Aluljárófelújításra is a kormánytól kérnének pénzt Karácsonyék

2021. március 30. 7:00
Tavaly februárban megígérte a 3-as metró aluljáróinak felújítását a főpolgármester, helyettese most előterjesztést készített két állomáshoz, ám a folyamat jócskán elhúzódhat. Ráadásul a szükséges fedezetet ezúttal is a kormánytól várná a főváros. A tét egyébként végeredményben az akadálymentesítéshez kötött vonalrekonstrukció uniós támogatása.

Végre lép a főváros az M3-as metróvonalon lévő aluljárók felújítása ügyében, ám csak két állomás esetében, az amúgy is csúszásban lévő program befejezésére pedig még éveket kell majd várni – értesült a Mandiner.

A Fővárosi Közgyűlés napirendjén megjelent egy Tüttő Kata által jegyzett előterjeszté, amelyben az MSZP-s főpolgármester-helyettes asszony arra tesz javaslatot Karácsony Gergelynek, hogy különleges jogkörével élve mihamarabb hagyja jóvá a Határ úti és a Göncz Árpád városközpont állomásokhoz kapcsolódó gyalogos aluljárók felújításának, illetve teljes akadálymentesítésének kivitelezésére vonatkozó feltételes közbeszerzések elindítását. Ha így tesz, azzal

zöld utat ad a programfelelős BKK-nak az eljárások lefolytatására

az előterjesztésben részletezett tartalommal.

Megírtuk: a még a Tarlós-érában megkezdett, jelenleg is zajló – igaz, azóta jócskán megdrágult – metróprojekt keretében felújítják az alagutat és az állomásokat, ám ahhoz, hogy végül a metróvonal teljesen akadálymentes legyen, egyes aluljárókat is külön program keretében kell átépíteni. Ez utóbbi feladat gazdája a BKK, míg a metrórekonstrukciót alapvetően a BKV viszi. (A teljes akadálymentesítés azt jelenti, hogy a metró minden állomásán, a szerelvényből kilépve a mozgáskorlátozottak számára is elérhető az utcaszint.)

Tarlósék előkészítették, Karácsonyék halogatják

Határozati javaslatában Tüttő elismerte: a Fővárosi Közgyűlés döntése nyomán a BKK már 2015-ben elkezdte az előkészítést, 2016 tavaszán a tervezési szerződést is aláírták. 2017 novemberére elkészültek a kiviteli bírálati tervek, 2019 áprilisára pedig a végleges kiviteli tervek és a tender dokumentáció is rendelkezésre állt.

Ahogy arról szintén beszámolunk: a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsának 2020. február 27-i ülésén, tehát

több mint egy évvel ezelőtt a főváros, azaz Karácsony Gergely megígérte a program elindítását.

Konkrétan azt, hogy a BKK útján lefolytatja a szükséges feltételes közbeszerzési eljárásokat, majd a „beérkezett ajánlatok ismeretében, a beruházáshoz kapcsolódó döntéseket újra napirendre veszi”. Ez még mindenképp jócskán odébb van.

Tüttő határozati javaslatában kitér arra is, hogy a BKK és a BKV arra jutott, a Határ úti és a Göncz Árpád városközpont megállók aluljáróinak felújítása „elsődlegesen indítandó feladat”. Az eljárás „halaszthatatlanságát” az előterjesztés mellékletétét képező, Karácsonynak címzett levél is alátámasztani hivatott. Hivatkozva arra, hogy a „tárgyi kivitelezési feladatok elengedhetetlenek az M3 metróvonal teljeskörü akadálymentesítéséhez, így szükséges, hogy a folyamatban lévő M3 metróvonal infrastruktúra rekonstrukciója projekttel együtt valósuljanak meg”.

Pénzért ismét a kormányhoz folyamodhatnak

Mindez szorosan összefügg a még Tarlós István főpolgármestersége idején a Városháza és a Mozgáskorlátozottak Országos Egyesületeinek Szövetsége (MEOSZ) között létrejött megállapodás teljesítésével. Továbbá – ahogy arra korábbi cikkeinkben ugyancsak felhívtuk a figyelmet, s most lényegében az MSZP-s főpolgármester-helyettes is elismeri – az uniós támogatásnak szintén feltétele a teljes akadálymentesítés.

Korábban egyébként a folyamatos csúszás miatt megkerestük a BKK-t, s azt írták, a „közbeszerzési eljárások indítását a BKK Zrt. igazgatósága hagyja jóvá, terveink szerint a márciusi rendes ülésén”. Ezek szerint erre legfeljebb áprilisban kerülhet sor.

További adalék: a javaslat szerint a „Főváros, illetve a BKK Zrt. támogatásra irányuló igényt kíván benyújtani a fedezet központi költségvetésből történő biztosítása érdekében”. Vagyis forrásért a kormányhoz folyamodik majd.

A helyzet tehát összefoglalva a következő: a Tarlós-adminisztráció letárgyalta és előkészítette az M3-as metróvonal aluljáróinak felújítását, összhangban az amúgy is elkezdett vonalrekonstrukcióval, Karácsony ennek megvalósítására több mint egy éve ígéretet tett, majd most két állomás tekintetében végre döntés születhet a közbeszerzési eljárásról, úgy, hogy a szükséges pénzt a kormánytól várja a főváros.

 

Muszáj rámutatni arra is, hogy továbbra is csupán két aluljáró felújításáról van szó, noha azt az előterjesztés is elismeri, valamennyi objektum katasztrofális állapotban van, évtizedekkel ezelőtti átadásuk óta legfeljebb részleges karbantartási munkákat végeztek rajtuk a 3-es vonalon. Kissé komikus egyébként, hogy a Miniszterelnökséggel való tárgyalásokra

a főpolgármestert végeredményben a főpolgármester által hozott határozat fogja „felkérni”.

Fontos kitérni arra is, hogy egyébként időközben a teljes akadálymentesítés a drasztikus csúszástól függetlenül is veszélybe került. Az amúgy száz százalékban uniós és állami forrásból megvalósuló, mintegy 220 milliárdos alagútfelújítás tavalyi, 9,5 milliárdos drágulását ugyanis a Világgazdaság információi szerint a BKV Zrt. belső átcsoportosítással próbálja kigazdálkodni. Úgy, hogy öt aluljáró akadálymentesítésére elkülönített költségsort egymilliárddal csökkentené.

A Népliget metróállomás díszburkolatát építik szakemberek az M3-as metró felújítás alatt álló déli szakaszán 2020. május 13-án (MTI/Máthé Zoltán)

Ha nem teljes az akadálymentesítés, abból forrásvesztés és per is lehet

Csakhogy, mivel az uniós támogatási szerződés feltétele a teljes akadálymentesítés, ha e körben változik a műszaki tartalom, azt más úton kell megoldani. Alighanem ezért kerülhet sor most a BKK által vitt aluljáróprojekt jócskán megkésett beindítására annál a két állomásnál, ahol a műszaki tartalom ezt elengedhetetlenné teszi. Vagyis

Tüttő határozati javaslata akár annak beismerésként is értékelhető,

hogy az alagúti szerződés többletforrásainak biztosítása mégiscsak érinti a metróprojekt – akadálymentesítési – műszaki tartalmát. Ezt korábban ugyebár korábban cáfoltak, bár azt nem közölték, hogy a metróprojekt költségkeretében hol találtak másutt szabadon felhasználható forrást.

A MEOSZ amúgy korábban jogi lépéseket is kilátásba helyezett a teljes akadálymentesítés elmaradása esetére. A Fővárosi Önkormányzat erre fogadkozott, hogy az mindenképp megvalósul. A mostani indítvány egy lépést jelent a jó irányba, ám a finanszírozás továbbra is tisztázatlan, ahogy az is, mikor kezdődhetnek meg a munkálatok.

