Amerikai mintára, baloldali portálok újságíróival indul „tényellenőrző” oldal

2021. október 29. 10:00
Együttműködőként a Gyurcsány Ferenchez több szálon köthető Hammer Ferenc, a Trump bejegyzését törlő Facebook tényellenőrző partnere, de a Soroshoz köthető 444 is feltűnik.

Béres Sándor írása

Trump legalább 30573-szor hazudott az elnöksége alatt, ennek majdnem a felét az utolsó évében” írta még 2021. január 25-én a 444.hu a Washington Post gyűjtésére hivatkozva. Most „Fact checker” (magyarul: tényellenőrző) oldalhoz hasonló, „magyar nyelvű tényellenőrző oldalt” tervez indítani a Soros Györgyhöz köthető¹ portál.

„Trumpot letiltják, de a tálibok szóvivője szabadon posztolgathat?”

Mit tudunk tenni az egyre gátlástalanabbá váló Facebook-cenzúra ellen? És miért nem lép semmit az EU? Párkányi Esztert, az Alapjogokért Központ elemzőjét kérdeztük.

A napokban bejelentették:

magyar nyelvű tényellenőrző oldalt indít a 444 és a Qubit kiadója, a Magyar Jeti Zrt. a francia AFP hírügynökséggel² együttműködve.

A portál közölte, mások mellett a szerkesztőségben dolgozik majd Diószegi-Horváth Nóra, a baloldali Mérce volt főszerkesztője, valamint a 444-től érkezik Neuberger Eszter. Az oldalt tehát önálló szerkesztőség látja majd el eredeti tartalommal, ezt főszerkesztőként a szintén 444-es Zöldi Blanka vezeti. A 444 tudatta azt is, hogy a „magyarországi kiadványért a 444-et és a Qubitot is kiadó Magyar Jeti Zrt, a kapcsolódó kutató-munkáért a Hammer Ferenc vezette Media Universalis Alapítvány, a technológiai hátteréért pedig az Epresspack felel majd”.

A Gyurcsány-közeli portál is „megtolja a híreket”

Hammer Ferenc neve többek között onnan lehet ismerős, hogy még júniusban megírtuk: a korábban ellenzéki tüntetések szónokaként is feltűnő egyetemi oktató is részt vesz az Erősítő működtetésében (az ELTE oktatója a Partizán egyik adásában erről maga is beszélt), a közösségi médiában eddig már húszmillió forintért hirdető portál a „független médiumoktól”, így például a Telextől és a Válasz Online-tól átvett hírekkel, valójában ellenzéki üzenetekkel látja el a nyilvánosságot.

Az internetes felület új modellt alkalmaz: nem készít saját tartalmat, vállaltan mások cikkeit, anyagait dolgozza fel, majd hirdeti meg a közösségi médiában. Az elképzelés lényege a felületen olvasható bemutatkozás szerint a következő: „Ha neked, mint olvasónak, szívügyed egy társadalmi, közéleti, kulturális téma, de nem tudod, hogyan hívhatnád fel sokkal több ember figyelmét rá, akkor jó helyen jársz, az Erősítő tud neked segíteni a hangosításban.” 

Úgy fogalmazott, „megtolják” a híreket, ám ezzel lényegében egy mozgalmat is indítanak. Azt azonban a szociológus is elismerte, hogy az olvasó csak az Erősítő szerkesztői által szemlézett és átvett hírek közül válogathat. Márpedig

az oldalt végignézve ez jelen állás szerint azt jelenti, hogy csak és kizárólag az ellenzéki propagandát alátámasztó anyagok jelentik a kínálatot.

A portál stílusában és tartalmában sem nagyon különbözik az ezalenyeg.hu nevű, a DK-hoz, illetve Gyurcsány Ferenchez szintén több szálon is kötödő botrányoldaltól. Az Erősítő adatkezelője egyébként egy Észtországban bejegyzett cég, az Amplify OÜ, melynek ügyvezetője Dessewffy Tibor, Gyurcsány Ferenc bizalmasa (a lenti kép jobb oldalán).

