„(...) a magyar ellenállás politikai megszerveződése feltűnő gyorsasággal, két hónapon belül megtörtént,
jóllehet a dolgok természetéből fakadóan mindez nemigen hatotta meg a nagyhatalmakat. »A magyaroknak is követniök kell a dán nép példáját az ellenállás és a szervezett szabotázs terén«– figyelmeztetett a londoni rádió 1944. július 5-én, vagyis Dánia megszállásának ötödik évében, nem egészen négy hónappal Magyarország német megszállása után.” (31-32.).
Fontos a szerző eszmefuttatása annak kapcsán, hogy nem volt-e jobb inkább elkerülni a fegyveres ellenállást. A megtorlás jelenségének kutatása szinte teljesen hiányzik a második világháborús hazai szakirodalomból, pedig „morális értelemben véve a fegyveres ellenállás egyszerre volt igazolható, mert a nácik ellen irányult, és megkérdőjelezhető, hiszen »zűrzavart és rettenetes szenvedést okozott« igen szerény kézzelfogható eredményért cserébe”. (298.).
Fájdalmas jelenség, hogy a nem kommunista magyar ellenállók „emlékezetpolitikai szempontból a 21. századra a senkiföldjére kerültek”. (299.). Remélhetőleg a jövőben nagyobb figyelme fog irányulni nem csak Bajcsy-Zsilinszky Endrére vagy Kiss János altábornagyra, de akár Lendvai Istvánra, Zadravecz Istvánra vagy éppen Kornis Gyulára. Igaz, ők nem (mind) fegyveres ellenállásban gondolkodtak, de a politikai, szellemi ellenállás feltárása is várat magára. A szerző szempontjait jól megvilágítja, hogy ő a fegyveres ellenállás kategóriáját nem csak úgy értelmezi, ha valaki „fegyverrel öli a németeket”, hanem például az üldözöttek fegyverrel való óvása is ide sorolható – a pisztolynak pedig nem is volt muszáj elsülnie. (300-301.).
Bartha Ákos fontos és tabudöntögető könyvet írt,