értük megérte minden, a dzsungelben töltött pillanat.
A helikopterpilótákat különösen kedveltem. És a rangereket. Néha mélységi felderítőkkel vagy rangerekkel mentem ki. Ők tényleg profik voltak. Úgy szerelkeztek fel, mintha esküvőre mennének, feszesre húzva rajtuk minden, az arcuk terepszínűre festve. Hiába voltak az ő bevetéseik a legrázósabbak, érdekes módon mellettük soha nem féltem. Na, ezeken a srácokon keresztül váltam én is amerikai társadalom részévé. Pedig csak 1971-ben lettem állampolgár” – meséli.
És mesél majd többet is ma este, nemcsak a vietnámi dzsungelben átélt felemelő-megrázó pillanatokról, hanem egy másik háború által megtépázott gyerekkoráról, az ausztriai menekülttáborban és az innsbrucki magyar gimnáziumban eltöltött időszakról, a chicagói évekről és a Kapolcson megtalált nyugalomról.
És arról az első fotóról, ami nyolcéves korában megszületett a fejében:
„A háború után Kaposmérőn, április vége felé volt egy búzaszentelési ünnep. A mise végén a katonai szolgálatból visszatért, részeges pap, akit egyébként nagyon utáltunk a bátyámmal, velünk, ministráns gyerekekkel meg a falu lakóival, kiballagott a közeli búzaföldhöz, megszentelni azt. Gyönyörű, bárányfelhős-napsütéses tavaszi reggel volt, álltunk felsorakozva a búzatábla szélén, a háttérben a templom, az atya beballagott a kalászok közé, és amikor visszafelé jött, a tenyerével végigsimította a hullámzó növényeket, miközben ömlött a szeméből a könny. Ez volt életem első fényképe. Mert mivel is fotózik az ember? Nem azzal, hogy megnyom egy gombot, ez önmagában, hiába van meg hozzá a technikai tudás, édeskevés.