Ideje lenne nagyobb bizalmat szavazni a hölgyeknek! – Bánhegyi Zsófia a Mandinernek

2025. június 22. 14:59

Első magyarként nyert rangos szakmai díjat májusban Bánhegyi Zsófia marketingszakember, a Magyar Marketing Szövetség alelnöke. Két évtizedes pályájáról és a szakma helyzetéről is beszélt a Mandinernek.

2025. június 22. 14:59
null

Az EMC European Marketer of the Year 2025 díj a több mint két évtizedes pályafutásának megkoronázása vagy egy fontos állomása? 
Megtisztelő volt első magyarként elnyerni az év európai marketing-szakemberének járó díjat, ez pályafutásom eddigi legmagasabb szakmai elismerése. A többlépcsős kiválasztási folyamat és a zsűri szempontjai a finalisták teljes szakmai pályafutását vizsgálták, ezen belül kiemelten a 2024-es év eredményeit. Esetemben az indoklásban előnyt jelentett, hogy igazgatóként a marketing- és a kereskedelmi területet egyben vezettem a nemzeti lottótársaságnál, ami a marketing erősebb üzleti hatását eredményezte a kereskedelemfókuszú szerencsejáték-iparágban. 

Miért a marketingszakmát választotta? 
Már a közgazdasági egyetemi évek alatt felvettem másodszakiránynak a marketinget, de a kezdeti lökést egy véletlen adta. Az egyetem aulájában állásbörzét rendeztek, és a Nestlé standjánál kíváncsiságból kitöltöttem egy felvételi jelentkezést, amelyet egy komoly, kétlépcsős kiválasztási folyamat követett, és ötszáz jelentkezőből lettem a három kiválasztott egyike egy marketinggyakornoki állásra. A szektorban elsősorban a kreativitás és az üzleti szemlélet kettőssége fogott meg, és a mai napig talán ezt szeretem a legjobban.

Milyen most a magyar marketing-szakma helyzete és megítélése? 
Nemzetközileg a marketing előrelépett az utóbbi évtizedben, elsősorban a technológiai fejlődés és a testre szabott ügyfélélmény jelentőségének előtérbe kerülése miatt. Ma már nem csak reklámként kezelik, valójában az üzlet fejlesztési és növekedési motorja, gyakran átvesz feladatokat, területeket például a kereskedelemtől. A stratégiai szerepköre erősödik az adatvezérelt marketing, a mesterséges intelligencia és automatizáció előretörésével. Ezzel párhuzamosan ma már egyre gyakoribb, hogy a marketingvezető a felső vezetés tagja. Magyarországon is erőteljesek ezek az üzleti trendek. Hazai sajátosság, hogy a szakma jól szervezett, összetartó közösséget alkot, nagy súlyt fektet a párbeszédre, a tudásmegosztásra. 

Nemrég egy interjúban tehetség-krízisről beszélt, tényleg ekkora a baj? 
Az egyik legnagyobb gond, hogy a vállalatok, ügynökségek nem találnak elég megfelelő, naprakész tudású szakembert, miközben a kihívások és az elvárások rohamosan nőnek. A szükséges kompetenciák egyre összetettebbek, nincs elég magasan képzett, digitálisan művelt, stratégiai gondolkodású szakember, talán túl sok a „látszatmarketinges”, aki nem tud valódi üzleti eredményeket hozni. Marketing-szövetségi szinten sokat foglalkozunk a probléma megoldásán szakképzéssel, konferenciákkal vagy akár a közel 400 oldalas ingyenes Marketing Trendbook kiadásával. Fontos a marketinges karrierút újrapozicionálása adatvezérelt üzleti szerepkörként a fiatal pályakezdők számára. 

Mit tartogat a jövő a szakmának, a digitalizáció mennyire írja majd felül a hús-vér marketingesek szerepét? 
Az MI nem váltja ki a marketingszakemberek munkáját, de radikálisan átírja a szerepüket. A legfontosabb az automatizáció használata. Már ma is széleskörűen használják a szektorban kampánytervezés, szöveg-, kép-, videóalkotás vagy akár az előrejelző modellezés területén. Ha jól belegondolunk, a márkastratégiát már a technológia és a perszonalizáció kettőse határozza meg, az emberek annál a brandnél szeretnek vásárolni, amely ismeri és elismeri őket. A lehetőségek tárházát mutatja például, hogy a világon 19 ezer olyan marketingtechnológiai szoftver, megoldás van, amely közül egy marketingvezető választhat a tevékenysége támogatására. 

Hogy látja a nők szerepét a szakmában, illetve a vállalati felső vezetésben? 

Bár gyakran elhangzik, hogy a marketing nőies szakma, ha végignézünk a legnagyobb hazai vállalatokon, azt látjuk, hogy a női vezetők aránya nem éri el a férfiakét,

a kereskedelmi területen pedig kifejezetten alul vannak reprezentálva a nők. Ideje lenne nagyobb bizalmat szavazni a hölgyeknek ezeken a területeken is. Örülök, ha a díj révén a női kollégáimat is képviselhettem európai szinten. 

Karrierje során dolgozott az élelmiszeriparban, légitársaságnál, telekommunikációs cégnél, legutóbb pedig a Szerencsejáték Zrt.-nél töltött éveket. Különböző területek, különböző tapasztalatok – melyikről és mit tudott a leginkább beépíteni a saját stratégiájába, ami a mostani díjhoz is vezette? 
A szakmai pályámat nagyban meghatározza az a tizenhárom év, amelyet vezetőként a telekommunikációs és a szerencsejáték-iparágban töltöttem, a legtöbbet ezekből a munkákból tudtam beépíteni a személyes vezetői stratégiámba. Elsőre szokatlannak hangzik, de a két szektor hasonlóan működik kereskedelmi és marketingszempontból, és hatékonyan tudják beépíteni a digitális forradalom innovációit, élen járva az online szolgáltatások területén. Amikor 2019-ben a Szerencsejáték Zrt.-hez érkeztem, egy modern és elsősorban felelősen működő marketingszervezet felépítését kezdtük meg, amely idén elhozta az európai elsőséget. Örülök, hogy a tizenegy tagú nemzetközi zsűri meglátta az átalakulást egy magyar állami vállalat marketing-tevékenységében, és díjazta ennek üzleti és felelős játékszervezési eredményeit. 

Több mint hat év után távozott a Szerencsejáték Zrt.-től, a jövőről elárulhat valamit? 
Szakmailag és személyesen is nagyra becsülöm a nemzeti lottótársaságnál eltöltött éveket és az ott megismert összetartó közösséget, remélem, a következő munkahelyemen is hasonlók várnak majd. Hamarosan kiderül.

Nyitókép: European Marketing Confederation

 

Összesen 1 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
mi-egy-nagy-vibralo-tojast-hasznalunk-2
2025. június 22. 16:44
Az is egy érdekes karrier, amikor valaki az emberek félrevezetésére, manipulálására teszi fel az életét. És még büszke is rá! Még az utolsó konyhai mosogatólányt is messze többre tartom, mint az efféle "korunk hősét".
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!