A közbeszerzési eljárás lefolytatása akár félévet is igénybe vehet,

a források biztosításáról pedig legkorábban ezt követően, az ajánlatok ismeretében születhet döntés. Viszont addig elő is kell teremtenii ezt a pénzt – ahogy Karácsonyék szokták, láthatóan újfent a kormánytól követelik majd. A többi aluljáróról pedig egyelőre szó sem esik. A kifejezetten rossz állapotban lévő Határ úti állomásról egyébként megkérdeztük az ellenzéki előválasztáson induló baloldali politikusokat, ám nem lépte át az ingerküszöbüket az ügy. 

nyitókép: Tüttő Kata főpolgármester-helyettes beszél, mellette Karácsony Gergely főpolgármester a koronavírussal kapcsolatos fővárosi intézkedésekről tartott sajtótájékoztatón a Főpolgármesteri Hivatal udvarán 2020. március 12-én. (MTI/Mónus Márton)

Összesen 187 komment

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.

Másfél év -
Nulla munka -
Sok Facebook -
Sok vádaskodás -
Sok gyalázkodás -
Ennyi Karácsony és csapata.

Karácsony hivatalosan felkéri saját magát a tárgyalásra:-))))
Nem tudom, eleget tesz-e a felkérésnek?

Eleinte nem nagyon látszik a különbség, aztán ahogy telik az idő mind
markánsabb lesz. Karácsony Gergő szép lassan keresztbe fordul a
Szuezi csatornában.

,,Az M3-as rekonstrukciója az 1,9 milliárd forintos tervezési díjon kívül 217,4 milliárd forintba kerül. Ebből 172,7 milliárd uniós pénz, 44,7 milliárdot pedig a központi költségvetés finanszíroz. A Swietelskyvel kötött szerződés értéke 47,8 milliárd forint.

Brüsszel még 2018 februárjában azért függesztette fel az M3-as támogatási igényének elbírálását, mert kevesellte a mozgásukban korlátozottakra vonatkozó vállalásokat.

Az Európai Bizottság nem kérte mind a húsz állomás akadálymentesítését, de egy koncepció kidolgozására kötelezte Budapestet. Ezt az akkori városvezetés a Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetségével (MEOSZ) aláírt együttműködéssel váltotta ki, amelyben 5,6 milliárd forintnyi vonatkozó műszaki tartalomra tett vállalást. Ebből az eredeti tizenkettőhöz képest plusz nyolc megálló akadálymentesítése történne meg 2023-ig.,,
https://www.vg.hu/vallalatok/k..

A fenti adatokból azt látjuk, hogy a rekonstrukció forrása 69 %-ban uniós támogatás és 21 %-ban a központi költségvetés támogatása. A Fővárosnak nincsen benne pénze, holott a beszedett helyi adók nem a működésnek lenne a forrása, hanem a város fejlesztésnek.
Egyébként ha forráshiány van a Főváros költségvetésében, akkor nem kellett volna emelni az önkormányzat dolgozóinak a javadalmazását, jutalmazását, a slepp építését és akkor jutna forrás az akadálymentesítésre is.

TARLÓS " halogatta a hid felújitását és mindig talált kifogást."
A kifogások között csak egy: a metró-felújítás árából a Lánchidat 15-ször lehetett volna felújítani.
Ezért nem győzhettek, mert primitívek vagytok, ráadásul: aljasok.

Nagyon hamis az érvelésed.
Az önkormányzatok működéséhez szükséges forrásokat a központi költségvetés normatívák figyelembevételével biztosítja. A helyi adók pedig az önkormányzatok beruházásnak, a terület fejlesztésének a forrása lenne, azonban nagyobb részét felhasználják a működésre és a fejlesztéseket a központi költségvetés biztosítja. A központi költségvetésben viszont benne vannak azok az önkormányzatok, ahol nincs, vagy nagyon minimális az iparűzési adó kivetése. A iparszerkezet a városokban, megyeszékhelyekben, fővárosban van jelen, a működési területek azonban az ország egészére terjed. Másként fogalmazva a bevételeik 3200 településről származnak. Akkor az az igazságosság - ez nem szolidarítás - ha az összes település részesedik ebből az adónemből befolyt bevételekből.
Mivel a területi iparszerkezet és ennek fejlesztése az önkormányzatok 30 %-a kapcsolatos, ezért az uniós támogatásokból is nagyobb részarányban részesednek.
Nem véletlen, hogy a legfejlettebb a budapesti régió és legelmaradottabbak a keleti régiók.

