Az ország esik szét, a miniszterelnök meg sehol – kiakadt a brit lap
Keir Starmer szerintük a nemzetközi politika kaszása.
Zárójelbe tenné a brexitmegállapodás jelentőségét Boris Johnson arra az esetre, ha a kilépést szabályozó nemzetközi szerződések jelentős érdeksérelemmel járnának a britek számára. Habár a brit kormányfőt a nemzetközi jog megsértésével vádolják, éppen e jog, illetve Seneca és Cicero siethet a segítségére.
Dobozi Gergely írása a Mandiner hetilapban.
„Pacta sunt servanda”, vagyis a „megállapodásokat teljesíteni kell” – szól az örök érvényű jogelv, amely a római jogfejlődés óta a szerződő felek közötti kölcsönös bizalom alapja.
Felmerül tehát a kérdés: mi sarkallja a nemzetközi közösséget arra, hogy bizalomvesztést helyezzen kilátásba egy olyan állammal kapcsolatban, mint az Egyesült Királyság, amelyet évszázadok óta a jogállami gondolkodásmód zászlóvivőjeként tartanak számon?
Noha 2020 eleje óta az Egyesült Királyság papíron már nem az Európai Unió tagja, számos kérdés maradt megválaszolatlanul. Ezek egyike, hogy a két fél milyen feltételekkel kapcsolódjon egymáshoz a jövőben úgy, hogy egyfelől az Egyesült Királyság, másfelől pedig az uniós közös piac integritása is megmaradjon.
Attól tartva, hogy a britek hátrányos helyzetbe kerülhetnek az alkufolyamat során, Boris Johnson miniszterelnök egy úgynevezett belső piaci törvényjavaslattal (Internal Market Bill) húzná keresztbe a meglévő megállapodást, jogosítványokat adva minisztereinek az EU-val kötött szerződésbe foglalt vállalások felülbírálására.
Johnson aggályai nagyjából két fő problémafelvetés mentén húzódnak: sérülhet egyfelől az ország területi integritása, ha belföldön eltérő vámszabályok lépnek életbe, másfelől csorbát szenvedhet a politikai integritás is, ha a kormányzat mellett Brüsszel is dönthet arról, kinek adható támogatás, és kinek nem.
A lépéssel kapcsolatban nemtetszését fejezte ki a nemzetközi közösség – ezen belül nyilvánvalóan az uniós fél –, de kisebbfajta lázadás ütötte fel a fejét a brit konzervatív tory párton belül is. A fellázadt képviselők jellemzően azt kérték számon Boris Johnson javaslatán, hogy tervezete önkényesen tenné zárójelbe az Európai Unió és az Egyesült Királyság közötti kilépési megállapodás jelentőségét, rontva a szigetország nemzetközi tekintélyét.
„Attól tartva, hogy a britek hátrányos helyzetbe kerülhetnek, Boris Johnson miniszterelnök egy úgynevezett belső piaci törvényjavaslattal jogosítványokat adna minisztereinek az EU-val kötött szerződésbe foglalt vállalások felülbírálására”
A törvényjavaslat ugyanis a jelentős gazdasági anomáliákkal járó „no-deal Brexit”, vagyis a megállapodás nélküli kilépés esetére adná a már említett jogosítványokat a miniszterek kezébe. Csakhogy – és a probléma lényege ebben áll – Johnson opponensei szerint az Egyesült Királyság és az Európai Unió közötti kilépési megállapodás részét képező „ír–északír jegyzőkönyv” minden, a miniszterelnök által vitatott tárgykört megnyugtatóan rendez (Johnson főleg e jegyzőkönyv jelentőségét relativizálja).
Ahogy az az Egyesült Királyság és az Európai Unió közötti megállapodás szövegéből is következik, a felek kölcsönösen felismerték, hogy védelmet kell biztosítani az uniós és az egyesült királyságbeli állampolgároknak, és ennek kapcsán egyes uniós szabadságjogok – így különösen a tőke és a személyek szabad mozgása – jelentősége megkerülhetetlen. Tudniillik a britek kilépését követően a szigetország több mellékszálon is kötődik majd az Európai Unióhoz – elég csak a továbbra is tagállam Írországra vagy a ciprusi felségterületekre gondolni. Erre tekintettel a felek külön jegyzőkönyvben rögzítették azokat a szempontokat, jogokat és kötelességeket, amelyeket e különleges helyzet kapcsán betartani rendeltek.
Belső kompromisszumok
Szembesülve a lépése által generált párton belüli megosztottsággal, Boris Johnson brit miniszterelnök kompromisszumot javasolt a tory „lázadóknak”. Ennek értelmében a brit parlament „no-deal Brexit” esetén előzetes jóváhagyási jogot kapna arra vonatkozóan, hogy a kilépési megállapodást a kormány felülbírálhatja-e. A renitens tory képviselők által elfogadott johnsoni ajánlat szerint tehát az északír jegyzőkönyv továbbra is felülírható lenne, azonban ez csakis a brit parlament felhatalmazásával történhetne meg.
A jegyzőkönyv többek között egyfajta pufferzónát generál Nagy-Britannia és az unió között, amely tulajdonképpen az Egyesült Királyság részét képező Észak-Írország területével azonos. Célja, hogy az áruforgalom és a brexit ne ássa alá az Ír Köztársaság és Nagy-Britannia között nagy nehezen kivívott békét, s hogy ne kelljen visszaállítani a határellenőrzést az ír–északír határon. A civilizált célkitűzések ellenére elviekben mégis vámhatárt teremthet Nagy-Britannia és Észak-Írország között – tehát a szuverén államnak számító Egyesült Királyságon belül.
Az államoknak joguk van területi integritásuk és politikai épségük megőrzéséhez, ez az ENSZ Alapokmányából közvetlenül fakadó jogelv – erre egyébként Johnson maga is nyíltan hivatkozik. Mi több, magának a törvénytervezetnek is ez a hivatalos magyarázata. Röviden: fel kell készülni arra, hogy az Egyesült Királyság gazdasági és területi integritása még akkor is védendő érték, ha nem sikerült mindenben megállapodni az EU-val.
A szerződés betartásának kötelezettségén, illetve az állam integritásának sérthetetlenségén túlmenően egy harmadik jogelv is felmerül az üggyel kapcsolatban. Ez az úgynevezett clausula rebus sic stantibus, vagyis a körülmények alapvető megváltozására vonatkozó alapelv. A kései sztoa filozófusai, főleg Seneca és részben Cicero nyomán eresztett gyökeret a jogrendszerekben, azután, hogy Szent Ágoston és Szent Ambrus a keresztény etika részévé emelte.
„Az, hogy a »no-deal Brexit« mindvégig reális lehetőségnek látszott, a britek megbízhatóságába vetett nemzetközi bizalom megrendüléséhez vezetett”
E klauzula csak korlátok között, több feltétel egyidejű fennállása esetén alkalmazható. Olyan lényeges körülmények megváltozása indokolhatja csak, amelyek már a szerződéskötés pillanatában is fennálltak, és megváltozásukat nem a rendes élet- és üzletvitel eredményezte, tehát a változással senki nem számolhatott. Úgyszintén elengedhetetlen feltétel, hogy a változás számottevő hátránnyal sújtsa a klauzulára hivatkozni kívánó felet.
Egy Lisszaboni Egyetemhez kötődő tanulmánykötetben publikált esszé (Brexit as an Exceptional Change of Circumstance?) szerint a brexit kapcsán szűk keretek között ugyan, de alkalmazható a körülmények megváltozására vonatkozó fenti elv, nyilvánvalóan azokkal a megkötésekkel, amelyek a nemzetközi jogból fakadnak (tudniillik nem lehet erre hivatkozni országhatárok megváltoztatása céljából, illetve nem hivatkozhat a klauzulára az sem, aki maga is vétkes a körülmények alapvető megváltozásában). Az viszont a jövő kérdése, hogy a „no-deal Brexit” mint a brit kilépés egyik lehetséges forgatókönyve bekövetkezik-e, s ha igen, kinek a hibájából.
A dolgok jelen állása
A clausula rebus sic stantibus (a dolgok jelenlegi állására vonatkozó záradék) elvének megszületése a késői sztoikus filozófia korszakára tehető. „Ha azt kívánod tőlem, hogy tartsam magam ahhoz, amit megígértem, a körülményeknek az ígéret pillanatától kezdődően változatlannak kell megmaradniuk” – áll például Seneca De Beneficiis című értekezésében. Hasonló gondolatokat fogalmaz meg Cicero is A kötelességekről című munkájában, amikor bizonyos körülmények fennállása esetén nem tartja indokoltnak a szerződés változatlan feltételekkel való fenntartását a felek között. A jogelv tükrözi azt a hangulatot, amelyet sokan „sztoikus beletörődésnek” neveznek.
***
Patthelyzetről patthelyzetre
2013-ban David Cameron korábbi konzervatív brit miniszterelnök ígéretet tett arra, hogy ha pártja nyeri a választást, népszavazást tart arról, hogy az Egyesült Királyság az Európai Unió része maradjon-e, vagy távozzon onnan. Cameron pártja nyerte a választást, s az ígéret be is teljesült, ugyanakkor lemondásával utódjára, Theresa Mayre hárult a feladat, hogy megszervezze a folyamatot. Noha már maga a népszavazást megelőző kampány is turbulenciákkal tarkította a szigetország közéletét – s vele együtt a kontinensét is –, borítékolható volt, hogy a neheze csak ezt követően következik. Theresa May többfrontos csatákra kényszerült: támadták egyrészt pártján belül is azok, akik visszacsinálták volna az egészet, de az Európai Unióval való egyeztetés sem bizonyult könnyű feladatnak. Hosszas jogi-politikai huzavona s többszöri belpolitikai és diplomáciai halasztás után végül a brexit jogilag is lezajlott, s az Egyesült Királyság 2020. január 31. óta nem tagja az EU-nak, amelyet egy egyéves „átmeneti időszak” követ, hogy végül 2020. december 31-én gyakorlatilag véget érjen a britek uniós pályafutása. Igen ám, de a szerződési feltételek szeszélyes változása s az, hogy a „no-deal Brexit” mindvégig reális lehetőségnek látszott, a britek megbízhatóságába vetett nemzetközi bizalom megrendüléséhez vezetett – legalábbis ettől tartanak azok a konzervatív képviselők, akik miatt a brit sajtó jelenleg „konzervatív lázadásról” beszél Johnson legújabb lépése kapcsán.
***
A cikk a Pallas Athéné Domeus Educationis Alapítvány támogatásával valósult meg.