A szerző a Mandiner lapigazgatója, hetilapunk főszerkesztője
Nehezen tudnék a magyar film történetéből abszolút kedvencet megnevezni. Nem azért, mert nincsenek világszínvonalú csúcsteljesítmények, hanem inkább azért, mert számos szempont szerint lehet rangsorolni az elmúlt százhúsz év filmes termését. Az én szubjektív listám ezért részben objektív: olyan filmek szerepelnek rajta, amelyek arra tettek kísérletet, hogy ideológiailag terhelt időszakban is segítsenek minket a tisztán látásban és történelmünk bizonyos epizódjainak megértésében.
A Cseres Tibor regényét feldolgozó, 1966-os Hideg napok a magyar honvédség 1942-es újvidéki vérengzését beszéli el feszült és feszes dramaturgia mellett. Kovács András hátborzongató filmjében olyan színészek alakítják a fő karaktereket, mint a színészóriás Latinovits Zoltán, Darvas Iván, Szirtes Ádám vagy Avar István. A Büky őrnagyot alakító Latinovits játéka mindent felülmúló, a partizánellenes tisztogató műveletnek induló tömeggyilkosság a főtiszt feleségét is magával sodorja. A magyar hadsereg második világháborús bűneivel való szembenézés illeszkedett a hivatalos ideológiába, de a Hideg napok forgatókönyve – híven az alapul szolgáló regényhez – túllépett a propagandán. A kiszolgáltatottság, a véletlen, a tehetetlenség, az egzisztenciális szorongás került mozivászonra, ami alkalmas volt arra, hogy tovább is vezesse a nézőket a történelmi igazság keresésében. Talán mindez annak is köszönhető, hogy a film a Mafilmnél készült, amelynek vezetője ekkoriban
a történelmi tisztánlátás elkötelezett gondolkodója, Nemeskürty István volt.