Az elmúlt évek során sok feladat az önkormányzatoktól átkerült a kormányzathoz. Ebből az is következik, hogy ezeknek a forrásai a központi költségvetésben jelennek meg és ennyivel csökken az önkormányzati költségvetés.

,,Mondjuk a vendéglátós, aki zárva van, nem is tudna adót fizetni,,

Nagyon sok vendéglátós egység működik. Igaz csökkentett kapacitással, elvitelre, vagy saját maguk szállítják ki, online rendelésre. Az adózás felfüggesztése pedig csökkenti a költségeiket
Ugyanakkor ha megtartják a dolgozóikét pályázhatnak bértámogatásra.

:DDDDDDDDDD

Micsoda logika!
Látom te is azokhoz a kiváló pénzügyi zsenikhez tartozol, akik hitelből is tudnak takarékoskodni.
Szerinted a központi költségvetés feladata, hogy a fejlesztéseket finanszírozza, az önkormányzatok feladta pedig az ebből származó több bevételeket elköltse?
Te lennél Karácsony egyik tanácsadója?

,,Ha éppen le nem nyúlja, nem nyújt be rá inkasszót Karibaba, vagy valamelyik a 40+ rablóból.,,

Na ja!
Ez a másik téma.

Karácsony Gergely főpolgármesternek egy jegynyomda is kevés lenne. A költéshez, meg a Facebookozáshoz nagyon ért.

Na, megint a szokásos Karácsony trademark, a permanens nyafogás közbeni pénzlejmolás.

Azért, hogy a hülyék úgy érezzék: kérdezniük kell...

A töredéket oszt vissza, megszüntette, elvonta, megfelezte igazsága annyi:
Budapestnek 2020-ban gyakorlatilag ugyanannyi pénze volt, mint 2019-ben. (A mínusz 8 milliárd pontosan 3%-os csökkenést jelent, ami az államadósság-növekedésével összevetve NULLA VÁLTOZÁSKÉNT értelmezhető.)
ha nem hiszed, nézd meg a költségvetését.
"Fővárosi Önkormányzat 2019-es összevont költségvetése: költségvetési bevételét 266 milliárd 39 millió 233 ezer forintban, kiadásait 380 milliárd 58 millió 282 ezer forintban állapítja meg. "

"Budapest Főváros 2020. évi összevont költségvetésének
a) költségvetési bevételeit 258 454 718 ezer Ft-ban,
b) költségvetési kiadásait 442 154 448 ezer Ft-ban,"
HATÁROZTA MEG.

Olyan hüle vagy, mint hat pár rendőrcsizma.
A lényeg:
2019-ben Tarlós alatt Bp. költségvetési bevétele 266 milliárd 39 millió 233 ezer forint "

"2020-ban, Karácsony alatt Bp. költségvetési bevétele 258 454 718 ezer Ft."
Ha valaki ezen rugózik, 8 milliárdon, %-ban 2-3 %, járvány-összeomlás idején mint te, az vagy nagyon hüle, vagy nagyon szemét.

Annyi lesz, amennyit tervez, +- 3%.
Ez a bandátoknál 100 milliárdos kivéreztetés, ennyit tudtok, pedig neked átfogóan kellene látni a helyzetet.

Pár hónapja utánanéztem, 20-ban Karácsonynak 2, azaz kettő milliárddal volt kevesebb a pénze, mint 19-ben tarlósnak.

Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés