Nem lepődnék meg, ugyanis a tisztánlátáshoz ismerni kellene az európai történelmi tényeket.
Egy példa: a francia általános és középiskolai történelemkönyvekben se a trianoni béke, se az 1956-os forradalom és szabadságharc nem szerepel – mit is várhatunk akkor azoktól a politikusoktól, akik ilyen hiányos tudással nőttek fel? Márpedig, ha ez a törvény így lép hatályba, akkor az a furcsa helyzet áll elő, hogy egy európai uniós integrációs folyamat keretében még rosszabb helyzetbe kerül a kárpátaljai közösség – benne nemcsak mi, hanem a románok, az el nem ismert ruszinok és mindenki más –, mint akár a Szovjetunióban volt. Fontolóra vettem ezért, hogy levélben fordulok majd az uniós szervekhez a rendkívüli módon szűkülő nemzeti kisebbségi jogok ügyében. Ez nem csupán alaptörvényi feladatunk, ha közösségünk bármely tagját jogtalanság éri, lelkiismereti kötelességünk tenni az érdekében. Most Brüsszeltől kell kikényszeríteni a fellépést, fel kell hívni Európa figyelmét arra, hogy háború és az integráció leple alatt nem kaphat felmentést a jogfosztó és jogszűkítő cselekmények elkövetése alól. Akkor se, ha az ukrán vezetéssel kapcsolatos bármilyen kritikát sokkal érzékenyebben fogad most mindenki.
Úgy tűnik, a politika baloldali térfelén is megértették azt, hogy a kisebbségi törvény csak porhintés, Karácsony Gergely főpolgármester például, ha nem is túl határozottan, de legalább egy Facebook-poszt végének erejéig leírta, miután hazajött Kijevből, hogy ez nincs rendben – szemben a momentumosokkal, akik még elhitték, hogy az európai integráció szellemében született ez a törvény.
Őnekik sajnos minden egy „momentumig” tart, ameddig a nyilvánosságban eladható a gesztusa háború árnyékában. Komolyabbra fordítva a szót: miközben 2017 óta megy az Európai Unióhoz való közeledés, a nemzeti kisebbségek ügyében a jogszerűségtől való jelentős távolodás zajlik. Sajátos tendenciák zajlanak nem csak Ukrajnában, hanem a Baltikumban is; például nem a kisebbségi nyelveket védik, hanem ellenkezőleg: a többségi nyelveket védik a kisebbségi nyelvekkel szemben. Visszatérve az ukrán jogszabályokra, az oktatási vagy a kisebbségi törvény mindenféle diszkrecionális jogokat biztosít a járásoknak és a településeknek a nemzeti kisebbségek ügyében is. Ez egy nagyon veszélyes tendencia, mert onnantól kezdve az állam mossa a kezeit, azt mondja, hogy sajnos ő nem tehet semmit, mert az adott kérdésről helyben döntenek. Elasztikus szabályokat alkotnak,
következésképpen a végrehajtást mindenki úgy gyúrja, ahogy éppen akarja.