Dessewffy Tibor régi harcostársa a Gyurcsány házaspárnak <br> Fotó: MTI / Soós Lajos

Érdekesség továbbá, hogy ezt a vállalkozást pontosan ugyanarra a címre jegyezték be tavaly decemberben, mint a többszázmilliós forgalmat bonyolító, DatAdat OÜ nevű céget. Dessewfy az utóbbi cég tulajdonosi körében is feltűnik, legalábbis annak magyarországi leányvállalatában. A DatAdat volt az adatkezelője a DK azóta letagadott, a kínai vakcinák ellen hirdetett petíciójának is, amit lapunknak Péterfalvi Attila, az adatvédelmi hatóság vezetője aggályosnak nevezett.

Nagyobb felbontáshoz kattintson jobb egérgombbal a képre, majd válassza a „Kép megnyitása új lapon” opciót!

Mindebből egy komoly, az internetes nyilvánosságra befolyást gyakorló, kifejezetten Gyurcsányhoz, illetve bizalmi köréhez köthető céghálózat rajzolódik ki (lásd: fenti kép – bővebben ide kattintva), aminek egyik eleme az Erősítő. Mindez az ellenzéken belül a DK és elnöke pozícióját erősítheti majd.

¹ Így köthető a 444.hu Soros Györgyhöz

Visszatérve a „tényellenőrzésre”: míg Hammer Gyurcsányhoz köthető, a 444.hu portál kiadója is érdekes kapcsolatokkal rendelkezik. Még 2016-ban születésnapi interjút adott a Kreatívnak Uj Péter, a 444 főszerkesztője. Az akkor három éve indult lap alapítójával készült beszélgetés során kiderült: körülbelül a portál indulása után egy évvel „fél millió dolláros tőkebevonással húszszázalékos tulajdonrészt vásárolt a Magyar Jeti Zrt.-ben a Digital News Ventures nevű amerikai befektetési alap. Ez az alap az MDIF (Media Development Investment Fund) részeként működik”, amely a Soros-hálózat része.

Honnan lehet tudni, hogy az MDIF a Soros-hálózat része?

– az alap Soros pénzéből jött létre; nem piaci alapon működő befektetési alap, hanem egyéb szempontok szerint döntő nonprofit szervezet;
– az Open Society Foundation egyik legnagyobb támogatottja; 2005 és 2009 között az MDIF (akkor még MDLF) kapta a legtöbb, több mint 15 millió dollárnyi támogatást a Soros-féle Open Society Institute-tól;
– a 444 kiadójának egyik vezető tisztségviselője, Marie Nemcova, a 444 kiadójának az MDIF által delegált egyik igazgatósági tagja 1994-től 1998-ig a prágai Soros-alapítvány programigazgatója volt.

Bővebben az alapról ide kattintva olvashat.

² Ezt érdemes tudni az AFP hírügynökségről

Lapunk korábban riportot közölt  például arról, hogyan is működik és kik állnak a Facebook és az AFP hírügynökség együttműködésében fenntartott tényellenőrző mechanizmus mögött.

Megtudtuk azt is, hogy a magyar nyelvű Facebook-tartalmakra egyelőre egyetlen tényellenőrt állítottak rá, ő pedig Záborszky Ede újságíró, az Index korábbi munkatársa, akit interjúnkban új munkájáról és az azzal kapcsolatos dilemmákról is kérdeztünk.

Hogyan működik a facebookos tényellenőrzés a valóságban? Mit szűrnek és mit nem, s mi lesz a vélemények kezelésével? Ide kattintva olvashatja interjúnk Záborszky Edével, a Facebook magyarországi tényellenőrzését végző AFP-munkatárssal!

