David Engels írása a Mandiner hetilapban.
Egy időben azzal, hogy az Európai Unió valamiféle adósságunióvá alakul át, a visegrádi országok rövidesen együttműködésük harmincadik évfordulóját ünneplik. Erre jó okuk is van: a tömörülést eredetileg pusztán informális platformként hozták létre azzal a céllal, hogy elősegíthesse Közép-Európa egykori szocialista országainak liberális politikai átmenetét. A V4-összefogás azonban időközben már a Párizs–Berlin tengely legjelentősebb politikai ellenpólusává fejlődött. Miközben az Európai Unió az utóbbi mintegy húsz évben a balliberális és kultúrmarxista törekvések egyre veszélyesebb intézményrendszerévé vált, aközben Csehországban, Lengyelországban, Magyarországon és Szlovákiában masszív ellenállási mozgalmak bontakoztak ki. Pontosan ezekben az országokban fogalmazták meg egykoron azt az óhajt, hogy bármi áron – újra – a Nyugat részévé kell válni, ám fokozatosan vált mind világosabbá az a felismerés, hogy a Nyugat egyre ellentmondásosabb viszonyban áll saját idealisztikus elképzeléseivel. A helyzet valójában ennél is lehangolóbb: erősödik a gyanú, hogy a „valódi” Európa ma már Magyarországon, Lengyel- és Csehországban, valamint Szlovákiában él tovább, semmint Franciaországban vagy éppen Németországban. Tény, hogy a kommunista elnyomás számos szempontból súlyos károkat okozott ezen országok történelmi öntudatában, mindazonáltal egyfajta időkapszulaként is hatott, amely – a polgárok belső ellenállásának köszönhetően – képes volt megőrizni a háború előtti idők bizonyos kulturális karaktervonásait. Ezeket időközben a Nyugat feláldozta a hedonizmus, a liberalizmus, a relativizmus, a keresztényellenesség, a globalizmus és a multikulturalizmus szellemi oltárán.
„Teherbíró, egyúttal nyitott ideológiai bázist kell kialakítani, amely lehetővé tenné a valóban konzervatív erők szűk kooperációját”
Ezzel magyarázható, hogy a visegrádi országokban a Nyugat felé a gazdasági integráció terén mutatott aktivitás egyfajta kulturális rezisztenciával párosult, legyen szó akár a nemzetállami demokráciáért, a keresztény értékek közéleti érvényesítéséért folyó harcról vagy akár az Európa iszlamizációjával szembeni küzdelemről. Így váltak ezek az államok az európai patriotizmus élharcosaivá, és képesek bátorítani a nyugat-európai embereket is, hogy védelmezzék saját történelmi identitásukat. Nem kétséges, hogy a jelenlegi krízis csak mélyülni fog, a koronavírus-válság pusztító gazdasági hatásai, a balliberális mozgalmak növekvő agresszivitása, valamint a Párizs–Berlin tengely intézményi befolyásának erősödése a jelenleginél is súlyosabb feszültségeket eredményez az Európai Unióban. Adódik a kérdés, sikerülhet-e egyáltalán a visegrádi országok kormányainak ellenállniuk a belső ellenzék és a brüsszeli intézményhálózat egyesített nyomásgyakorlásával vagy olyan fenyegető világpolitikai folyamatokkal szemben, mint például Kína felemelkedése, az iszlám radikalizációja vagy Afrika népességrobbanása.