Mind Oroszország, mind Kína olyan hatalomra tett szert, amivel inkább már egy töredezett több pólusú világrendet látunk.
És egy ilyen világnak a realizmus szerint a játékszabályait már többen alkotják, a hatalom nemzetközi megoszlásának fényében. Ennek a világnak elemi részei a nagyhatalmi versengések és az érdekszférák.
Ha Ukrajnára tekintünk, az ország alapvetően Oroszország befolyása alatt volt a II. Világháború után. A Szovjetunió felbomlásával egy meggyengült Oroszország nem tudott többet elérni, mint hogy Kijev valahol a „köztes” állapotban maradjon, és ne kerüljön ki teljesen az orosz érdekszférából. Ez egy kényes egyensúly volt, amibe még az belefért, hogy Ukrajna 1992-ben NATO-partnerségi viszonyt kezdjen, majd 2008-ban NATO-csatlakozási terveket dolgozzon ki, amíg mindenki számára implicit módon egyértelmű volt, hogy a valós csatlakozás egy „folyamatosan a jövőben maradó” eshetőség csak.
Viszont a 2010-es években egyre erősödve akart Ukrajna az Egyesült Államok által vezetett Észak-atlanti Szövetséghez csatlakozni, ami a 2019-es, a NATO-csatlakozást ukrán alkotmányos keretek közé emelésével csúcsosodott ki. Az orosz gondolkodás, akik érdekszférákban látja és látta is a világot, létfontosságú nemzetbiztonsági érdekének tekinti, hogy Ukrajna ne essen ki teljesen a saját érdekszférából. E helyett Ukrajna valószínűleg arra koncentrált, hogy az Egyesült Államok még 2022-ben is mindig azt hirdeti, hogy az „érdekszférák korát magunk mögött hagytuk.”
Így tehát az első tényező annak a felismerésnek a hiánya volt, hogy ezt