Vannak írók (és zeneszerzők, filmrendezők, festők stb.), akik egy életen át elkísérik az embert. Nem tágítanak. Olyanok ezek az alakok, mintha a családtagjaink lennének, sőt még ennél is mélyebbre – vagy beljebb – mennek, a lényünk részeivé válnak. A szavaik, a zenéjük, a képeik mintha a mi életünkről mondanának el valami lényegeset, mintha csak hozzánk beszélnének. Mintha jobban ismernének minket, mint mi saját magunkat. Minden művészet magaslati pontja ez, amikor megszűnik a művek személyessége, és az egész, az „életmű” feloldódik a közös emberiben. Mindenkié lesz, de úgy, hogy közben senki nem birtokolhatja. A művészet nagy misztériuma ez, olyan kiváltság és kegyelem, amely csak keveseknek adatik meg. Ha fel kellene sorolnom olyan művészeket, akik maradandó hatást gyakoroltak az életemre, Fekete István mindenképp köztük lenne. Már nem emlékszem, mikor találkoztam a műveivel először.
Valószínűleg – mint a legtöbbünk – gyerekkorom első éveiben. Arra viszont emlékszem, hogy egy nem túl súlyos influenza idején, amikor úgy ötödikes lehettem, és az orvos ágymeleget rendelt egy teljes hétre, elolvastam a Tüskevárt. Mély, szinte meditatív olvasmányélmény volt, teljesen megszűnt a külvilág, még azt is elfelejtettem, hogy fáj a torkom. Arról a világról, amely a regényben feltárult, nekem is volt valamilyen gyermeki tudásom, hisz a Duna mellett, nagy erdők közelében éltem. Sokkal később, felnőtt fejjel egy esős balatoni délutánon megint a kezembe került ez a könyv, és ugyanolyan hatást tett rám, mint gyerekkoromban. Számomra ebből is látszik, hogy Fekete István úgynevezett ifjúsági irodalma egyáltalán nem ifjúsági irodalom, hanem univerzális, mint a legnagyobbaké.