A nyílt társadalom híveinek egymásra történő folytonos és körkörös át- és visszahivatkozása bevett „szakmai eszköz”, ebben nincs semmi meglepő, ezt professzionális módon építették ki: befolyásolási eszköztáruknak ez egy erős eleme. A CEU-s oktatók a Freedom House, az Amnesty International, a World Justice Project vagy a nemzetközi IDEA intézet anyagira hivatkoznak, melyek mind kapcsolódnak a nyílt társadalom hálózatához, de állításaikat alátámasztandó, citálják a New York Times, a Washington Post vagy az Economist írásait is. És persze a Bizottság, az EBESz meg az Európa Tanács dokumentumait – csak hogyha megnézzük ezeket, akkor azt kapjuk, hogy ezen intézetek, újságok és szervezetek lábjegyzeteiben szintúgy egymásra, illetve CEU-s véleményekre mutató linkek vannak. A kör zárt és belterjes, de a kívülálló számára „szakmainak nagyon megalapozottnak” tűnik. Pedig egyszerűen arról van szó, hogy a szóban forgó személyek és szervezetek elkötelezettek egy adott, liberális, kozmopolita, progresszív értékrendszer mellett, mely az egymással végül valahol fuzionáló nemzetközi entitások fokozottabb hatalomgyakorlásában látja a „Jó rend” alapját. A „jogállamiság” homályos fogalmának „konkretizálására” tett erőszakos kísérletek azért kiemelten fontosak számukra, mert ebben a varázsszóban látják azt az alapot, melyre hivatkozva az állami döntéshozatal kiszervezhető uniós vagy nemzetközi szintre. Ezzel szemben nekem elvi és gyakorlati kifogásaim vannak, de ha ezt így nyíltan megvallanák, akkor az egy vitára sarkalló helyzet lenne. A probléma viszont éppen az, hogy „szakmainak”, semlegesnek, értékmentesnek állítják be világnézetileg telített fogalmaikat, és azokat akarják indoktrinálni, miközben a másik álláspontot „ideologikusnak” bélyegzik.
Legalitás, jogbiztonság, a független bíróságok rendszere. Azért a jogállamiság egy jól körülírható, meghatározható fogalom, nem?
De, persze, a modern liberális felfogás ezeket igyekszik egzaktul megtölteni tartalommal – már a saját szája íze szerint. A válaszcikk végén ki is lóg a lóláb, hiszen azt vetik a magyar kormány szemére, hogy támadja a „liberális demokráciát”. Tehát ők úgy veszik, hogy a jogállamiság fogalmi kritériuma, normatív tartalma, hogy a különböző társadalmi és jogi kérdésekre csak és kizárólag liberális válasz adható. A jogállam és a demokrácia vagy liberális tehát, vagy nem is jogállam, nem is demokrácia. Nem az az igazi gond számukra, ha egy közjogi rendszerben változás történik, hanem az, ha az nem liberális irányba történik, nem a liberális társadalmi tanítást ülteti át a jogrendbe. Nem arról van tehát szó, hogy az Orbán-kormány aláássa a demokratikus rendet, hanem arról, hogy azt illiberális, a keresztyén szabadság elvein alapuló irányban változtatja meg. Helyesen mutat rá Varga Judit, hogy egyes kérdésekben óriási köztünk a szakadék: Európa keresztyén gyökerei, nemzeti identitás és kultúra, család – egyáltalán a „család” definíciója – vagy migráció és multikulti kapcsán. Persze hogy nem tetszik a nyílt társadalom híveinek, ha egy országban alkotmányos rangra emelkedik a keresztyén kultúra és alkotmányos önazonosság védelme, ha a házasságot férfi és nő kapcsolataként definiálják vagy ha rögzítik, hogy senkinek nem jár menedékjog, csak annak, akinek valóban az az ország az első biztonságos ország.
Egy államnak a világnézeti semlegesség elvén kell működnie, és ha jól értem, a kritika legmélyén az húzódik meg, hogy ezt a feltételt Magyarország jelenleg nem vagy nem mindig teljesíti.
Lehet, hogy a világnézeti semlegesség, illetve ezen keresztül az a tétel, miszerint az állam nem csak az egyénnel, de valójában mindenkivel szemben tűrni köteles, a felvilágosodás korában józan tételezés, illetve követelés volt. „Nagyon megváltozott ez a mese” – mondja a viccben Piroska, mikor a nagymama akarja megenni a farkast. És valóban. Mára a fenti koncepció egész egyszerűen meghaladottá vált, nem tartható – többek között éppen a politikai korrektség, az emberi jogi fundamentalizmus kiterjedt, világméretű ármánykodásának következtében. Míg a semlegesség korábban legalább azt jelentette, hogy „hallgattassék meg a másik fél is”, mára már azt, hogy „hallgattassék el a másik fél”. A semlegességi követelmény számonkérése már önmagában is ellentmondásos – hiszen a semlegesség alapvetően egy liberális érték –, de mostanra ki is fordult önmagából. Neutralitás alatt ugyanis az értendő, hogy a liberális követelményeket illik elfogadni, ami viszont azzal szembe megy, nem. Persze, a véleménynyilvánítás szabadsága felett kontrollt kell gyakorolni, és ha ezt egy Facebook teszi polkorrekt moderálási elvek alapján, az „remek” – ha ezt egy amúgy szabályosan, választásokon felhatalmazást nyert, ám fideszes többséggel megválasztott médiatanács, akkor az minimum „aggodalomra okot adó”. Hogyne, egy alkotmánybíróság szerepe roppantul fontos a fékek és ellensúlyok rendszerében – amíg az egy „láthatatlan alkotmányból” levezeti a liberális demokrácia követelményrendszerét. Ha egy konzervatívabb alkotmánybíróság mondja ki a betelepítési kvóta kapcsán a szuverenitás- és identitáskontroll szükségességét, az pártos összekacsintás a hatalommal. Az államnak világnézeti semlegessége folytán tolerálnia kell mindent, ideértve az egyértelmű identitáspolitika alapján működő szexuális mozgalmak követeléseit is – de az olyan, szintén identitáspolitikai értéktételezés, miszerint „a keresztény kultúra minden állami szerv kötelessége”, már sérelmes. Tehát aki „világnézetileg semleges államot” mond ma, az suba alatt liberális államot akar.