Még a Dűne írója sem tudja, hogy miről szól a prófécia
Szokás egy-egy legendának a mélyére ásni, elveszni múltjának részleteiben, de 10 000 év alatt birodalmak omlanak össze, így elég ritka, hogy ennyire messze utazzunk vissza az időben.
Az új internetes tartalomszolgáltatók filmjeiben és sorozataiban jó eséllyel a tömeges indoktrináció mélyrétegeibe nyerhetünk betekintést.
A rendszerváltozás utáni magyar közbeszédben kiváló publicisták gyakran és általában joggal idézték a neves francia író-filozófus Julien Benda 1927-ben Az írástudók árulása címmel kiadott könyvét, mely többek között Babits Mihályt is figyelemre méltó tanulmány publikálására ihlette. A mű fő üzenete, hogy az emberiség erkölcsi működésének megbomlásáért a 19–20. századi európai értelmiség felelős. Ahogy az író fogalmaz: az emberiség kétezer évig a rosszat cselekedte, de méltányolni a jót méltányolta, az írástudók új generációja viszont már méltányolni sem méltányolja a jót, sőt minden erkölcsi aggály nélkül tárja elénk a rosszat követendő példaként.
Nekem egyből ez a gondolat jutott eszembe, amikor az utóbbi időben közelebbről is megismerkedtem századunk új divatjával, az internetes médiaszolgáltatók (Netflix, HBO és a többiek) tartalmaival. Ha ugyanis az ember gyanútlanul belekezd valamely tetszőlegesen kiválasztott, most már egyre gyakrabban közvetlenül a nevezett mamutcégek által szponzorált sorozatba, jó eséllyel a tömeges indoktrináció mélyrétegeibe nyer betekintést. Filmipari szemszögből egyébként ezek a már havi pár ezer forintért hozzáférhető termékek többségében profi iparosmunkák: szépek a képek, jók a színészek, érdekes a történetvezetés. Ahogy viszont kezdjük már kicsit beleélni magunkat a sztoriba, mondjuk úgy a harmadik-negyedik rész környékén – semmiképpen sem korábban! –, finoman megkezdődik a népnevelés. Példának okáért egyszer csak előkerül a semmiből egy azonos neműek között szövődő románc – természetesen szaftosnak szánt szexjelenetekkel fűszerezve –, mit sem törődve azzal, hogy a cselekmény vagy a történelmi kor kontextusába esetleg sehogyan sem illeszkedik. Ezután pedig izzadságszagúra erőltetett radikális feminista toposzok, fekete hercegek és grófok, újkori osztályharcos konfliktusok képébe csomagolva adagolják nekünk a nyugati világ aktuális társadalmi problémáinak szélsőbaloldali értelmezését. Igazi Meseország ez felnőtteknek. És így megy ez – nem túlzás – szinte minden egyes filmben és sorozatban, láthatólag egységes irányelvek szerint. Nem lepődnék meg, ha kisebbségi és ideológiai kvótákat tartalmazó táblázatot is osztanának a készítőknek, nehogy véletlenül kimaradjon valami fontos.