Igazából tudtam, hogy váltanom kellene országot
Ehelyett ott rohadtam szinte minden magyar tévécsatornánál.
Márciusi ülésén dönthet a BKK igazgatósága a régóta halogatott metróaluljáró-felújításokról, ám hogy a munkálatok mikor és mennyiből kezdődhetnek, továbbra is tisztázatlan. A programra épp egy éve tett ígéretet Karácsony.
A 3-as metróvonalhoz kapcsolódó aluljárók felújítását külön program keretében végezné el a BKK, illetve a főváros. Ennek elindítására azonban egyelőre nem került sor, s megkeresésünkre a Fővárosi Önkormányzat sem nyilatkozott még arról, mikorra tervezik – írtuk még február elején.
Pedig Karácsony Gergely tavaly februárban, a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsának ülésén, majd
A Tarlós István vezette előző kurzus által e célra 2020-ra előirányozott, mintegy 9 milliárd forintot a jelenlegi főpolgármester előbb zárolta, majd el is vonta. A 2021-es büdzsébe pedig mindössze egy általános aluljáró-felújítási sor került be, 600 millió forintot alig meghaladó összeggel. Ez jelen állás szerint egyetlen aluljáró akadálymentesítésére sem lenne elég.
Forrásvesztést is okozhat a késlekedés
Ráadásul a halogatás miatt akár jelentős forrásoktól is eleshet Budapest. Ez a program ugyanis nem csupán rendezettebb és korszerűbb, Budapesthez méltóbb aluljárókat eredményezne, hanem a metróvonal felújításához szükséges, teljes akadálymentesítéshez is elengedhetetlen. A teljes akadálymentesítés azt jelenti, hogy a metró minden állomásán, a szerelvényből kilépve a mozgáskorlátozottak számára is elérhető az utcaszint.
Ez utóbbi feltétel teljesítésére pedig nem csupán a Tarlós István előző főpolgármester és a Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetsége (MEOSZ) között született, a folyamatos egyeztetéseket és a döntésekbe való bevonást is előíró megegyezés kötelezi a fővárost, hanem információink szerint a teljes metróprojekt uniós finanszírozási kritériumrendszere is.
Tervek és tervek
Megkerestük ezért a BKK-t, hol tart a teljes akadálymentesítéshez is elengedhetetlen aluljáró-felújítások ügye. Ez különösen is a Göncz Árpád Városközpont és a kifejezetten lepusztult állapotban lévő Határ úti objektumok esetében fontos kérdés.
Mint írták, a BKK nyílt közbeszerzési eljárások indítását tervezi e két megállóhoz kapcsolódó, fővárosi tulajdonú gyalogos aluljárók felújítási és a felszín akadálymentesítési munkáira.
„Az eljárások indítását a BKK Zrt. igazgatósága hagyja jóvá, terveink szerint a márciusi rendes ülésén.
Ezt követően jelentetjük meg az eljárásokat az elektronikus közbeszerzési rendszerben. Az aluljárók és a felszín akadálymentesítése a tervek szerint az M3 metrófelújítás, illetve a BKV Zrt. által végzett peronok akadálymentesítési munkáival összhangban, azt kiegészítve zajlik majd” – részletezték.
Tehát döntés, konkrét előrelépés továbbra sincs, noha – mint fentebb jeleztük – e munkálatokra Karácsony éppen egy éve tett ígéretet. Talán ebben a hónapban lesz.
Tisztázatlan finanszírozás
Rákérdeztük a BKK-nál arra is, mennyi forrás áll rendelkezésre a projektre, tekintve, hogy a fővárosi büdzsében bizonyosan nem terveztek be elég támogatást erre a célra. „A kivitelezési munkák fedezetének biztosításáról a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa dönt. A forrás részben fővárosi, részben állami” – kaptuk meg a szűkszavú, lényegében kitérő választ.
Arra pedig, hogy mikor kezdődhet a munka, s mikorra tervezik az átadást, a következőt írták: „Amennyiben a közbeszerzési eljárások eredményesen zárulnak,
szerződéskötés a nyár végére várható.
A szerződések megkötéséhez az szükséges, hogy mind az állami, mind a fővárosi források rendelkezésre álljanak, és azt a Fővárosi Közgyűlés döntése is alátámassza. A tervezett átfutási idő a munkakezdéstől számítva másfél év.”
Aggályos átcsoportosítások
Visszatérve a MEOSZ-ra: megírtuk, az érdekvédő szervezet korábban jogi lépéseket is kilátásba helyezett, miután kiszivárgott, hogy a megnövekedett kivitelezési költségek miatt a Főváros a mozgáskorlátozottakon spórolna, a Világgazdaság szerint a BKV olyan mértékben csökkentené az érintett aluljárók akadálymentesítésére a metróprojekt költségvetésében előirányzott összeget, hogy abból már nem lenne megoldható a fentebb jelzett uniós kritérium teljesítése. A Városháza ezt cáfolta, ám konkrét választ nem adott arra, ez mi árán valósul meg, és ami legfontosabb, arra sem, hogy ténylegesen mikorra.
A teljes metróvonal-rekonstrukció egyébként összesen csaknem 220 milliárd forintba kerül, ebből 172,7 milliárd az uniós támogatás, a fennmaradó részt a kormány biztosítja a központi büdzséből. Maga a metróprojekt a Fővárosi Önkormányzatnak egyetlen forintjába sem kerül.
nyitókép: Karácsony Gergely főpolgármester, mellette Bolla Tibor, a BKV Zrt. vezérigazgatója és Tüttő Kata városüzemeltetésért felelős főpolgármester-helyettes egy szerelvényben a 3-asmetróvonal felújított déli, a Nagyvárad tér és Kőbánya-Kispest közötti szakaszának átadásán a megújult Határ úti állomáson 2020. október 22-én. (MTI/Máthé Zoltán)