„Teherbíró, egyúttal nyitott ideológiai bázist kell kialakítani, amely lehetővé tenné a valóban konzervatív erők szűk kooperációját”
Ezzel magyarázható, hogy a visegrádi országokban a Nyugat felé a gazdasági integráció terén mutatott aktivitás egyfajta kulturális rezisztenciával párosult, legyen szó akár a nemzetállami demokráciáért, a keresztény értékek közéleti érvényesítéséért folyó harcról vagy akár az Európa iszlamizációjával szembeni küzdelemről. Így váltak ezek az államok az európai patriotizmus élharcosaivá, és képesek bátorítani a nyugat-európai embereket is, hogy védelmezzék saját történelmi identitásukat. Nem kétséges, hogy a jelenlegi krízis csak mélyülni fog, a koronavírus-válság pusztító gazdasági hatásai, a balliberális mozgalmak növekvő agresszivitása, valamint a Párizs–Berlin tengely intézményi befolyásának erősödése a jelenleginél is súlyosabb feszültségeket eredményez az Európai Unióban. Adódik a kérdés, sikerülhet-e egyáltalán a visegrádi országok kormányainak ellenállniuk a belső ellenzék és a brüsszeli intézményhálózat egyesített nyomásgyakorlásával vagy olyan fenyegető világpolitikai folyamatokkal szemben, mint például Kína felemelkedése, az iszlám radikalizációja vagy Afrika népességrobbanása.
A válasz egyértelműen nem, legalábbis amennyiben a folyamatokat hosszabb távon vizsgáljuk. Habár Európa gazdasági súlypontja a következő években a keletebbre fekvő tagországok felé mozdulhat el, és a V4-ek biztonságpolitikai stabilitása is vonzóbbá válhat majd az egyre inkább káoszba zuhanó Nyugat-Európához képest. Utóbbi tekintetében elegendő a Dijonban, Párizsban, Stuttgartban és Frankfurtban történtekre gondolni. Mindazonáltal fajsúlyos nemzetközi politikai szereplővé csak olyan feltételek teljesítése esetén válhat a V4-blokk, amelyeket mind ez idáig nem tudott megteremteni, és amelyekért a visegrádi országok kormányainak kettőzött sebességgel kellene dolgozniuk. Mindenekelőtt az együttműködés intézményi megerősítése lenne rendkívül szükséges, még ha a V4-ek együttműködésének rugalmassága nyújt is bizonyos előnyöket. Kulcsfontosságú, hogy az együttműködés stabilan állja a rá váró megpróbáltatásokat, legfontosabb alapelveit pedig úgy fogalmazzák meg, hogy az esetleges belpolitikai viszályokat is átvészelhessék, mégpedig anélkül, hogy az együttműködés eredeti célkitűzéseit később semlegesíteni lehessen. Ennek érdekében még intenzívebbé kell tenni az együttműködést, és úgy kell alakítani, hogy a Nyugattól minél függetlenebbé váljon. Természetesen ezt egyszerűbb mondani, mint megvalósítani, elegendő, ha a német gazdasággal való szimbiózis jelentőségére gondolunk. Azonban az előttünk álló gazdasági krízis, amely minden bizonnyal politikai és biztonságtechnikai következményekkel is jár majd, teljesen új feltételrendszert fog teremteni. Az új feltételek alapján a keletebbre fekvő tagországok jól tennék, ha a lehető legteljesebb mértékben törekednének arra, hogy lazítsanak a nyugat-európai országokkal fennálló kölcsönös függőségek rendszerén. Egy további fontos lépés a szomszédos, kultúr-politikailag hasonló karakterű államokkal való partneri viszony elmélyítése lenne, amelyhez a Három Tenger Kezdeményezés (Trimarium) és a Via Carpatia nevű infrastrukturális projekt már megfelelő előzményekkel szolgál. És végül talán a legfontosabb: a visegrádi országoknak – mindenekelőtt Magyarországnak és Lengyelországnak – ki kell törnie az Európai Unión belüli politikai izolációjából. Ennek érdekében tudatos és koncentrált lépéseket kell tenniük a konzervatív mozgalmak megerősítésére szerte Nyugat-Európában. Éppen úgy, ahogyan a nyugati országok is igyekeznek beavatkozni az ő belügyeikbe.