A fentiek alapján tehát elmondható: baloldali portálok újságíróival indul „tényellenőrző” oldal, amelynek kapcsán együttműködőként a Gyurcsány Ferenchez több szálon köthető Hammer Ferenc, a Trump bejegyzését törlő Facebook tényellenőrző partnere, de még a Soroshoz köthető 444 is feltűnik majd.

Az Erősítő mellett alighanem a „tényellenőrző” oldalnak is komoly szerepe lesz a baloldalon az előttünk álló választási kampányban.

Nyitókép fotóinak forrása: MTI, Wikipédia. Szerkesztés: Mandiner 

 

Összesen 117 komment

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.

Rájöttek, hogy az igazi kommunizmus nem a tőke ellen van, hanem pont a filantrópokkal karöltve nyerhet.
Vajon ennek a pszeudovallásnak még hány dobása lesz/lehet?

Neuberger Eszter az ELTE Média és Komunikáció tanszékén diplomázott, majd jött egy csipet CEU, aztán az inasévek az Abcúgnál, mesterképzés a 444-nél és közben díjesők: Fejlesztési Újságírói Díj, A szegénységről méltósággal! díj, Minőségi Újságírásért Díj.

Eszterünk a cigányok-hajléktalanok apostola, könnyeztető cikket írt többek között a Kanadába tántorgó cigányokról, amiben ilyen erős részek vannak:
"Anita, férje és négy gyerekük 2015 februárjában érkeztek Torontóba, egészen pontosan a korábbi lakóhelyükön, a számozott utcákon tartott 2014 decemberi rasszista felvonulást követően. Megelégelték, hogy szélsőjobboldali csoportok – részben a fideszes városvezetés romákkal szemben kirekesztő nyilatkozataitól felbátorodva – akkoriban célba vették a miskolci romákat...
A Kanadába érkező roma családok felnőtt tagjai nagyon nehezen sajátítják el az angol nyelvet. Ahogy egy negyvenes éveiben járó roma férfi, Ernő fogalmazott: “ennyi idős fejjel már képtelen az agyam az idegennyelvet befogadni.”
Ernő szakmája eredetileg tetőfedő-bádogos, Magyarországon mindig volt valami munkája ezen a területen, itt azonban a nyelvtudás hiánya miatt választhat: vagy alkalmi segédmunkát vállal, vagy nem dolgozik. Esetleg még a “vasazás” lehet jövedelemszerzési forrás. Úgy hallottuk, Torontóban ezzel ugyanúgy több roma foglalkozik, mint itthon."
Szóval a kijelölt feladatra maximálisan alkalmas ez a beszélőnevű aktivista picsa...

Mi a bajod, nem tudsz olvasni? Lefordítom: egy balliberális cenzúragép fogaskerekeit mutatták be neked, egy óvodás is összepattint belőle egy politikai örökmozgót...

És vajon miért Észtországban hegyeztették be a cégüket?
Hát nem magyarok ezek?

A nemzetközi spekulánstőke ALAPVETŐ ÉRDEKE
a társadalmak, az emberi közösségek szétzilálása, ugyanis
a spekuláns nemzetközi tőke profitot a természetes emberi közösségek
MEGBONTÁSA RÉVÉN ÁLLÍT ELŐ, csak és kizárólag ez a spekulánsok termelőeszköze.
Szemben a munka alapú termelőtőke érdekeivel, amelynek alapvető érdeke a társadalmak stabilitása.
Hosszú távú, örök stratégiára van szükség az európai fehér civilizáció védelmében.
A harc ellenünk, amit elfajzott zsidók folytatnak ugyanis: soha nem ér véget.
Kétezer éve kezdték és egyre szemtelenebbek.
Sohasem fogják abbahagyni az aljasságaikat, ennélfogva az ellenük folytatott harcnak sohasem lehet vége.
Örök harc az elfajzottzsidó-dominancia ellen: ez a titok, hogy életben maradjunk.

Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés