A minap a Metropol számolt be arról, hogy a 3-as metró Határ úti állomásához kapcsolódó aluljárójába ismét beköltöztek a hajléktalanok. Olvasói közlések alapján arról írtak, hogy az utazónak szinte görcsbe rándul a gyomra, amikor áthalad a lepusztult területen. A tragikus állapotok sajnos nem egyedülállóak, egyértelmű, hogy
szinte az egész vonalon szükség lenne az aluljárók rendbetételére.
Bár maga a 3-as metró felújítása – ami természetesen tartalmazza az állomásokat is –, ha némi csúszással és drágulással (erre még visszatérünk!), de halad, a metróvonalhoz kapcsolódó aluljárók felújítását külön program keretében végezné el a BKK, illetve a főváros. Ennek elindítására azonban egyelőre nem került sor, s megkeresésünkre a Fővárosi Önkormányzat sem nyilatkozott még arról, mikorra tervezik.
Elszállt ígéretek
Pedig Karácsony Gergely tavaly februárban, a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsának ülésén, majd
határozatban megerősítve vállalta, hogy elindítja a programot. Nem tette.
Árulkodó körülmény ugyanakkor, hogy a Tarlós István vezette előző kurzus által e célra 2020-ra előirányozott, mintegy 9 milliárd forintot a főpolgármester előbb zárolta, majd el is vonta. A 2021-es büdzsébe pedig mindössze egy általános aluljáró-felújítási sor került be, 600 millió forintot alig meghaladó összeggel. Ez jelen állás szerint egyetlen aluljáró akadálymentesítésére sem lenne elég. Összehasonlításképp: a Dózsa György úti állomás esetében csaknem 2 milliárdért szerződött le a BKV tavaly év végén erre a munkára. A fővárosi Fidesz-frakció hiába próbálta meg feltornászni a keretet, a városvezetés lesöpörte a a módosító javaslatot. Ez ellentmond a Városháza 444-nek adott szűkszavú tájékoztatásának, ami minden érdemi kapaszkodó nélkül mindössze annyit közölt, hogy a Göncz Árpád városközpont (korábbi nevén Árpád híd) és a Határ út állomásokhoz kapcsolódó aluljárók felújítására vonatkozó közbeszerzési eljárás előkészítés alatt áll.
Kétségtelen: beütött a koronavírus-járvány, ám a halogatás miatt akár jelentős forrásoktól is eleshet Budapest. Ez a program nem csupán rendezettebb és korszerűbb, Budapesthez méltóbb aluljárókat eredményezne, hanem a metróvonal felújításához szükséges, teljes akadálymentesítéshez is elengedhetetlen. (A teljes akadálymentesítés azt jelenti, hogy a metró minden állomásán, a szerelvényből kilépve a mozgáskorlátozottak számára is elérhető az utcaszint.)