és az egyik nap netán azon veszi észre magát, hogy ősembernek öltözve dulakodik a rendőrökkel a Capitoliumban.
A Moderációs Minisztérium élén, mindenkitől elzárt felhőkakukkvárjaikban, napfényes irodáikban, a kaliforniai langymeleget élvezve pedig ott vannak a mai O'Brienek, az új kor kommunikációs csatornáinak urai, a Legbelsőbb Párt tagjai, akik lassan, tépelődve, de mégis csak elkezdték maguknak vindikálni a jogot, hogy eldöntsék, milliárdnyi világ körüli felhasználójuk sok százmilliárd kontentjéből mi számít a nagybetűs igazságnak és mi nem, s mi maradhat fenn önmaguk és az utókor számára és mi nem. Nincs szükség már arcon taposó csizmákra, fizikai megsemmisítésekre és végleges lelki megtörésekre sem. Csak egyszerű, virtuális törlésekre, problem solved.
Régóta gondolom, hogy mai világunk nagyjából az 1984 és a Szép új világ univerzumának keveréke, és – szerencsére, a mi nyugati civilizációnkban legalábbis – több benne az elhülyítő szórakoztatáson, kellemes jóléti leszedáltságon alapuló rendszer-elem, mint a pőre elnyomás. Azt a világ más részeinek tartják fenn.
De e két alapműhöz egyre inkább csatlakozik a Black Mirror is, ha a mai világ jelenségeire akarunk magyarázatokat találni: a brit alkotók filmes antológiasorozata ugyan kultusznak örvend szűkebb körökben, de megérdemelné a meg nagyobb ismertséget. A 2011-ben, immár tíz éve indult filmes sorozat arról szól, hogy az elmúlt egy-két évtizedben megszülető, életünkhöz hozzá tapadó technológiák, kommunikációs eszközök és minden egyéb kütyük a közeli jövőben hogyan formálhatják tovább az életünket, egyénekét, közösségekét, nemzetekét – a rossz irányba. Aki még nem látott Black Mirror-epizódokat, hajrá, kezdjen bele.
A tízéves Black Mirror közeljövője ugyanis, úgy tűnik, már itt van, ebben élünk.