Mondana olyat, ami időtálló?
Hogyne! A Muzsikás legtöbb és a Vízöntő jó néhány népzenei feldolgozása ilyen.
Gyakran felvetődik a kérdés: ha a népi kultúra eltűnne, akkor minek fenntartani mesterségesen?
Na de akkor minek operaház? Elmondom, mi a különbség Ligeti György és Bastyúr István, azaz Káposzta Pista, a kiváló énektehetséggel megáldott szilicei pásztor barátom között, akinek a felvételeivel az előbb dolgoztam: Ligeti halott, Bastyúr Pista pedig él. Sok olyan alkotót szokás kortársként emlegetni, aki már meghalt – a magas művészet univerzumában szinte mindenki kortárs, aki a második világháború után alkotott. Úgyszintén él a kiváló ózdi prímás, Balogh Rudolf, azaz Csík Rudi bácsi vagy az egyik furulyás mesterem, a gyimesi Karácsony „Pika” Lázár. Ezek az emberek hordozói a kultúrájuknak. Káposzta Pista még csak nem is aggastyán, most ment nyugdíjba. Van adószáma, házszáma, útlevele. Aki Káposzta Pistát vagy Pika Lázárt a múltba szeretné száműzni, mondván, hogy népi kultúrát művelnek, az súlyosan kirekesztő magatartást tanúsít. Hiszen ők itt élnek közöttünk, a mi kortársaink, és élő művészetet művelnek, a saját családi örökségüket viszik tovább. Nem rémlik, hogy Bogányi Gergelytől vagy Schiff Andrástól meg szokták volna kérdezni, hogy miért zongorázik Lisztet vagy Bachot, amikor azok már régen meghaltak. Persze hogy nem, hiszen a klasszikus szerzők művészete magaskultúrának számít. Szerintem a magas művészettel nem a hagyományos kultúra áll szemben. Ha van a magas művészetnek ellentétpárja, s ha azt a hagyomány térfelén kell keresnünk, akkor mindaz, amit ott találunk, semmiképpen nem lehet alacsony, hanem csakis mélységesen mély. A hagyományos műveltség és a magaskultúra kiegészíti egymást, és ennek az egységnek az ellenpólusa a popkultúra, a szórakoztatóipar.