A rabszolgatartás és az abortusz egyaránt olyan társadalmi rossz,
amit a múltból örököltünk és a két rendszernek valójában mindenki áldozata (főleg a tudatlanság és gazdasági-társadalmi rögeszmék, kényszerek, mechanizmusok által, és persze sok másféleképpen). És míg a rabszolgaság esetén teljesen egyértelmű, hogy például ki tekinthető egy rabszolga tulajdonosának, egy abortusz elvégzését nem tudjuk egyértelműen egyetlen személyhez kötni: egyszerre az azt elvégző orvos, az anya, a valahol levő apa, a rokonság, a jogalkotó, és talán még sokan mások ügye. Másrészt teljesen félrevezető az a megközelítés, miszerint az abortuszon átesett nők az abortusz fő támogatói lennének, vagy annak feltételezése, mintha a nők többsége bármilyen elvi megfontolás alapján választaná az abortuszt. Ahogy a rabszolgaság eltörlésének ellenzői is lehettek olyanok, akiknek nem volt rabszolgája (például azért, mert éppen szerettek volna maguknak rabszolgát, vagy mert azon a véleményen voltak, hogy „Ne bolygassuk ezt a témát. Ez a déliek ügye.”), rabszolgatartók is szép számban támogatták a rabszolgáság eltörlését (például csak örökölték a rabszolgákat, maguk pedig emberjogi megfontolásból, vagy gazdasági racionalitásból foglaltak állást), ugyanúgy gondoljhatják ma is abortuszon átesett nők, hogy nem természetes, hogy az abortuszra, mint valami előzetesen kalkulált társadalmi járulékos veszteségre tekintünk, és vice versa vannak olyan nők is, akik maguk soha nem fognak abortuszra kényszerülni, de mégis úgy gondolják: „A kevésbé szerencséseknek azért meg kell hagyni ezt a lehetőséget.”
A közvélemény, a sajtó és a politika egészének bőven van mit átértékelni az abortuszról, pontosabban a magzati életek védelméről.
A szerző középiskolai tanár, történész doktorandusz és aggódó apa