A Business Insider ausztrál kiadása is rámutatott, hogy a nagyvállalatok hajlamosak kihasználni a inflációs időszakokat, hogy növeljék haszonkulcsukat. A cikk szerint nem kell aggódnunk az óriáscégekért, mert a profitok gyorsabban nőnek, mint a pénzromlás mértéke. Az elemzés úgy véli, egyre több nagy társaság henceg azzal a befektetőinek, hogy viszonylag büntetlenül emelheti az árakat. A nagyok kihasználják a helyzetet, sokszor áthárítják extraprofitigényüket a függő helyzetben lévő beszállítókra, ők pedig a fogyasztókra próbálják terhelni a növekményt.
A Makronóm áttekintette a gazdasági tanácsadó cégek befektetőknek szóló elemzéseit. A BNP Paribas, a Schroders, a Capital Group és a McKinsey elemzései szinte egyeznek abban, hogy úgy vélik, a befektetőknek most a nagy árazási erővel bíró cégeket – lényegében a monopolkapitalizmus bajnokait – érdemes keresniük. A sztárbefektető Warren Buffett is úgy jellemezte az árazási erőt, mint a legfontosabb, lényegében egyetlen szempontot egy társaság értékelésénél, hiszen a vállalati válságállóság fő kérdése, hogy amikor nőnek a költségek, a cég meghúzza a nadrágszíjat, vagy másokat kényszerít erre. Mint a tanácsadócégek fogalmaznak, az árazási hatalom segít az inflációs időszakok nyertesévé válni, mert ezzel átháríthatók a költségek a fogyasztókra. A McKinsey még a profithányad növelésének lehetőségét is felvetette.
Manapság a cégek szívesen fitogtatják ármeghatározó hatalmukat. „Akár minden nap minden másodpercében átárazhatjuk a termékünket” – mondta Christopher Nassetta, a Hilton Worldwide szállodaüzemeltető főnöke 2021 végén a befektetőknek. „Úgy gondoljuk, az árképzési erőnk valóban jobb, mint szinte bárkinek az iparágban” – büszkélkedett októberben John Hartung, a Chipotle étteremlánc pénzügyi igazgatója. Olyan cégek, mint a Starbucks, a Levi Strauss és a GlaxoSmithKline, is hasonlóan nyilatkoznak. „Mi luxusvállalat vagyunk, ezért megvan az árképzési erőnk” – dicsekedett november 2-án Tracey Travis, az Estée Lauder kozmetikai cég pénzügyi igazgatója.
A Duke Egyetem, valamint a jegybank richmondi és atlantai intézménye által az amerikai pénzügyi vezetők körében nemrégiben végzett felmérés szerint a nagyvállalatok 85 százaléka számolt be arról, hogy a költségnövekedést áthárítja a vásárlókra, szemben a kis cégek 72 százalékával.
Kutatók szerint rég beszéltek annyit a társaságok vezetői az inflációról, mint 2021-ben. Savita Subramanian és Ohsung Kwon, a Bank of America munkatársai szerint pedig az ár és az árképzés szavakat a harmadik negyedévben 79 százalékkal többször emlegették, mint egy évvel korábban.