Szankciók, műszaki problémák és akadozó vezeték – egyre nagyobb veszélyben a hatósági benzinár

2022. december 1. 16:20
A legfontosabb finomítónkat nem sikerült újraindítani, a Barátság kőolajvezeték működését folyamatosan fenyegeti a háború, a további lehetőségeket pedig a szankciók zárják el. Összefoglalónk!

Egyre élesebb a helyzet a hazai benzinfronton, miután kiderült, nem tudják időben újraindítani a MOL százhalombattai Dunai Finomítóját, ami viszont létfontosságú lenne a 480 forintos hatósági ár fenntartásához. A karbantartás alatt álló finomítót pénteken akarták újraindítani, ám műszaki problémák miatt ez elmaradt.

Az Index információi szerint a tegnapi nyomáspróbán újabb repedést találtak a szakemberek a rendszerben, így újabb, minimum 3 napos csúszás lesz az újraindulásban.” A finomító jelenleg részleges, legfeljebb 50-55 százalékos kapacitással működik. Márpedig a Miniszterelnökség pár napja az ATV megkeresésére egyértelműen fogalmazott: január elsejétől csak akkor tudják fenntartani a benzinárstopot,

ha az Oroszországból érkező kőolajszállítás zavartalan, a százhalombattai finomító pedig folyamatosan működik. 

Aggasztó a helyzet

Az ATV-nek Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj Szövetség elnöke is kifejtette a véleményét. Szavai szerint „a korlátozások ma már nagyobb kárt okoznak, mint amit az árnövekedés okozott a múltban.” A kormányzat álláspontot Nagy Márton, gazdaságfejlesztési miniszter is megerősítette, egyben jelezte, hogy bár vannak stratégiai készletek, azok nem az ársapka fenntartását szolgálják, csak vészhelyzet esetén lehet hozzájuk nyúlni. 

Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter a szerdai Kormányinfón ismerte el, hogy aggasztó a helyzet. Egyben jelezte, hogy

amennyiben a benzinellátás veszélybe kerül, a kormánynak lépnie kell. 

Hozzátette: a MOL-nak kell eldöntenie, hogy képes-e ellátni az országot a szükséges üzemanyaggal, vagy sem. A MOL Gulyás szavaira úgy reagált, hogy „Magyarország ellátásbiztonsága valóban sérül.”

Közleményükben kifejtették, hogy több problémával is meg kell küzdeniük a benzinellátás biztosítás érdekében. Egyrészt a Barátság kőolajvezeték áramellátását ért háborús károk miatt a kőolajszállítás sérülékeny. Emellett az import-termékek és importőrök szinte teljesen eltűntek a hazai piacról. Novemberben például a Mol szolgálta ki a piac 85 százalékát, úgy, hogy az utóbbi időben 30-40 százalékkal megnőtt a kereslete.

Erre jött még most rá a százhalombattai finomító újraindításának csúszása. A magyar olajvállalat azt is közölte, hogy

nem képes több finomított olajat importálni saját csatornáin.

A szankciók csak minket büntetnek

A MOL megerősítette Nagy Márton szavait, miszerint a stratégiai készlethez csak vészhelyzetben lenne szabad hozzányúlni, ráadásul az ebből kivett mennyiséget minél hamarabb vissza kell pótolni. Ha ez még nem lenne elég, Gulyás Gergely emlékeztetett, hogy december 5-én, azaz hétfőn újabb uniós szankció lép életbe az orosz kőolaj behozatalára. Bár ahogy az Origo is jelezte pár napja, elvileg lehetne finomított olajat venni a csővezetékes olajbehozatal tilalma alóli mentességet hazánk mellett kiharcoló Csehországból és Szlovákiából, csakhogy a könnyítés nem vonatkozik az országok közötti szállításra.

A kormány legutóbb december 31-ig hosszabbította meg az üzemanyagár-stopot, de ha nem változik a helyzet, nem kizárt, hogy a fenti körülmények, illetve részben a brüsszeli szankciók miatt az árstop nem éri meg az év végét.

Fotó: MTI/Komka Péter

Összesen 87 komment

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.

Furcsa, hogy a koolajfinomitokban jelentős és nehezen javítható meghibásodások keletkeznek.

Így van. Az EU csődtömegéből ki kell lépni.

Ellenzékicsodavárástizenkétévefolyamatosan.

Most meg többször is.

Azt hallottam, hogy a baloldali pártok, élen a DK-val és az MSZMP-vel hamarosan nyilatkozatkan fogják követelni a MOL államosítását.

Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés