Újabb fake news lebukás: az NGM szerint szemérmetlenül hazudik a Népszava a Budapest Airport visszavásárlásáról

A kormány szerint a befektetés valós számok alapján, gyorsan és biztosan megtérül majd.

Első magyarként nyert rangos szakmai díjat májusban Bánhegyi Zsófia marketingszakember, a Magyar Marketing Szövetség alelnöke. Két évtizedes pályájáról és a szakma helyzetéről is beszélt a Mandinernek.
Az EMC European Marketer of the Year 2025 díj a több mint két évtizedes pályafutásának megkoronázása vagy egy fontos állomása?
Megtisztelő volt első magyarként elnyerni az év európai marketing-szakemberének járó díjat, ez pályafutásom eddigi legmagasabb szakmai elismerése. A többlépcsős kiválasztási folyamat és a zsűri szempontjai a finalisták teljes szakmai pályafutását vizsgálták, ezen belül kiemelten a 2024-es év eredményeit. Esetemben az indoklásban előnyt jelentett, hogy igazgatóként a marketing- és a kereskedelmi területet egyben vezettem a nemzeti lottótársaságnál, ami a marketing erősebb üzleti hatását eredményezte a kereskedelemfókuszú szerencsejáték-iparágban.
Miért a marketingszakmát választotta?
Már a közgazdasági egyetemi évek alatt felvettem másodszakiránynak a marketinget, de a kezdeti lökést egy véletlen adta. Az egyetem aulájában állásbörzét rendeztek, és a Nestlé standjánál kíváncsiságból kitöltöttem egy felvételi jelentkezést, amelyet egy komoly, kétlépcsős kiválasztási folyamat követett, és ötszáz jelentkezőből lettem a három kiválasztott egyike egy marketinggyakornoki állásra. A szektorban elsősorban a kreativitás és az üzleti szemlélet kettőssége fogott meg, és a mai napig talán ezt szeretem a legjobban.
Milyen most a magyar marketing-szakma helyzete és megítélése?
Nemzetközileg a marketing előrelépett az utóbbi évtizedben, elsősorban a technológiai fejlődés és a testre szabott ügyfélélmény jelentőségének előtérbe kerülése miatt. Ma már nem csak reklámként kezelik, valójában az üzlet fejlesztési és növekedési motorja, gyakran átvesz feladatokat, területeket például a kereskedelemtől. A stratégiai szerepköre erősödik az adatvezérelt marketing, a mesterséges intelligencia és automatizáció előretörésével. Ezzel párhuzamosan ma már egyre gyakoribb, hogy a marketingvezető a felső vezetés tagja. Magyarországon is erőteljesek ezek az üzleti trendek. Hazai sajátosság, hogy a szakma jól szervezett, összetartó közösséget alkot, nagy súlyt fektet a párbeszédre, a tudásmegosztásra.
Nemrég egy interjúban tehetség-krízisről beszélt, tényleg ekkora a baj?
Az egyik legnagyobb gond, hogy a vállalatok, ügynökségek nem találnak elég megfelelő, naprakész tudású szakembert, miközben a kihívások és az elvárások rohamosan nőnek. A szükséges kompetenciák egyre összetettebbek, nincs elég magasan képzett, digitálisan művelt, stratégiai gondolkodású szakember, talán túl sok a „látszatmarketinges”, aki nem tud valódi üzleti eredményeket hozni. Marketing-szövetségi szinten sokat foglalkozunk a probléma megoldásán szakképzéssel, konferenciákkal vagy akár a közel 400 oldalas ingyenes Marketing Trendbook kiadásával. Fontos a marketinges karrierút újrapozicionálása adatvezérelt üzleti szerepkörként a fiatal pályakezdők számára.
Mit tartogat a jövő a szakmának, a digitalizáció mennyire írja majd felül a hús-vér marketingesek szerepét?
Az MI nem váltja ki a marketingszakemberek munkáját, de radikálisan átírja a szerepüket. A legfontosabb az automatizáció használata. Már ma is széleskörűen használják a szektorban kampánytervezés, szöveg-, kép-, videóalkotás vagy akár az előrejelző modellezés területén. Ha jól belegondolunk, a márkastratégiát már a technológia és a perszonalizáció kettőse határozza meg, az emberek annál a brandnél szeretnek vásárolni, amely ismeri és elismeri őket. A lehetőségek tárházát mutatja például, hogy a világon 19 ezer olyan marketingtechnológiai szoftver, megoldás van, amely közül egy marketingvezető választhat a tevékenysége támogatására.
Hogy látja a nők szerepét a szakmában, illetve a vállalati felső vezetésben?
Bár gyakran elhangzik, hogy a marketing nőies szakma, ha végignézünk a legnagyobb hazai vállalatokon, azt látjuk, hogy a női vezetők aránya nem éri el a férfiakét,
a kereskedelmi területen pedig kifejezetten alul vannak reprezentálva a nők. Ideje lenne nagyobb bizalmat szavazni a hölgyeknek ezeken a területeken is. Örülök, ha a díj révén a női kollégáimat is képviselhettem európai szinten.
Karrierje során dolgozott az élelmiszeriparban, légitársaságnál, telekommunikációs cégnél, legutóbb pedig a Szerencsejáték Zrt.-nél töltött éveket. Különböző területek, különböző tapasztalatok – melyikről és mit tudott a leginkább beépíteni a saját stratégiájába, ami a mostani díjhoz is vezette?
A szakmai pályámat nagyban meghatározza az a tizenhárom év, amelyet vezetőként a telekommunikációs és a szerencsejáték-iparágban töltöttem, a legtöbbet ezekből a munkákból tudtam beépíteni a személyes vezetői stratégiámba. Elsőre szokatlannak hangzik, de a két szektor hasonlóan működik kereskedelmi és marketingszempontból, és hatékonyan tudják beépíteni a digitális forradalom innovációit, élen járva az online szolgáltatások területén. Amikor 2019-ben a Szerencsejáték Zrt.-hez érkeztem, egy modern és elsősorban felelősen működő marketingszervezet felépítését kezdtük meg, amely idén elhozta az európai elsőséget. Örülök, hogy a tizenegy tagú nemzetközi zsűri meglátta az átalakulást egy magyar állami vállalat marketing-tevékenységében, és díjazta ennek üzleti és felelős játékszervezési eredményeit.
Több mint hat év után távozott a Szerencsejáték Zrt.-től, a jövőről elárulhat valamit?
Szakmailag és személyesen is nagyra becsülöm a nemzeti lottótársaságnál eltöltött éveket és az ott megismert összetartó közösséget, remélem, a következő munkahelyemen is hasonlók várnak majd. Hamarosan kiderül.
Nyitókép: European Marketing Confederation