Nagy a baj: ellehetetleníti a 480 forintos benzinárat a brüsszeli olajembargó

2022. december 3. 15:07
Nem lesz tovább tartható az üzemanyagok kiskereskedelmi árának korlátozása, vagyis a benzinársapka – mutatott rá Holoda Attila, energetikai szakértő.

Egy korábbi energetikáért felelős helyettes államtitkár, Holoda Attila az Mfor.hu-nak adott pénteki interjújában elmondta, vélhetően nem sokáig lesz már fenntartható a benzinárstop, mert szerinte hozzájárul az ellátási gondokhoz és fenntarthatatlan egyéb alapvető körülmények miatt.

Ellátási hiány

A szakértő szerint óriási ellátási gondok keletkeztek, és ez egyre jobban érződik.

Az ellátási hiány okaként a Holoda Attila is a már többször hangoztatott importhiányt nevezte meg. Mint fogalmazott: „a Molon kívül jelenleg nincsenek olyan nagykereskedők, akik külföldről hoznak be üzemanyagot, hiszen a hatósági ár miatt jobban megéri nekik a környező országokban értékesíteni, míg itthon a 480 forintos árral veszteséget termelnének.”

Ez áll a háttérben

A hazai ellátási gondok kapcsán belátható, hogy a korábban a honi hálózatokat 70 százalékban ellátó MOL százhalombattai Dunai Olajfinomítójában kialakult helyzet is jelentős hatással van. Mint azt a Mandiner is megírta:

a százhalombattai finomítóban hibaelhárításokra és elhalasztott karbantartások bepótlására van szükség; így a súlyos gyártási kapacitási gondok jelenleg is fennállnak.

Erről ide kattintva olvashat bővebben.

Nem indul újra a százhalombattai finomító, baj lehet a benzinkutakon

A helyzet súlyosbodását ráadásul nagyban fokozza

az orosz olajból előállított üzemanyagok országok közötti forgalmának uniós megtiltása.

Az új, december 5-én életbe lépő olajembargó ugyan továbbra is „békén hagyja” ugyan hazánkat és a magyar multinak számító MOLGroupot a vezetéken érkező orosz nyersolaj tekintetében, viszont megbénítja a feldolgozott üzemanyagáramlást a MOL pozsonyi finomítójából.

Márpedig a MOL két EU-s finomítója, a százhalombattai és a pozsonyi között munkamegosztás zajlik, a magyarországi inkább dízelt, a felvidéki inkább benzint állít elő. Erre utalva jegyzi meg a volt energetikai helyettes államtitkár, hogy „a MOL két EU-s országban működő finomítójából nem tudja majd összehangoltan ellátni a nekik otthont adó országokat sem, hiszen például

a MOL a pozsonyi finomítóból nem szállíthat Magyarországra benzint, onnan nem elégítheti ki majd az itteni fogyasztók igényeit.”

Nem beszélve arról, hogy már a december 5-én életbe lépő újabb brüsszeli szankciók meghozatala előtt szóba került, hogy csak bizonyos feltételekkel lesz tartható a benzinársapka január elsejétől, valamint arról, hogy mind a Független Benzinkutak Szövetsége, mind a MOL tett már javaslatot a benzinárstop jövő év eleji kivezetésre.

Úgy tűnik tehát, hogy a kérdés már nem az, hogy fenntartható-e a benzinárstop, hanem sokkal inkább az, hogy meddig tankolhatunk még kedvezményesen.

Nyitókép: MTI/Koszticsák Szilárd

Összesen 214 komment

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.

Egy újabb sértett mellártamás.

Amúgy ezek milyen BETEG intézkedések, hogy MEGTILTJA az EU, hogy mondjuk Magyarországról Szlovákiába vagy vica versa mozogjanak termékek? Áruk szabad mozgása? HOL ÉLÜNK? De komolyan. HOVA SÜLLYEDT AZ EU?

