Rálépett Bukarest a külhoni magyar értelmiség és munkásosztály torkára – Erdélyi '56
A zsugorodó, örökös kompromisszumoktól is felőrölt, de azért még élő erdélyi magyarság sorsa csak minket, magyarokat érdekel. Senki mást.
Akkoriban éppen kilábalófélben voltunk a vírus első hullámából, így meg lehetett kockáztatni, hogy együtt ünnepeljünk. Egy állam- és jogelmélettel foglalkozó kolléga hatvanötödik születésnapjára gyűltünk össze, egészségünk védelme érdekében a szabad levegőn, a Rába partján, egy kellemes, magyaros étterem árnyas teraszán.
A jubiláns tiszteletére a szervező igazi kis konferenciát rögtönzött. Az előadásokra a fogások között került sor. Ahogy ott ültem, arra gondoltam, hogy Szókratész és társai jól tudták, milyen körülmények között érdemes az igazán komoly beszélgetésekre sort keríteni. Ha rajtam múlna, szakmai konferenciákat csak lakoma keretében lehetne rendezni. Csak semmi online virtualitás. Az alkalomhoz illően a szeretetről beszéltem, pontosabban a szeretet erejéről. Mi a viszony a szeretet ereje és a törvény ereje között? Ez a probléma a mostani pandémia idején különösen aktuális, mert a járványügyi rendelkezések mögött egyaránt ott van, vagy legalábbis ott kellene lennie a törvény és az embertársaink iránt érzett szeretet erejének.
A szeretetben több furcsaság van. Az egyik, hogy akarhatjuk azt, hogy szeressünk. Különben nem sok értelme lenne a „Szeresd felebarátodat, mint tenmagadat!” parancsnak. Éppen akarhatósága miatt különbözik a szeretet a szerelemtől: azt nem lehet akarni, hogy szerelmesek legyünk. Ezért nagy ajándék a szerelem, és ezért van az is, hogy a szeretet sokkal, de sokkal fontosabb.
A szeretet másik nagy furcsasága az elsőből származik. A szeretetparancs értelmében a szeretetet akarni kell, azonban ez a parancs megsemmisíti önmagát. Ha ugyanis teljesítjük a parancsot, és szeretünk, akkor már nem mondhatjuk azt, hogy parancs alapján szeretünk, mert az ellentétes lenne a szeretettel.
A szeretet harmadik furcsasága, hogy rendkívüli fontossága ellenére a magyar nyelvben nagyon értéktelen dolgok kifejezésére is használjuk. Amikor azt mondom, hogy szeretem az eperfagyit (hú, de finom), akkor mindenki érti, mire gondolok, és senkinek sem jut eszébe, hogy ez a fajta szeretet bármilyen módon hasonlítana ahhoz a szeretethez, amit az édesanyám, vagy amit a feleségem iránt érzek.