Noha a felbolydulás részben elült, maradt a szakmán belüli bizonytalanság. Jelenleg ott tartunk, hogy kezd átmenni a gyakorlatba a törvény alkalmazása, ám még mindig sokkal több a kérdés, mint a válasz. Senkinek nem jó, hogy sok a tisztázatlan kérdés, ezért fontosnak tartom a jogalkotói szándékot. Ám korántsem gondolom azt, hogy ez az ügy rendezésének egyetlen módja. Kell hogy legyen tere a jogalkotói és a tisztán szakmai alapon szerveződő pszichológusi párbeszédnek. Emellett szükség van belső öntisztulási folyamatra is, ki kell alakulnia annak a szervezeti kultúrának, hogy nem vállalkozom olyan esetre, amelyre nem kaptam felkészítést. Ám ennél sajnos sokszor nagyobb vonzerő a jövedelemszerzési lehetőség: vannak, akik két hónapnyi tapasztalattal vállalnak el olyan klienseket, akik végigkísérése még egy három szakvizsgával, huszonéves tapasztalattal bíró hivatásbelinek is fejtörést okoz.
Önt választották a Mathias Corvinus Collegium Mindset-Pszichológia Iskolája vezetőjének. Mi vezérli a munka során?
Az MCC-ben meg tudjuk valósítani a klasszikus oktatás egyik legfőbb értékét: a személyes kapcsolatot a hallgatókkal. Az, ami nekünk még osztályrészünkül jutott – hogy neves professzorokkal hatod-, nyolcadmagunkkal beszélgethettünk a hivatásunk fontos kérdéseiről –, manapság a hatvan- vagy akár százhatvan fős pszichológus-évfolyamokkal kivitelezhetetlen. A mi pszichológiai iskolánknak jelenleg tizenhét hallgatója van, ebben a személyességben átadhatók azok az értékek, mint a hitelesség, az odafordulás, az érdeklődés és a sokszempontúság.
Rengeteg fiatalt képez. Hogy látja a jövő pszichológusait?
A most egyetemista generáció sok szempontból olyan, amilyenné mi szerettünk volna válni. A szó nemes értelmében gátolatlanok, nincsen bennük az a sok korlát, önlebeszélés, amit a mi nemzedékünk és főként a szüleinké hozott magával. Az előttünk járók abba nőttek bele, hogy nem szabad kitűnni, megnyilvánulni, előrelépni. Mi már csak félig kaptuk meg ezeket a gátlásokat, de még küzdünk velük, a most felnövekvő generáció viszont – hála Istennek – teljesen mentes ettől. Asszertívek, van véleményük, meg is fogalmazzák. Ránk, oktatókra nem elsősorban információforrásként tekintenek, inkább elveket, összefüggéseket, példákat és tapasztalatokat várnak tőlünk. Ez egyfelől nagyon izgalmas, másfelől frusztráló is tud lenni, mert oktatóként nem erre készítettek fel minket. Ebben a kérdésben is azt tartom szem előtt, hogy azt keressük, ami összeköt, és ne azt, ami elválaszt.