Bosch és a válságokkal teli átmeneti kor

2022. április 6. 22:34
Nemzetközi szinten is szenzációnak számító tárlattal, a németalföldi festő, Hieronymus Bosch életművét bemutató anyaggal indítja útjára idei kiállítási évadát a budapesti Szépművészeti Múzeum.

Kéri Gáspár írása a Mandiner hetilapban

***

Kevés olyan festőt ismerünk a művészet történetéből, aki évszázadok óta olyan hatással van az utókorra, mint Hieronymus Bosch (1450 k. – 1516); élete legalább annyi rejtélyt tartogat, mint életműve mintegy két tucat enigmatikus alkotása. Ma sem képzelhető el az irodalomtól a színházon és a filmen át egészen az autonóm fotográfiáig olyan műfaj, melynek egy-egy alkotója valamilyen módon ne inspirálódna megismételhetetlen és egyszeri géniuszából – a széles közönség mindenkor kitüntetett érdeklődéséről nem is beszélve.

Képen: Túlvilági látomások – Az üdvözültek mennybemenetele (1505–1515 k.).<br>Fotó: Szépművészeti Múzeum

Arról a különleges látomásos tálentumról van szó, amivel már saját korában kivívta magának az egyediség és megismételhetetlenség pozícióját. Bosch nélkül elképzelhetetlen a későbbi németalföldi festészet, vele idősebb Pieter Bruegel életműve, és egy nagy ugrással a 20. században is számos helyen lelünk kapcsolódási pontokra az őt újrafelfedező szürrealisták szándékaiban is.

Hogy kortalan és máig aktuális, annak több oka is van. Egy olyan válságokkal teli átmeneti korban alkotott, amikor Európa a középkorból az újkorba lépett, és ennek az időszaknak az analógiáit saját korunkban is világosan érzékelhetjük. Festészete szilárd morális alapokon született, melyben az emberi létezés gyarlóságait nemcsak ostorozta, de időről időre a kiutat vagy legalább a vigasz számos lehetőségét is felmutatta. Világában egyszerre merítkezünk meg az égi szférákban és a poklok poklában, s a földi szenvedések különféle stációit megjárva mindig megtaláljuk a katarzis felé vezető utat is.

Fél évszázad óta az egyik legjelentősebb Bosch-kiállítás nyílik a napokban a Szépművészeti Múzeumban (kurátorok: Tóth Bernadett, Csető Georgina és Köves Anna), a régióban ehhez mérhető jelentőségű anyag pedig most látható először. Az életmű mintegy felét reprezentáló tárlaton tíz festményt láthat a nagyközönség, amelyek többek között Amszterdam, London, Los Angeles, Madrid és Párizs múzeumaiból érkeztek Budapestre.

Ez a cikk csak előfizetéssel rendelkező olvasóink számára elérhető. Ha van érvényes előfizetése, jelentkezzen be!

Bejelentkezés