Olvastam Leimeiszter kolléga kiváló írását a mainstream cégek népművelő tevékenységéről, melyben a szerző felteszi a kérdést, miszerint „várhatóak-e további, antropológiai és lételméleti megállapítások a piaci szereplőktől”?
A helyzet az, hogy már rég abban a korban élünk, amikor ezek a megállapítások nemhogy megtörténtek, de
a maguk proli eszköz- és érvrendszerével életünk részét képezik.
Valamelyest erről szól a Greta-jelenség is, amibe igyekeznek mindent beledobni a mostanában legeladhatóbb szlogen, a környezetvédelem örvén – nézz oda, még a KDNP is erőteljesebben figyel a teremtett környezet védelmére –, a propaganda pedig úgy kutyul össze mindent, hogy észrevétlenül téged is berántson.
Tegyünk mellé LMBTQ-jogokat, némi antifasizmust – talán hamarosan tényleg terrorszervezetté nyilváníttatnak, God bless Donald Trump, ha megtörténik –; úgyszólván tehát mindent, amit manapság a progresszió örvendetesnek tart. Ez egy előre megkoreografált, minden lépésében kitalált terv, operettfigurákkal és gigacégekkel. Nota bene, Greta annál a szír kislánynál – emlékeznek, aki az ostromlott Aleppo pincéiből twittelt tökéletes angolsággal – is idegesítőbb termék.
Aztán itt van nekünk a lázadás része is, love is love, felszegett állú kiállás, küzdelem az elnyomással szemben, mi szem szájnak ingere. Csakhogy
ma lázadni annyi, mint totális mértékben megfelelni a multinacionális cégek propagandájának
és a nyugati világot az elmúlt 50 évben teljesen markában tartó kulturális diktatúrának. Kiáll az antifa, maszkos forradalmár a menet elejére és nem érti, mit keres a háta mögött a Coca-Cola és az Apple.
Kedves progresszív-újbaloldali forradalmárok, ti azért küzdötök, hogy eggyel több telefont és italt eladjanak az említett cégek. A profit elősegítői vagytok, a kapitalizmus lakájai. A multik hasznos idiótái. Azon multiké, akik amúgy a profit érdekében örömmel csicskulnak, lásd a világ bizonyos részein zokszó nélkül kivágott meleg jeleneteket a Queen-filmből vagy az Apple kínai és szaúdi trükközéseit.
Napjaink legforradalmibb ideológiája a tradíció melletti kiállás
– mondta a filozófus, és ebben is mennyire igaza volt.
Ám visszatérve a multik hatalmának mibenlétéhez, csak a folyamatos és megállás nélküli befolyásolást látjuk, amit napról napra sikeresebben végeznek. Nem akarsz egy ápolatlan bunkónak tűnni, akit megvetnek a nők? Muszáj lesz ezt a dezodort választanod. Szeretnéd, hogy a barátaid legalább egy kicsit szeressenek? Meg kell venned ezeket a szarokat, hogy egészen biztos lehess benne. No és önmagában a gyermektelenség pártolásával, a szingliség dicsőítésével, az egyedül lenni jó hazug jelszavával mind azt pártolják, hogy megszerezd a szent és mindenekfelett szükséges Terméket. Ugyanis ha egyedül vagy, de minimum is gyerekek nélkül, sokkal többet tudsz magadra költeni, magyarán: nagyságrendileg több ostobaságot rád tudnak tukmálni.
Az elvi alapú és a profit érdekében végzett rombolás kéz a kézben jár, mindkettő részesül a másik érdemeiből, elégedetten lapogatják egymás vállát.
Hosszas évek komoly munkája van abban, ahogy már észre sem vesszük, miként befolyásolnak minket a szórakoztatóipari termékek, a használati tárgyak és a marketing. Dicsőítjük a tárgyakat, úgy és olyan formában, ahogy azt a PR elvárja. Teljesen önként vállaljuk ezt a sorsot és apránként formál át minket a propganda.
Nem magasröptű értekezésekkel és filozófiai távlatokkal, hiszen azokkal nem érnének célt. Éppen csak mindig átlépve a biztosnak hitt határt, miközben cinkosan összemosolyognak veled, hogy ez még belefér? Elfogadható, bevállalod?
Rendben, akkor most egy ideig meghúzzák az új vonalat, aztán még egyszer próbálkoznak,
majd még egyszer, de majd akkor is biztatóan mosolyognak, hogy engedd meg, csak még egyszer, jobb lesz a szagod és szebb a lakásod is. Cserébe nem kérnek mást, csak fogadd el addigi kultúrád, életelveid és életmódod rombolását. Mi ez egy új, divatos termék birtoklásáért cserébe?
Egyszer-egyszer nem jól mérik fel a viszonyokat, és abból keletkeznek olyan botrányok, mint a minapi; de azok sem jelentősek, mert a protestálókkal szemben legalább annyian dafke megveszik a terméket. És ilyen esetekre sok tucatnyi jut, amikor senki nem szól semmit.
Vesztésre állunk, mert a jelenlegi világ szabályrendszere nekik kedvez. Ezzel kénytelenek leszünk megalkudni.