„Kajdi »Cyla« Csaba, avagy egy külkeres csemete csudálatos gyermekkora. Francia nyarak, bécsi bevásárló-listák, Nizza, Párizs, Monaco. Ja, hogy a többieknek más volt a nyolcvanas évek? Az az ő bajuk.
Nem igazán érdekelnek a »véleményvezérek«. Az én véleményvezéreim leginkább rég halott írók és költők. Kajdi Csabáról akkor hallottam először, amikor valaki átküldte azt a beszélgetést, amelyben partnere egy zavart lelkű »forradalmárból« képzett másik »véleményvezér« volt. Nem sznobizmusból mondom, hogy nem ismertem, tényleg szűrve kezelem a sajtót, bulvárt és tévét (a sportot kivéve) pedig egyáltalán nem nézek. Amúgy amit láttam, számomra egyáltalán nem antipatikus. De. [Korrigálom, továbbnéztem a videót, és van egy »fantasztikus« kiszólása: »én azt gondolom, a magyar társadalom rasszista, kirekesztő és homofób. A nagy részéről ezt gondolom«. Na, ezért megkínáltam volna egy óriási pofonnal. De legalábbis megráztam volna: normális vagy? Tényleg ezzel az ócska szöveggel kell jönnöd?]
A lényeg, hogy a beszélgetésbe beletekertem és akkor
megtudtam, hogy »Cylának hívják«, meg meleg, meg népszerű, meg ismert
és amúgy egészen szimpatikus is lehetne – ha nem lett volna az a kellemetlen rész. Vagyis a több kellemetlen rész. Erre írják mostanában, hogy szekunder szégyenérzet fogott el.
Kajdi Csaba őszintén mesélt az ifjúkoráról, hogy milyen csodálatos volt. Hogy családja egyik ága Franciaországba emigrált. És, hogy ő az egész nyarakat ott töltötte. Nagyon sokat voltak ott. Nyaralások, Karácsonyok. Párizs, Monaco, Nizza – az úgynevezett magasélet, elitsors, csillogás, divat, satöbbi, satöbbi, satöbbi. Ausztriában is sokat voltak, mert az apukája ott dolgozott. Meg ott is volt valami üzleti partnere. [Reméljük, nem egy ex-náci, mint oly sokszor a külkeres bandánál.]
Mindezt a nyolcvanas években. Itt és most nem fogok abba belemenni, hogy ez az utazgatás, egyáltalán a franciaországi ág mit jelentett állambiztonsági szempontból. Nem kutattam a család történetét, egyelőre nem is érdekel. Az egész beszélgetés a narratívák, a személyes emlékezések miatt fontos, ami miatt Fabricius Gábor filmjét is támadták – hogy túl sötéten mutatta be a hetvenes-nyolcvanas éveket. Hiszen az »tökmenő«, Kádár meg »cukipofa« volt, a filmkritikusnak meg már walkmanje volt és külföldön nyaralt. Eh. Nekem is lett walkmanem, meg a Fekete-tengernél is voltunk, de ez nem gátol meg abban, hogy a maga teljességében próbáljak értékelni egy korszakot.