Egy évet adtak a pesti villamosnak a kétkedők

2022. október 1. 16:48

Írta: Sal Endre
„Ló nem húzza, gőzgép nincs elébe fogva, nem fűtik, nem etetik.” 135 éve indult el az első villamos Budapesten, amely nagy feltűnést keltett.

A Nyugati pályaudvartól indult és Terézvároson át egészen a Király utcáig ment az első pesti villamos, a feljegyzések szerint tíz kilométer/órás „sebességgel”. Hosszas előkészítések után döntöttek a megvalósítása mellett, ugyanis sokan kétkedtek a villamos sikerében. Olyannyira, hogy kezdetben nem egészen egy kilométeres pályát építettek, azzal a felkiáltással, hogy

ha zavarja a körút közlekedését vagy sok szerencsétlenséget idéz elő, akkor egy év után beszüntetik.

A hivatalos adatokkal szemben az első pesti villamos 1887-ben nem október elsején indult, akkor még csak az építésénél jártak. A főpróbát november 24-én tartották a városi hatalmasságok jelenlétében és november 28-án már mindenki kipróbálhatta az új járművet.

A körúti villamos az 1890 környékén készült fotón. Háttérben a Ferenc körút és az Üllői út sarka. Fotó: Fortepan/Budapest Főváros Levéltára/Klösz György fényképei

Az egyik újság pedig a következőt írta róla: „A villamos vasút még a tudomány emberére nézve is meglepő valami. Látszólag nem hajtja semmi. Ló nem húzza, gőzgép nincs elébe fogva, nem fűtik, nem etetik, csak maguk az utasok kocsijai vannak egymás mellé kapcsolva és mégis gyorsan, egyenletesen szalad az egész.” Nagy előrelépés volt ez Budapest életében, hiszen néhány évtizeddel korábban a körút helye még kisvárosias látványt nyújtott, sok-sok fatákolmánnyal, ehhez képest

1887-ben már „villamos vasutat hordott a keblén.”

Az első villamos szokatlan látványt nyújtott, az emberek megbámulták, és megnézték a Podmaniczy utca sarkán elhelyezett két hatalmas gépet is, amely a villamosságot fejlesztette az új járműhöz. Aztán az emberek megszokták a villamost, amely 135 éve felel a pesti tömegközlekedésért. Még ha ló azóta sem húzza…

Összesen 26 komment

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.

Biztos, hogy az folyt. Westinghouse csak 1886-ban állt elő a maga váltóáram rendszerével, aminek Amerikában még sokáig kellett harcolnia a létjogosultságáért, ill. a biztonsági problémák elhárításáért, vagyis értelemszerűen Edison új, de már működőképes és nem Westinghouse kísérleti stádiumban levő rendszerét vezették be, aminek 1890-bnen maximum a híre ért ide. Plusz ott a szövegben az utalás a két nagy Podmaniczki utcai generátorra, ami szintén az egyenáramra utal, mivel azt a váltóárammal ellentétben nagyobb távolságokra nem lehet szállítani.

Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés