Kirúgták a vonósnégyes tagjait, mert nem játszottak elég színesbőrű szerzőtől

2022. május 24. 11:44
„Azt mondták, hogy a zene, amit játszunk, nem elég sokszínű, mert a szerzők között nincs elég nő és színesbőrű” – mondta a csellista.

Az elismert amerikai vonósnégyes, a DaPonte String Quartet tagjait az általuk alapított, de formailag a munkaadójuknak számító civil szervezet, a DaPonte Vonósnégyes Barátai rúgta ki – írja a TheStrad. Myles Jordan csellista szerint az alapítvány kuratóriuma az utóbbi időszakban egyre intenzívebben próbált beleszólni a repertoárjukba, méghozzá azért, mert a játszott szerzők listáját nem tartották „elég sokszínűnek”.

Azt mondták, hogy a zene, amit játszunk, nem elég sokszínű, mert a szerzők között nincs elég nő és színesbőrű. Igaz, hogy a legtöbb zenét halott, fehér európai férfiaktól játsszuk, de minket erre tanítottak”

– kommentálta az ügyet Jordan.

A pénzt megtartja az alapítvány

A DaPonte Vonósnégyes Barátai bejelentette, hogy a zenészek kirúgása után a nevét Chamber Music Maine-re (Maine-i Kamazenére) változtatja és új művészekkel tervez dolgozni.

A civil szervezetet azért hozták létre a zenészek, hogy legyen legális csatornájuk fogadni a rajongóik támogatásait, amikből éltek és dolgoztak. A nonprofit alapítványi forma ugyanis lehetővé tette, hogy a klasszikusszene-rajongók az adományok összegét leírhassák az adójukból. Az alapítványt azért nevezték el az együttesről, hogy világos legyen, az adományozók mire adják a pénzt. Csakhogy az őket kirúgó és a szervezet nevét megváltoztató kuratórium az egész pénzt megtartotta.

A vonósnégyes most arról írt bejegyzést a Facebookra: az új néven működő civil szervezet továbbra is jogszerűnek érzi, hogy megtartsa a nekik szánt adományokat, amikhez így egyelőre nem férnek hozzá. Ugyanakkor nem adták fel, új alapítványt hoztak létre a támogatások gyűjtésére és folytatják a koncertezést.

Nyitókép: Facebook

Összesen 108 komment

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.

Hát egy barokk kamarazenekartól igenis elvárható, hogy a XII.sz.-i kongói zeneszerzők műveit is adaptálják.
Pl. a hegedűnek van nyele, kiválóan lehet vele döngetni egy üreges fát.

He-he, a kuratórium azt tette, mint velünk a románok Erdélyben.
:-(

Vagy MZP a hat párttal:-) legalábbis pénzügyileg:-))))

Így is kell. Lenyúlni a pénzt, és akik összelapátolták, azokat ki kell rúgni.
Ettől válik az egész olyan demokratikussá és jogállamivá. Már csak egy
pszichológust kell bevonni, hogy olyan amerikai legyen ez az egész.

Fura lehet ez az amerikai jog, ha az alapítvány képviselői kirúghatják a létrehozóit és megtarthatják a pénzt.

Érdekes. Zenei ált. suliba jártam, tanultam zongorázni, trombitálni évekig, de az általad felsoroltaknak hírét sem hallottam. Mivel fel sem merül, hogy nem Mozart, Haydn, Bach, Vivaldi, Chopin stb. szintjén szerezték zenéiket, újfent csak a magyar rasszizmust bizonyítja tudatlanságom.

Természetesen igazad van, annyi kieg., hogy megnézve a wikin azért többségük európia zeneszerző volt, tehát, ha valóban értékes műveket alkottak, bekerülhetnének a zenetörténelem nagyjai közé.
Megkérdezem a feleségemet, ő zongoraművész, hogy ismeri-e őket.

Színesbőrű szerző? Nemhogy a klasszikus zenéjüket, de róluk se hallottam. Hova kell térdelnem?

Az alapítvány kuratóriuma honnan veszi, hogy Mozart fehér férfi volt? Megkérdezték? Lehet, hogy kikérte volna magának. Nem elég, hogy tömegsírba dobták, még a néger női identitást is elvitatnák tőle. Szégyen!

Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés