Ez a választók arculcsapása, tízmilliók maradnak képviselet nélkül az EP-ben.
Megint ki fog derülni: Magyarországnak és a jobboldalnak nem igaza van, hanem igaza lesz.
Az eszmetörténész azon gondolkodókról ír új könyvében, akik ellenezték az utópisztikus liberális törekvések totális igazságértelmezésre tartott igényét.
Eredetileg doktori értekezésként született Megadja Gábor eszmetörténész és publicista új könyve, A szabadság reakciós harcosai, amely a Századvég Kiadó gondozásában jelent meg.
Akik Megadja eszmetörténeti írásait és folyóiratokban publikált eszmefuttatásait is olvasták, azokat nem lepi meg a komoly hangvétel és az impozáns kutatói munka, mely a mű mögött áll; akik pedig csak a beszélgetős műsorokban poénkodó, vagy csípős publicisztikákban pennát villantó Megadját ismerik, meglepetéssel konstatálhatják, hogy a könnyed aktuálpolitikai kommentárok komoly eszmetörténeti megalapozottságból születnek.
Megadja könyvében válogatott, nyugaton alkotó szerzők politikafilozófiai írásait vizsgálja: elemzésében kiemelt helyet kap Hannah Arendt, Friedrich August von Hayek, Kolnai Aurél, Erik von Kuehnelt-Leddihn, Molnár Tamás, Polányi Mihály, Leo Strauss és Eric Voeglin, illetve mellettük idéz olyan szerzőket is, mint Ludwig von Mises és Karl Popper. Megadja elképzelése, hogy ezen szerzőket közép- és kelet-európai származásuk és emigráns mivoltuk mellett összeköti a nyugati liberális demokrácia kritikája, amit éppen az otthonaikat szétzúzó totalitarizmusok – a nácizmus és a kommunizmus – bűneinek megtapasztalása erősített meg.
A könyvben megannyi fronton kritizált nyugati liberális demokráciát – illetve annak inspirációs forrása, a felvilágosodás – elsősorban ismeretelméleti hiányosságainak oldaláról vizsgálja. Megadja bemutatja, hogy az említett szerzők
A vizsgált szerzők – különböző megfontolásokból és érvrendszerekkel – egyaránt az emberi tényezőt, a külső valósággal egyéni kapcsolaton keresztül kialakult bölcsességet (lényegében a „józan észt") hiányolják a liberális valóságértelmezésből. Ez nem jelenti azt, hogy ne lenne objektív valóság, ám az objektivitás fogalmának kisajátítása egy a felvilágosodásban, majd pedig a francia forradalomban megjelenő téveszme Megadja szerint, ami aztán a huszadik századi totalitarizmusokban is visszaköszön.
Különösen érdekes napjaink populizmusának tükrében látni a vizsgált szerzők demokrácia-kritikáját is. A tömegdemokrácia, mint a műveletlenek uralma, az itt bemutatott gondolkodóknál is megjelenik, és Megadja nem is titkolja, hogy a szerzők többségében van némi elitizmus. Azonban valószínűleg itt sem szabad elfelejteni – éppen az imént tárgyalt, elhagyhatatlan egyéni tapasztalatok tükrében –, hogy ezek a szerzők a nácizmus és kommunizmus által megszaggatott öreg kontinensről érkeztek a nyugatra, ahová magukkal vitték a tömegek megvezetésével kapcsolatos negatív élményeiket.
Hasonlóan nem elhanyagolható, hogy a totalitárius mozgalmak sosem a hétköznapi, valós embereket szerették, hanem az idealizált embereket, akiknek esetleg olyan tulajdonságaik is vannak, amik a nácizmus vagy a kommunizmus nézetrendszerébe már nem fértek bele. Ilyen értelemben a modern populizmus vajmi kevéssé hasonlítható az utópisztikus, tökéletes osztály- és fajalapú társadalmat vizionáló eszmékhez: a populizmus valóban a tömegekre épít, ám nem akarja megváltoztatni Józsi bácsit és Mari nénit, helyette felveti azt a radikális és új elképzelést, hogy
Megadja könyve összességében kiemelkedő munka, melynek egyetlen hátránya, hogy összetett fejtegetéseit nem foglalja össze egy tömör konklúzióban a mű végén.
A fenti szerzők írásait közép- és kelet-európai kontextusba helyező, emigráns mivoltukat kiemelő, liberális demokrácia iránti kritikájukat összevető munkaként hiánypótló alkotás az eszmetörténet területén, amit haszonnal forgathat a konzervatív olvasó akár intellektuális unaloműzőként egy nyári délutánon, de akár a politika és a publicisztika harcterén is.