üldözött bűncselekmények üldözhetővé váljanak. Vagyis legyenek bíróság elé állíthatók az 1956–57-es sortüzek felelősei. Göncz Árpád köztársasági elnök nem írta alá a törvényt, hanem megvétózta, és elküldte az Alkotmánybíróságnak. A Sólyom László és Szabó András által jegyzett 11/1992. (III. 5.) AB határozat megsemmisítette, mondván, a jogszabály tiltott visszaható hatályú. Az alkotmánybírói érvelés szerint „az adott történelmi helyzetet a jogállam keretein belül és annak kiépítése érdekében figyelembe lehet venni. Nem lehet azonban a történelmi helyzetre és a jogállam megkövetelte igazságosságra hivatkozva a jogállam alapvető biztosítékait félretenni. Jogállamot nem lehet a jogállam ellenében megvalósítani. A mindig részleges és szubjektív igazságosságnál a tárgyi és formális elvekre támaszkodó jogbiztonság előbbre való”. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy bármilyen rendszerváltozás csak a legalitás elve alapján mehet végbe, a régi jogrend betartásával. Nem lehet önkényesen különbséget tenni az alaptörvény előtti és utáni jog között.
Ebből látszik, hogy a Fleck Zoltán-i tétel, miszerint le lehet mondani a jogállamiság érvényesüléséről, hiszen „soha nem volt másként rendszerváltáskor”, valótlan állítás. Valótlan, mert épp az 1989–90-es rendszerváltozás idején fogalmazódott meg a már idézett, elvi jelentőségű tétel: jogállamot nem lehet a jogállam ellenében megvalósítani. Fleck mondatait olvasva felmerül a kérdés: vajon a jogszociológus nem tekinti rendszerváltozásnak az 1989-es eseményeket? Ha pedig a legitimációs alap nem az 1989–90-es fordulat, akkor melyik rendszerváltás lenne a mérce? Netán az 1947-es kék cédulás választás, amikor – merő csalással – a kommunisták vették át a hatalmat, hogy bő négy évtizedre diktatórikusan berendezkedjenek? Érdekes, hogy a posztkommunisták a szóban forgó 1992-es határozat jogi érvelésével, a jogrendszer folytonosságának abszolutizálásával siklatták ki az igazságtételt, az utódpárti MSZP-t és az abból kiváló DK-t is magában foglaló mai baloldal épp ettől tekintene el a visszarendeződés kedvéért.