Halálvillamos – egyértelműen felújításra szorul a történelmi budapesti vonal

2025. december 21. 06:07

A 37-es villamosvonal Őrház és Pongrácz úti lakótelep közötti szakaszának rekonstrukciója a szükséges anyagi forrás rendelkezésre állása esetén a BKV Zrt. középtávú terveiben szerepel, tudta meg a Mandiner. Az egykori „budapesti halálvillamos” ismét felújításra szorul.

2025. december 21. 06:07
null
Nagy Gábor
Nagy Gábor

A főváros misztikus villamosvonalának egy szakasza tragikus állapotba került. Az egykori „budapesti halálvillamos” ismét felújításra szorul, különösen annak fényében, hogy nem is olyan régen bebizonyosodott: szükség van a viszonylatra. A mai 37-es villamos vonalán, a Keleti pályaudvar 2025-ös felújítása idején 37E jelzéssel működött a főváros első expresszvillamosa.

Budapesti halálvillamos: a történelmi vonal ismét felújításra szorul
Budapesti halálvillamos: a történelmi vonal ismét felújításra szorul

 

Miközben Ön ezt olvassa, valaki máshol már kattintott erre:

Orbán győzelme, ukrán hadikölcsön, felbomló EU – itt az évadzáró Mesterterv

Orbán győzelme, ukrán hadikölcsön, felbomló EU – itt az évadzáró Mesterterv
Tovább a cikkhezchevron

Miért éppen „halálvillamos”?

A Rókus kórház és a kőbányai Új köztemető közötti városi vasút előzményei 1887-re nyúlnak vissza, amikor a Lindheim és Társa vállalkozás engedélyt kapott egy gőzüzemű városi vasút megépítésére, elsősorban temetkezési célú forgalom kiszolgálására. A vonalat a Budapesti Városi Vasút 1891. október 31-én nyitotta meg gőzvontatással. Röviddel ezután, november 6-án elindult az Őrháztól a Liget térig vezető szárnyvonal is.

A vonal gyors műszaki fejlődésen ment keresztül: 1893–1894 között megkezdődött és lezárult a villamosítás, amelynek eredményeként a Rókus kórház–Liget tér szakasz fővonallá, míg az Őrház–temető közötti rész szárnyvonallá vált. A temetői szakasz is villamosüzemű lett, a vonal több ponton kétvágányúvá épült át, és jelentős végállomási, illetve műtárgyi fejlesztések valósultak meg.

1897-ben újabb hosszabbításokra került sor (Izraelita temető, Kápolna tér), majd ugyanebben az évben megszűnt a gőzüzem. A villamosítás után már a belváros felől is közvetlen járatok közlekedtek. Az 1910-ben bevezetett viszonylatszámok szerint a Rókus kórház–Kápolna tér közötti vonal a 26-os, míg a kórház és a temető közötti viszonylat a 28-as jelzést kapta.

Az első világégés idején a 28-as viszonylaton közlekedő szerelvényekkel a háborúban elhunytakat is szállították a temetőbe, innen ered a „halálvillamos” elnevezés. Manapság „temetői járatként” is emlegetik.

1958-ban a 28-as és a 37-es kőbányai útvonalát felcserélték, azóta a 37-es villamos közlekedik a Salgótarjáni utca–Kolozsvári utca viszonylaton.

Budapesti halálvillamos: a történelmi vonal ismét felújításra szorul

A fentebb említett zónázó 37E villamosjárat a Blaha Lujza tér metróállomás (Népszínház utca) és a Sörgyár megállók között közlekedett, érintve Kőbánya felső vasútállomást. A fejpályaudvar rekonstrukciója miatt számos vonat – így például a hatvani és szolnoki személyvonatok, valamint az Agria és Mátra InterRégió járatok – a Keleti pályaudvar helyett csak Kőbánya felsőig közlekedtek, onnan indultak.

Annak érdekében, hogy a fővárosba vonattal érkezők minél gyorsabban, a budapesti csúcsforgalmat elkerülve elérjék a Hungária körutat, a Nagykörutat, a belvárost, illetve az M2-es és M4-es metrót, elindították a „harminchetes expresszt”.

A 37-es, 37A és 37E villamosok együttesen jelentős segítséget nyújtottak az utazóknak.

A 37E egyúttal a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) villamosgyorsítási programjának előfutáraként, tesztüzemeként is szolgált, amelynek keretében a szolgáltatás versenyképességének javítását vizsgálták.

A kőbányai pályaszakasz – legalábbis annak egy része, az Őrház és a Pongrácz úti lakótelep megállóhelyek között – azonban igencsak megviselt állapotban van. Szinte biztosra vehető, hogy a nyár végi, szeptemberi villamosdömping, amikor a csúcsidőszakban 3–5 percenként közlekedtek a szerelvények, tovább rontott a helyzeten.

Az érintett szakasz legutóbb 2012 őszén esett át átfogó felújításon. (Azt megelőzően 2009 őszén nyúltak hozzá a pályához, amikor is kibontották az 1996 szeptemberéig közlekedő vásárvári villamos [29, 29Y] kiágazását.)

A rekonstrukció során:

  • a Pongrácz úti vasúti felüljáró szerkezeti elemeit és a teljes vasúti pályát korszerűsítették; kicserélték a régi hossztartókat és a hossztartó-konzolok elemeit, beépítették az új hídfasorokat, valamint elvégezték a harmadfokú hídfelújítást, amelynek részeként a híd teljes korrózióvédelmet kapott;
  • a felújítás része volt a vágányok teljes cseréje és az alépítmény rekonstrukciója a hídon és attól az Őrház irányába: az elavult síneket és alépítményt új anyagokkal építették ki;
  • emellett mindkét Pongrácz úti lakótelepi végállomás peronjait is megújították, és kisebb áramellátási munkákat végeztek.

Ezt is ajánljuk a témában

Demszky után Karácsony: több mint 20 éve tart már a BKV klímakálváriája

Úgy tűnik, a tömegközlekedési eszközök klimatizációjával folyamatosan meggyűlik a baja a Budapesti Közlekedési Zrt-nek. És most nem csak a hármas metró szerelvényeinek máig megoldatlan klímahiánya, vagy az ugyancsak légkondicionáló nélkül beszerzendő frankfurti R-wagen típusú villamosok említhetőek. A jelek szerint Karácsony Gergely folytatja a Demszky-korszakban megkezdett „gyakorlatot”.

Lehet, hogy egy idő után az úgynevezett lassújelek sem lesznek elegendőek...

Mint azt az alábbi képeken (galériánkban) is láthatják, az elmúlt 13 esztendő nem múlt el nyomtalanul. A betonágyazatba visszahelyezett talpfák elkorhadtak, a síntartó csavarok a levegőben lógnak, sok helyen csupán a toldozgatás-foldozgatás nyomai fedezhetők fel.

A Mandiner kérdésére a Budapesti Közlekedési Zrt. (BKV) közölte:

  • „A villamospályák állapotát a teljes vonalhálózaton – az előírt időközönként és módszerekkel – több szinten rendszeresen ellenőrizzük.
  • Amennyiben a forgalombiztonságot érintő jelenséget tapasztalunk, azonnal intézkedünk, a hibák javítását priorizáltan elvégezzük.
  • Üzemeltetési és fenntartási feladatainkat a rendelkezésre álló források függvényében, a műszaki és gazdaságossági szempontokat figyelembe véve folyamatosan végezzük. (…)
  • Szakembereink minden rendelkezésükre álló eszközzel azon dolgoznak, hogy a főváros villamoshálózatát megbízhatóan, biztonságosan, utas- és lakosságbarát módon üzemeltessék.”

Ami a konkrét szakaszt illeti, a vállalat úgy fogalmazott: a 37-es villamosvonal Őrház és Pongrácz úti lakótelep közötti szakaszának felújítása a szükséges anyagi forrás rendelkezésre állása esetén középtávú terveikben szerepel.

Nyitókép és belső kép forrása: Facebook/BKK, Galéria forrása: Nagy Gábor/Mandiner.hu

Egy archív felvétel a környékről:

 

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!