Ez lassan (?) tényleg egy bolsevik rémálom...

persze minden véletlenszerű, a karbantartás elhalasztása, az ilyen, a MOL fizetési listáján lévő szakértők napi megszólalása.
November 25-én a svéd fővárosban ülésezett a negyven tagszervezetet tömörítő BusinessEurope, az olaszokat a Confindustria képviselte. Több felszólaló elemzésében elhangzott, hogy ami az energetikában jelenleg történik, az Európa ipartalanítását célozza,szolgálja. Többen konkrétumokkal támasztották alá, hogy miként készül Európát elhagyni számtalan, az adott ország, de Európa gazdasága szempontjából is meghatározó cég azért, mert az USA-ban tizenkét százalékkal olcsóbb az energia.
A Notre Europa csak ráerősített erre, s elmondták, hogy az USA által vezényelt, Európa teljes szétverését célzó akciói felszámolják a szabadkereskedelmet is, természetesen az USA javára.
Csak azok kérdőjelezzék meg mindezt, akik olvasták a két dokumentumot, akik követték a konferenciát. hat osztályos balsóska és társai ne zavarjanak.....

"akkor lehetne pozsonyi molfinomítóból benzinet hozni?"

Ha Huxit lenne, akkor talán igen. Ugyanis ez helyzet az oroszokra vetett szankciók miatt van, melyet MO-nak is be kell tartani.

"Ha a Szlovákok meg esetleg azt követelték volna,
hogy lehessen szállítani is a belőle készült termékeket,
akkor talán ezt is sikerült volna.
De ők meg sem szólaltak."

Az emberek szóltak, de a kormányuk nem vette figyelembe, ami nem csoda, mert báb-kormányuk van.

Az öreg DK-s harcostól túl sokat vársz el........tájékozottság, nyelvek, az összefüggések, a tények ismerete, az ezek birtokában történő vita, a nemzeti érdekek képviselete. Ő Kovács László nemzedéke, szeret törpe lakájnak maradni.
Sajnos sokan vannak, akik a fentiek hiányában minden negatív jelenséget Orbánnal hoznak összefüggésbe. Elismerve, hogy Orbán döntéseiben is vannak hibák , de az unión belül egyedül képviseli a normalitást, egyedül ismeri fel a káros tendenciákat, egyedük próbál Magyarország és Európa túlélése, gyarmattá válása ellen valamit tenni. S az EU-n belül nincsenek szövetségeseink, az egyetlen barátunk, akire számíthatunk, Izrael.

"...a jelenlegi körülmények között is
fenn lehessen tartani az árplafont,
és ne legyen hiány sem."
Na ez az, ami sajnos nem fog összejönni.
Szerintem a 480 Ft-ot fel kéne emelni 50 Ft-al, ami még mindig olcsóbb mint a piaci ár, de talán már megérné a külföldi multiknak üzemanyagot szállítani Magyarországra.

Bizonyára olvasod, legalább az európai tőzsdei híreket, a témával kapcsolatos elemzéseket. Ha nem, akkor Tedd ezt, mielőtt mosolyra fakasztasz Nálad tájékozottabbakat. Csak tudd, az elemzések többsége szerint cunami hatású lesz az európai energetikai helyzetre a G7 fellépése, bedőlnek a gazdaságok. Oroszország a világ kőolajtermelésének tíz százalékát adja, szakértők szerint eleget ahhoz, hogy a szankciók órási károkat okozzanak az európai gazdaságnak. December 5-én az OPEC is ülésezik, komoly elemzések kizártnak tartják, hogy úgy Moszkva, mint az OPEC testületileg érdemi reakció nélkül lépjen át a történteken.
menj, s utoljára tankold tele az autódat, add el a balatoni nyaralódat, s válts tömegközlekedésre.....
Biztosan hallottál róla, hogy Orbán is ott volt a G7 ülésén, s Ő is megszavazta a szankciót....csak Klári tiltakozott.

Országosan be kellene vezetni a rendszámok -páros, páratlan - szerinti használat előírásait. . Előírni, hogy a víz-és gázszerelők csak a páros, a szobafestők csak páratlan héten használhassák az autójukat, s ezt kiterjeszteni a mentő -és a tűzoltóautókra is.......de Neked biztosan van több ötleted. Ja, még jöhetne az is, hogy minden autótípusra tíz évet kelljen várni....aki lovaskocsira vált, kapjon rá dotációt, széna bónuszt.

Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés